Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

632
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

696
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

فرافیلم و نسبت «خود» و «دیگری» در سینمای عباس کیارستمی

صفحات

 صفحه شروع 227 | صفحه پایان 253

چکیده

 فرافیلم آن دسته از فیلم هایی است که موضوع آن ماهیت سینما و امر فیلم سازی است, فیلم سازان این آثار با نگاه انتقادی به شیوه تولید معنا, تخیلی یا تصنعی بودن فیلم را برجسته کرده و به رویارویی با توهم موجود در فیلم های متعارف و واقع گرا می پردازند. تقابل و کشمکش شخصیت ها در آثار سینمایی به عنوان یک اصل, اهمیت مطالعه نسبت «خود» و «دیگری» را در آن ها به خوبی نمایان می کند. نسبت خود و دیگری در بخش زیادی از تاریخ فلسفه طبق رابطه سوژه ابژه صورت بندی شده است. از نظر سارتر انسان تحت «نگاه» دیگری تبدیل به شی ء شده و آزادی خود را از دست می دهد. در مقابل, لویناس فرض کردن «دیگری» را به عنوان یک ابژه شناخت, خشونت علیه «دیگری» می داند. بر اساس تحلیل روابط شخصیت های آثار کیارستمی می توان به این سوال پاسخ داد که نسبت «خود» و «دیگری» در فیلم ها و فرافیلم های او چگونه است. در بررسی فیلم های «خانه دوست کجاست» و «طعم گیلاس» و فرافیلم های «کلوزآپ», «زیر درختان زیتون» و «باد ما را خواهد برد», از روش توصیفی تحلیلی با رویکرد تحلیل انتقادی گفتمان فرکلاف استفاده شده است تا بتوان تاثیر تفاوت ساختاری فرافیلم ها در نوع بازنمایی «دیگری» را در آثار این کارگردان نشان داد. نتیجه تحقیق حاکی از آن است که به رغم اشتراک خالق و پس زمینه اجتماعی, سیاسی و فرهنگی خلق این آثار, برخلاف فیلم ها, در فرافیلم های کیارستمی به سبب ویژگی های خود بازتابی و خود انتقادی, نسبت خود و دیگری, لویناسی و دیگر آیین است که این امر حاکی از ساختاربندی مجدد نظم گفتمانی مستقر جامعه در نسبت با «دیگری» است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نصیری هانیس، جلال، شایگان فر، نادر، و الستی، احمد. (1399). فرافیلم و نسبت «خود» و «دیگری» در سینمای عباس کیارستمی. مطالعات فرهنگ - ارتباطات، 21(49 )، 227-253. SID. https://sid.ir/paper/399701/fa

    Vancouver: کپی

    نصیری هانیس جلال، شایگان فر نادر، الستی احمد. فرافیلم و نسبت «خود» و «دیگری» در سینمای عباس کیارستمی. مطالعات فرهنگ - ارتباطات[Internet]. 1399؛21(49 ):227-253. Available from: https://sid.ir/paper/399701/fa

    IEEE: کپی

    جلال نصیری هانیس، نادر شایگان فر، و احمد الستی، “فرافیلم و نسبت «خود» و «دیگری» در سینمای عباس کیارستمی،” مطالعات فرهنگ - ارتباطات، vol. 21، no. 49 ، pp. 227–253، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/399701/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا