مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله طرح

مشخصات مقاله

مجری: واحد علوم پزشکی ایران
سال:1366 | تاریخ پایان: شهریور 1366

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

455
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات طرح

عنوان

علت یابی اختلالات گفتاری

نهاد حامی(کارفرما)

 جهاد دانشگاهی

نویسندگان

علی-قربانی

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 مهم ترین اصل در پیشگیری اختلالات گفتار و زبان، شناخت عوامل موثر و تعیین سهم هرکدام از آن ها در ایجاد یا تشدید اختلالات است. طرح علت یابی اختلالات گفتار جامعه دبستانی «استان هرمزگان» (میناب بندرلنگه قشم بندرعباس) به انجام رسیده که در بررسی جامعه 58987 نفری، 9323 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و اطلاعات لازم از طریق پرسش نامه و مصاحبه حضوری جمع آوری گردید که پس از تجزیه و تحلیل داده ها نتایج زیر به دست آمد: از بین507 مورد اختلال گفتاری مشاهده شده در نمونه های انتخابی، 74 نفر (14.59 درصد از کل) مبتلا به به لکنت زبان بودند. بررسی عوامل موثر در آن ها نشان می دهد که عوامل محیطی سهم به سزایی در بروز لکنت دارند. در 188 مورد (37.08 درصد) اختلالات تولید (صدا) مشاهده گردید، همه آن ها مبتلا به «dyslalia» بودند. در این گروه نقایص ساختمانی 48.4 درصد و اختلالات عملکردی 51.6 درصد از عوامل را شامل می شود.عوامل مورد بررسی در اختلالات صوت و تشدید، نقص های ساختمانی و عملکردی بودند که در مجموع علل عملکردی با 88.53 درصد بیش ترین سهم را در بروز این اختلالات دارند.تعداد مبتلایان به اختلالات صوت و تشدید 183 مورد (36.09) گزارش شده است. در مجموع درصد اختلالات در پسران بیشتر از دختران بوده و بیش ترین درصد اختلال در کلاس دومی ها مشاهده گردیده است. علاوه بر این، عوامل عملکردی بیش ترین سهم را در ایجاد انواع اختلالات گفتاری دارند. باقیمانده اختلالات (12.23 درصد) مربوط به تاخیر در رشد گفتار و زبان و اختلالات چندگانه می شوند که بالغ بر 62 مورد می باشند. با جلب همکاری متخصصان و مسوولان متعهد در امر توان بخشی، می توان در یک برنامه ریزی دراز مدت سهم عوامل را به حداقل ممکن رساند، همچنین دستگاه های اجرایی می توانند بر اساس حقایق موجود، به منظور تامین نیروها و امکانات لازم، اقدام نمایند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قربانی، علی. (شهریور 1366). علت یابی اختلالات گفتاری. تهران، ایران: مراکز جهاد دانشگاهی. https://sid.ir/paper/790573/fa

    Vancouver: کپی

    قربانی علی. [Internet]. علت یابی اختلالات گفتاری. تهران، ایران: مراکز جهاد دانشگاهی؛ شهریور 1366. Available from: https://sid.ir/paper/790573/fa

    IEEE: کپی

    علی قربانی، “علت یابی اختلالات گفتاری،” ایران، مراکز جهاد دانشگاهی، شهریور 1366. [Online]. Available: https://sid.ir/paper/790573/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button