مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,835
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

841
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله همایش

عنوان

سمبولیسم اجتماعی و سیاسی در اشعار اخوان ثالث

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

چکیده

 یکی از جریانات مهم شعر نو فارسی, سمبولیسم اجتماعی است که با نیما یوشیج آغاز شد و در دهه چهل به دلیل شرایط اجتماعی آن زمان به اوج خود رسید. سمبولیک یا شعر نمادی از جریانهای مهم شعر معاصر است که از عوامل گرایش شاعران معاصر به شعر نمادین و سمبولیک تغییر فضای سیاسی و اجتماعی جامعه و اختناق و خفقان شدید نظام مستبد حاکم بر آن است. از هدفهای کاربردی نماد یا سنبل در شعر شاعران معاصر خلق شعری با بافت مبهم و عمیق و ایجاد تاثیر در مخاطب و شرکت دادن او در آفرینش معنای شعر از حالت تک معنایی به سوی چند معنایی و داشتن خواننده و مخاطب به درنگ و تامل در معنا و مفهوم شعر است. سمبولیسم (نماد و نماد گرایی) هنر کاربرد نماد برای هر چیزی است که بتوان تصورش را کرد در واقع بیانگر موضوعی است که به رمز یا به واسطه مضمونی دیگر ابراز شود.رمزگرایی در شعر معاصر ایران از یک محصول آشنایی با مکتب سمبولیسم و تاثیرپذیری از آن و از سوی دیگر حاصل شرایط اجتماعی و سیاسی خاصی است که شاعران در آن زیسته اند این جریان اجتماعی (سمبولیسم) توسط نیما یوشیج (با شعر ققنوس که اثری کاملا نمادی و رمزی است) بنیان گذاری شد و پس از نیما شاعران چون: شاملو, اخوان ثالث, فروغ فرخ زاد, سیاوش کسرایی و شفیعی کدکنی یاد کرد که در دهه های سی و چهل از قرن حاضر این جریان را به اوج خود رساندند.سروده های اخوان ترسیم آمیزه ای از «تعهد اجتماعی و هنر شاعری اخوان» به شمار می رود.توصیف, نمایش و استنتاج بافت اصلی این سروده ها را تشکیل می دهد. شاعر در این سروده ها از طریق کنایات, نمادها و روابط حاکم بر آن ها, مفاهیم موردنظر خود را به خواننده القا می کند. انسجام مطالب و آفرینش تصاویر شاعرانه, تجربه های ملموس اخوان را از وضعیت اجتماعی بعد از کودتای 28 مرداد 1332 به خوبی ترسیم می کند. نتیجه نشان می دهد با این پژوهش می توان به شناخت بهتری از این سروده به ویژه از منظر سمبولیسم اجتماعی و جامعه شناسی ادبی دست یافت.در این مقاله پس از تعریف سمبولیسم اجتماعی و ظهور شعر سمبولیک فارسی به شباهت ها و تفاوت ها شعر سمبولیک فارسی با اروپایی و سپس شعر سمبولیک مهدی اخوان ثالث پرداخته شده است. این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی و با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا انجام گرفته است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دانش پژوه، غلامرضا، و کاظم خانلو، ناصر. (1394). سمبولیسم اجتماعی و سیاسی در اشعار اخوان ثالث. کنفرانس ملی آینده پژوهی، علوم انسانی و توسعه. SID. https://sid.ir/paper/823469/fa

    Vancouver: کپی

    دانش پژوه غلامرضا، کاظم خانلو ناصر. سمبولیسم اجتماعی و سیاسی در اشعار اخوان ثالث. 1394. Available from: https://sid.ir/paper/823469/fa

    IEEE: کپی

    غلامرضا دانش پژوه، و ناصر کاظم خانلو، “سمبولیسم اجتماعی و سیاسی در اشعار اخوان ثالث،” presented at the کنفرانس ملی آینده پژوهی، علوم انسانی و توسعه. 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/823469/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button