مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله همایش

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

915
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

254
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله همایش

عنوان

بازتوانی شناختی کامپیوتری در اختلال بیش فعالی/ نقص توجه: مطالعه مروری (شناخت)

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

چکیده

 این مطالعه تعریف و مقایسه اثربخشی درمان های رایج اختلال بیش فعالی- نقص توجه است. گرچه دو روش درمان رایج رفتاردرمانی و مداخلات دارویی برای درمان این اختلال مدت ها است استفاده شده اند, اما مطالعات اخیر نشان داده اند که روش درمان بازتوانی شناختی کامپیوتری در کاهش نشانگان نقص های شناختی اثربخشی بیشتری دارد. در این مطالعه از مقاله های منتشرشده در فاصله سال های 1990 تا 2008 از سایت های Ebsco و Proquest, Elsevier, Sciencedirec استفاده شده است.مطالعات تجربی مستمرا نشان داده اند رفتاردرمانی و دارودرمانی می توانند به کاهش قابل توجه رفتارهای مخل و همین طور بهبود وضعیت عاطفی و پیشرفت تحصیلی کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال بیش فعالی- نقص توجه بیانجامند. بهبود علایم وقتی درمان های دارویی و رفتاری با همدیگر ترکیب می شوند بیشتر دیده می شود. البته هیچ کدام از رویکردهای رفتاری یا دارویی مستقیما مشکلات شناختی همراه با اختلال بیش فعالی- نقص توجه را مورد هدف قرار نمی دهند. علاوه بر این همه کودکان واقعا از درمان های دارویی سود نمی برند و از اثرات جانبی این داروها نیز در رنج هستند. همین طور رفتاردرمانی نیز برای والدین سخت است که به طور مداوم آن را دنبال کنند. در خصوص ثبات اثرات درمانی هر دو رویکرد نیز تردیدهایی وجود دارد. پژوهشگرانی نیز هستند که با تردید به مداخلات بازتوانی شناختی نگاه می کنند. گرچه در اثربخشی درمان های بازتوانی شناختی کامپیوتری تردیدی وجود ندارد, اما تشخیص این که چه متغیرهایی اثربخشی درمان های بازتوانی شناختی کامپیوتری را پیش بینی می کنند, نیازمند مطالعات بیشتری است. نکته دیگر که هنوز مورد مناقشه است ثبات و تعمیم پذیری نتایج این درمان ها است. درمان بازتوانی شناختی کامپیوتری در طیف گسترده ای از اختلالات روان شناختی که به نوعی با نقص های توجه, تمرکز, تکانش گری, حافظه و اختلال های ادراکی همراه است, کاربرد دارد. همین طور, در روان شناسی سلامت نگر می توان به افراد کمک کرد تا عملکردهای شناختی خود را بهبود بخشند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نوکنی، مصطفی، طالع پسند، سیاوش، و مایلی، میترا. (1388). بازتوانی شناختی کامپیوتری در اختلال بیش فعالی/ نقص توجه: مطالعه مروری (شناخت). سمپوزیوم نوروپسیکولوژی ایران (جهاد دانشگاهی، واحد البرز (تربیت معلم)). SID. https://sid.ir/paper/820293/fa

    Vancouver: کپی

    نوکنی مصطفی، طالع پسند سیاوش، مایلی میترا. بازتوانی شناختی کامپیوتری در اختلال بیش فعالی/ نقص توجه: مطالعه مروری (شناخت). 1388. Available from: https://sid.ir/paper/820293/fa

    IEEE: کپی

    مصطفی نوکنی، سیاوش طالع پسند، و میترا مایلی، “بازتوانی شناختی کامپیوتری در اختلال بیش فعالی/ نقص توجه: مطالعه مروری (شناخت)،” presented at the سمپوزیوم نوروپسیکولوژی ایران (جهاد دانشگاهی، واحد البرز (تربیت معلم)). 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/820293/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button