مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

610
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

490
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل تقابل سکون / حرکت در سینمای عباس کیارستمی بر مبنای نظریه ی زیبایی شناسی سکون لورا مالوی

صفحات

 صفحه شروع 79 | صفحه پایان 86

چکیده

لورا مالوی به عنوان منتقد روش سینمای کلاسیک هالیوود در بازنمایی تصویر زن, لحظه ی توقف زمان در فیلم و ثابت شدن تصویر سینمایی را بسیار مهم می داند. او در کتاب مرگ 24 بار در ثانیه: سکون و تصویر متحرک به تحلیل حضور همزمان و متناقض سکون و حرکت در سینما می پردازد. سینمای عباس کیارستمی مطالعه ی موردی مالوی در این زمینه است و از آن به عنوان سینمای عدم قطعیت یاد می کند. در این پژوهش به این مسأله پرداخته شده است که مالوی چگونه سینمای کیارستمی را به عنوان سینمای تأخیر و سکون معرفی می کند, در حالی که استفاده از نماهایی از اتومبیلِ در حال حرکت ویژگی سبک شناختی سینمای کیارستمی است. روش تحقیق در این پژوهش روش کیفی است و رویکرد اصلی نیز تحلیل روان کاوانه بر مبنای نظریات ژاک لاکان است. نقد روانکاوانه ی لاکانی تحلیل روش های متجلی شدن امیال ناخودآگاه شخصیت یا نویسنده نیست بلکه تحلیل خود متن و رابطه ی متن باخواننده است. در تحلیل تقابل سکون و حرکت در آثار کیارستمی, مفاهیم تکرار و بازگشت و تأثیر آنها بر خاطره ی تماشاگر و همچنین نگاه خیره ی دوربین بررسی شده اند. یافته های پژوهش نشان می دهد که نگاه دوربین کیارستمی در داخل اتومبیل حس اقامت گزیدن در حرکت و در نتیجه حضور چندوجهی در فضا و زمان را به بیننده منتقل می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اسفندیاری، شهاب، جمشیدی، اکرم، و بنی اردلان، اسماعیل. (1398). تحلیل تقابل سکون / حرکت در سینمای عباس کیارستمی بر مبنای نظریه ی زیبایی شناسی سکون لورا مالوی. هنرهای نمایشی و موسیقی (هنرهای زیبا)، 24(1 )، 79-86. SID. https://sid.ir/paper/521394/fa

    Vancouver: کپی

    اسفندیاری شهاب، جمشیدی اکرم، بنی اردلان اسماعیل. تحلیل تقابل سکون / حرکت در سینمای عباس کیارستمی بر مبنای نظریه ی زیبایی شناسی سکون لورا مالوی. هنرهای نمایشی و موسیقی (هنرهای زیبا)[Internet]. 1398؛24(1 ):79-86. Available from: https://sid.ir/paper/521394/fa

    IEEE: کپی

    شهاب اسفندیاری، اکرم جمشیدی، و اسماعیل بنی اردلان، “تحلیل تقابل سکون / حرکت در سینمای عباس کیارستمی بر مبنای نظریه ی زیبایی شناسی سکون لورا مالوی،” هنرهای نمایشی و موسیقی (هنرهای زیبا)، vol. 24، no. 1 ، pp. 79–86، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/521394/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button