مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله طرح

مشخصات مقاله

مجری: واحد علوم پزشکی ایران
سال:1386 | تاریخ پایان: پاییز 1386

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

935
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات طرح

عنوان

بررسی صحت تشخیصی حوزه ارتباطی پرسشنامه سنین و مراحل (ASQ) در ارزیابی گفتار و زبان کودکان 4 تا 60 ماهه

نهاد حامی(کارفرما)

 جهاد دانشگاهی

نویسندگان

رامین-مظفری کرمانی

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 3تا 6% از کودکان در معرض خطر بالای مشکلات برقراری ارتباط هستند. متخصصین اطفال در کار بالینی خود، در زمینه تشخیص و ارزیابی اختلالات گفتار و زبان کودکان به دلیل فقدان ابزارهای استاندارد دچار مشکل هستند . به منظور ارزیابی حوزه ارتباطی آزمون ASQ و بررسی صحت تشخیصی آن، در مورد کودکان از سن 4 ماهگی تا 3 سالگی با آزمون ELM و از سن 3 سالگی تا پایان 5 سالگی با آزمون -p:3 TOLD که توسط آسیب شناس گفتار و زبان بررسی شده اند، نتایج مقایسه شده اند. نوع مطالعه بررسی تست ها بوده و نمونه گیری به صورت غیر تصادفی متوالی به مدت یک سال انجام شد و تعداد 434 کودک سنین بین 4 تا 60 ماهه ابتدا تحت تست ASQ قرار گرفته و نتایج آزمون توسط متخصص اطفال به صورت قبول یا رد در پرونده ثبت شد. سپس کودک به واحد گفتار درمانی مراجعه و براساس سن کودک به وسیله آزمون های استاندارد ELM یا TOLD-p:3 مورد ارزیابی قرار گرفت و نتایج آن در پرونده ثبت شد. نتایج حاصل از دو ارزیابی مقایسه و حساسیت، ویژگی، ارزش اخباری مثبت و منفی و نسبت درست نمایی مثبت و منفی آزمون محاسبه شد. میزان حساسیت حوزه ارتباطی آزمون ASQ 41%، ویژگی 95%، ارزش اخباری مثبت و منفی آزمون به ترتیب 57% و 91%، نسبت درست نمایی مثبت و منفی حوزه ارتباطی آزمون به ترتیب .29 و 0.6به دست آمد. با توجه به میزان ویژگی بالا و حساسیت پایین آزمون و ارزش اخباری منفی بالای آزمون، استفاده از حوزه ارتباطی آزمون ASQ جهت غربالگری و پیگیری تکاملی کودکان 4 تا 60 ماهه، وسیله ای مفید محسوب می شود.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مظفری کرمانی، رامین. (پاییز 1386). بررسی صحت تشخیصی حوزه ارتباطی پرسشنامه سنین و مراحل (ASQ) در ارزیابی گفتار و زبان کودکان 4 تا 60 ماهه. تهران، ایران: مراکز جهاد دانشگاهی. https://sid.ir/paper/790530/fa

    Vancouver: کپی

    مظفری کرمانی رامین. [Internet]. بررسی صحت تشخیصی حوزه ارتباطی پرسشنامه سنین و مراحل (ASQ) در ارزیابی گفتار و زبان کودکان 4 تا 60 ماهه. تهران، ایران: مراکز جهاد دانشگاهی؛ پاییز 1386. Available from: https://sid.ir/paper/790530/fa

    IEEE: کپی

    رامین مظفری کرمانی، “بررسی صحت تشخیصی حوزه ارتباطی پرسشنامه سنین و مراحل (ASQ) در ارزیابی گفتار و زبان کودکان 4 تا 60 ماهه،” ایران، مراکز جهاد دانشگاهی، پاییز 1386. [Online]. Available: https://sid.ir/paper/790530/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button