مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

798
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مدلسازی گذرای مبدل کاتالیستی گاز طبیعی به کمک سینتیک غیر خطی

صفحات

 صفحه شروع 123 | صفحه پایان 130

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 علاوه بر برخی از محدودیت های عملی برای به کارگیری گاز طبیعی در مصارف حمل و نقل، به عنوان مثال، چگالی پایین گاز طبیعی حتی در فشارهای بالایی در حد 150 bar، کاهش آلاینده های خروجی از موتورهای گاز طبیعی مشکلی اساسی محسوب می شود. این امر با احتساب قوانین جدید و دشوار زیست محیطی تشدید می گردد. متان به عنوان مقاوم ترین هیدروکربن در مقابل اکسیداسیون، بخش اعظم هیدروکربن های خروجی از موتور را تشکیل می دهد. این ماده باید به همراه سایر آلاینده ها نظیر منوکسیدکربن مهار شود. از سوی دیگر، مبدل های کاتالیستی از سال 1976 به طور گسترده در کنار موتورهای بنزینی به کار رفته اند. متداول ترین نوع این مبدلها، به کاتالیست سه راهه مشهور است که به طور همزمان متان و منوکسیدکربن را اکسید و اکسیدهای ازت را احیا می نماید. مطالعات فراوانی از دیدگاه تجربی و مدلسازی پیرامون مبدل های کاتالیستی ویژه خودروها منتشر شده است. با این حال، کارآیی و شرایط عملیاتی مبدل های کاتالیستی ویژه موتورهای اختصاصی گاز طبیعی چندان مورد توجه نبوده است. عملیات این موتورها به خوبی به کمک سیستم های پیشرفته الکترونیکی تحت کنترل قرار می گیرد. چنین سیستم کنترلی وظیفه سنجش دقیق سوخت تزریقی برحسب شرایط عملیاتی موتور را بر عهده دارد تا بدین وسیله آلاینده های خروجی را به حداقل برساند. این در حالی است که باید توان تولیدی موتور، به عنوان وظیفه اصلی آن به حداکثر ممکن افزایش یابد.در این مقاله، مدلی گذار برای مبدل کاتالیستی گاز طبیعی توسعه یافته است تا بدین ترتیب کارآیی و عملیات مبدل کاتالیستی، از جمله تبدیل شیمیایی مورد بررسی قرار گیرد. ساختار معادلات شیمیایی بر مبنای شرایط خروجی موتور و عوامل آلاینده اصلی به صورت غیر خطی انتخاب شده است. همچنین، این مدل پدیده های انتقال و خواص فیزیکی تابع دما و ترکیب درصد اجزا اصلی گازهای خروجی را شامل می شود. سپس نتایج ارایه و تحلیل میشوند. همانگونه که مشهود است، این مدل را باید به کمک نتایج تجربی آینده ارزیابی نموده و بهبود بخشید. ماهیت دینامیک مدل نتایج خروجی از آن را تعمیم می بخشد و قادر است راه اندازی، توقف و تغییر در وضعیت عملیاتی موتور را مد نظر قرار دهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سلامی، ناصر، و استیری، مسعود. (1383). مدلسازی گذرای مبدل کاتالیستی گاز طبیعی به کمک سینتیک غیر خطی. مجله بین المللی علوم مهندسی(انگلیسی)، 15(1)، 123-130. SID. https://sid.ir/paper/52618/fa

    Vancouver: کپی

    سلامی ناصر، استیری مسعود. مدلسازی گذرای مبدل کاتالیستی گاز طبیعی به کمک سینتیک غیر خطی. مجله بین المللی علوم مهندسی(انگلیسی)[Internet]. 1383؛15(1):123-130. Available from: https://sid.ir/paper/52618/fa

    IEEE: کپی

    ناصر سلامی، و مسعود استیری، “مدلسازی گذرای مبدل کاتالیستی گاز طبیعی به کمک سینتیک غیر خطی،” مجله بین المللی علوم مهندسی(انگلیسی)، vol. 15، no. 1، pp. 123–130، 1383، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/52618/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا