Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله طرح

مشخصات مقاله

مجری: سازمان بنادر و دریانوردی (پایان نامه ها)
سال:1393 | تاریخ پایان: زمستان 1393

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

495
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات طرح

عنوان

بررسی عدم تصویب کنوانسیون 1982 توسط ج .ا.ا

نهاد حامی(کارفرما)

 سازمان بنادر و دریانوردی

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 نقش صنعت حمل و نقل دریایی در تبادلات تجاری بین المللی و پیشرفت سریع و روند رو به رشد این صنعت به جایگاهی رسیده است که توسعه حمل ونقل به عنوان اصلی ترین سیستم توسعه همه جانبه در کشورها شناخته شده، و در حال حاضر بیش از 90% جابجایی کالا از طریق دریاها و راه های آبی صورت می گیرد. در کشور پرتوان جمهوری اسلامی ایران، علیرغم الحاق به تعداد قابل توجهی از کنوانسیون های بین المللی مرتبط، هنوز موانعی بر تایید کلی این کنوانسیون وجود دارد. درواقع دولت ایران، کنوانسیون 1982 حقوق دریاها را امضا نموده است، اما طی چند سال گذشته همواره از تصویب آن امتناع نموده و هیچ طرح یا لایحه ای در دولت و مجلس برای تصویب آن ارائه نشده است. در این پژوهش تلاش می شود با تمرکز بر نقش محوری این کنوانسیون به عنوان مرجع اصلی قوانین و الزامات در حوزه دریانوردی، برخی تردیدهای حقوقی، سیاسی و اقتصادی ایران نسبت به کنوانسیون های دریایی و کنوانسیون مزبور که در آثار و گفتار ناظران سیاسی، اقتصادی و حقوقی بازنمود داشته واکاوی شده و دلایل عدم تصویب کنوانسیون موردبررسی قرار گیرد. برخی از این تردیدها عبارت اند از موضوع حل اجباری اختلافات اعضای کنوانسیون بخصوص در اختلافات ایران و امارات متحده عربی بر سر جزایر سه گانه، موضوع عبور کشتی های نظامی از دریای سرزمینی و نیز مسئله عبور ترانزیتی از تنگه های بین المللی که از نظر نظامی، سیاسی و اقتصادی در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز و نهایتا موضوع تحدید حدود مناطق دریایی. بر اساس فرضیه این تحقیق، محدودیت های سیاسی و اقتصادی از اصلی ترین عوامل موثر در عدم تصویب کنوانسیون حقوق دریاها توسط جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود و تلاش می شود با واکاوی و تحلیل آن ها، تصویری علمی از این مساله ارائه گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمدی الموتی، مصطفی، و خوشخطی، مهدی. (زمستان 1393). بررسی عدم تصویب کنوانسیون 1982 توسط ج .ا.ا. تهران، ایران: سازمان بنادر و دریانوردی. https://sid.ir/paper/786868/fa

    Vancouver: کپی

    محمدی الموتی مصطفی، خوشخطی مهدی. [Internet]. بررسی عدم تصویب کنوانسیون 1982 توسط ج .ا.ا. تهران، ایران: سازمان بنادر و دریانوردی؛ زمستان 1393. Available from: https://sid.ir/paper/786868/fa

    IEEE: کپی

    مصطفی محمدی الموتی، و مهدی خوشخطی، “بررسی عدم تصویب کنوانسیون 1982 توسط ج .ا.ا،” ایران، سازمان بنادر و دریانوردی، زمستان 1393. [Online]. Available: https://sid.ir/paper/786868/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا