مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,675
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,330
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

توسعه منحنی های شکنندگی و قابلیت اعتماد و ارزیابی آسیب پذیری لرزه ای پل بتنی تله زنگ

صفحات

 صفحه شروع 79 | صفحه پایان 100

چکیده

 پل ها به طور بالقوه از آسیب پذیرترین سازه های موجود در سیستم های شهری و بزرگراهی در حین زلزله اند. بدیهی است که کارایی لرزه ای سیستم های حمل و نقل از جمله پل ها نقش کلیدی در مدیریت بحران زلزله ایفا می کنند. از این رو ضرورت ارزیابی هر دو جنبه کاربردی و فیزیکی سازه پل ها مهم است. جنبه فیزیکی کارآیی لرزه ای توسط توابع شکنندگی لرزه ای (منحنی های شکنندگی) یا ماتریسهای احتمال خسارت تجهیزات حمل و نقل ارزیابی می شوند. احتمال خسارت سازه ای به سبب سطوح مختلف جنبش لرزه ای زمین, توسط منحنی های شکنندگی بیان می گردد.در این پژوهش نحوه تهیه منحنی های شکنندگی پلها توسعه داده شده و برای ارزیابی از عملکرد بهینه چنین منحنی هایی, آسیب پذیری لرزه ای یک پل پیش تنیده راه آهن به طول 215 متر و به طور کامل, توسط این چنین منحنی های شکنندگی و با کمک نرم افزار اپن سیز, به صورت 100% سه بعدی المان محدود غیرخطی مورد بررسی قرار گرفته است. برای مطالعه نتایج تحلیل, یک بسته نرم افزاری در متلب تهیه شده است. مدلسازی کامل پل با استفاده از مدل های غیرخطی سه بعدی و شش مولفه ای, به همراه مدلسازی کامل رفتار کوله ها, بالشتک ها, اثر سقوط عرشه از روی نشیمن و اندرکنش غیرخطی خاک- سازه از مزیت های این پژوهش نسبت به کارهای مشابه است. مطالعه روی منحنی های شاخص قابلیت اعتمادسازه ای از دیگر بخش های این پژوهش است که منحنی ها برای اولین بار ارایه می شوند. در نهایت روش و نحوه ارزیابی انجام شده جمع بندی و نتایج در قالب منحنی های آسیب پذیری و قابلیت اعتمادسازه ای برای دو شاخص خسارت معتبر ارایه و مقایسه شده اند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ناطقی الهی، فریبرز، واثقی، اکبر، و لعل شهسوار، وحید. (1385). توسعه منحنی های شکنندگی و قابلیت اعتماد و ارزیابی آسیب پذیری لرزه ای پل بتنی تله زنگ. استقلال، 25(1)، 79-100. SID. https://sid.ir/paper/5913/fa

    Vancouver: کپی

    ناطقی الهی فریبرز، واثقی اکبر، لعل شهسوار وحید. توسعه منحنی های شکنندگی و قابلیت اعتماد و ارزیابی آسیب پذیری لرزه ای پل بتنی تله زنگ. استقلال[Internet]. 1385؛25(1):79-100. Available from: https://sid.ir/paper/5913/fa

    IEEE: کپی

    فریبرز ناطقی الهی، اکبر واثقی، و وحید لعل شهسوار، “توسعه منحنی های شکنندگی و قابلیت اعتماد و ارزیابی آسیب پذیری لرزه ای پل بتنی تله زنگ،” استقلال، vol. 25، no. 1، pp. 79–100، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/5913/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button