مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

589
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

322
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله همایش

عنوان

عرفان امری نسبی است یا مطلق؟

نویسندگان

خورشیدی سیله هومان

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

چکیده

عرفان دانشی است که موضوع آن معرفت خداوند و راه های نیل به آن است. و به عبارتی, شناخت خداوند در درون خویش و تسلیم شدن به او و عشق ورزیدن به او با عقل و دل و جان می باشد. عرفان در اصطلاح عبارت است از معرفت قلبی که از طریق کشف و شهود, نه بحث و استدلال حاصل می شود. عرفان نه علم است نه تکنیک. عرفان طرز نگاه به خود, به آفریننده و جهان دور و بر است. از نگاه دیگر عرفان قدرت تجزیه و تحلیل و برداشت از جهان درون و برون, دیروز, امروز و فرداست. هرچند مبانی عرفان دارای چارچوب مشخصی است, اما به نظر می رسد, در کلیات, مراحل و روش های معرفت, اتفاق نظری بین عرفا وجود ندارد ؛ و تعریف یا تعاریف یکسانی از دیدگاه عارفان بزرگ در خصوص مبادی عرفان, یا وحدت رویه در خصوص اعمال عارفانه موجود نیست. از طرف دیگر شدت و ضعف کشف و شهودها و اختلاف در پاره ای از عقاید و آرا, این مساله را قوت می بخشد که, اصولا معرفت از دیدگاه عارفان امری نسبی است نه مطلق. این مقاله به دنبال کشف امور نسبی عرفان و معرفت در بین آثار و اقوال عرفای بزرگ ایرانی و اسلامی است. آن چه حاصل شده این است که اگر معرفت امری مطلق می بود ؛ این همه سلسله های مختلف از قبیل قادریه, رفاعیه, عیساویه, بدویه, سهروردیه, شاذلیه, نقشبندیه, قلندریه, مولویه, بکتاشیه و... بر چه مبنایی به وجود آمده اند. چرا در این راه یکی با حکمت مشاء سخن می گوید و دیگری از حکمت اشراق دفاع می کند و آن سومی زعیم حکمت متعالیه است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خورشیدی سیله، هومان. (1394). عرفان امری نسبی است یا مطلق؟. کنفرانس ملی آینده پژوهی، علوم انسانی و توسعه. SID. https://sid.ir/paper/823503/fa

    Vancouver: کپی

    خورشیدی سیله هومان. عرفان امری نسبی است یا مطلق؟. 1394. Available from: https://sid.ir/paper/823503/fa

    IEEE: کپی

    هومان خورشیدی سیله، “عرفان امری نسبی است یا مطلق؟،” presented at the کنفرانس ملی آینده پژوهی، علوم انسانی و توسعه. 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/823503/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button