مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله همایش

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,540
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

706
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله همایش

عنوان

دلایل عدم تمایل مصرف کنندگان به خرید کالاهای ایرانی: بررسی، تجزیه و تحلیل و ارائه راهکارهای علمی و عملی

نویسندگان

فخرایی ابراهیم

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

چکیده

 خط و مشی های اقتصادی ایران در طول دهه های اخیر بر صادرات نفت متکی بوده است. با توجه به آسیب پذیری هایی که تداوم این وضعیت با توجه به نوسانات قیمت نفت برای کشور در بر داشته و دارد, لزوم شناسایی دست یابی به بازارهای جدید بین المللی مورد تاکید مسوولان عالی کشور قرار گرفته است (1). عدم حضور تولیدکنندگان داخلی موجب عقب ماندگی آنها نسبت به سایر رقبا و تمایل مصرف کنندگان ایرانی به خرید و مصرف کالاهای خارجی گردیده است. تمایل مصرف کنندگان ایرانی به مصرف کالاهای خارجی را می توان با استفاده از عناصر آمیخته بازاریابی (محصول, قیمت, ترفیع, توزیع) تشریح نمود. بر اساس این پژوهش دلایل عمده عدم تمایل مصرف کننده ایرانی به خرید کالاهای ملی را می توان در عدم توانایی شرکت های تولیدکننده ایرانی در رقابت با سایر تولید کنندگان محصولات مشابه خارجی در عناصر آمیخته بازاریابی جستجو نمود. رقابت فشرده و پرشتاب در دنیای تجارت امروزی بدان معناست که شرکت هایی می توانند به بقاء خود در بازار بین المللی امیدوار باشند که بازاریابی جهانی را مورد توجه قرار دهند. در واقع شرکتی که فاقد دیدگاه جهانی است کسب و کار داخلی خود را در برابر رقبایی که دارای هزینه های کمتر, تجارب بیشتر و محصولات بهتر هستند به مخاطره می اندازد (1). عدم حضور پررنگ شرکت های ایرانی در بازارهای بین المللی, توان رقابت با سایر رقبا را از آنها سلب نموده و مصرف کننده داخلی را به خرید محصولات مشابه از تولیدکنندگان خارجی, ترغیب و هدایت می کند. بنابراین گام نخست در برطرف نمودن این معضل, تغییر نگرش تولید کننده داخلی نسبت به بازاریابی جهانی است و در صورت محقق شدن این امر و امکان رقابت محصولات داخلی با سایر محصولات مشابه تولیدشده توسط رقبای خارجی, آنگاه امکان بررسی و تجزیه و تحلیل رفتار مصرف کننده ایرانی, نسبت به محصولات مشابه داخلی و خارجی فراهم خواهد شد. این پژوهش ریشه عدم تمایل مصرف کننده ایرانی به خرید و مصرف محصولات داخلی را ناشی از عدم توان رقابت پذیری محصولات داخلی در زمینه عناصر آمیخته بازاریابی (محصول, قیمت, ترفیع و توزیع) با محصولات مشابه خارجی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است. در پایان مقاله راهکارهای علمی و عملی در راستای پررنگ تر شدن نقش شرکت های تولیدکننده داخلی در بازارهای بین المللی ارائه می گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فخرایی، ابراهیم. (1394). دلایل عدم تمایل مصرف کنندگان به خرید کالاهای ایرانی: بررسی, تجزیه و تحلیل و ارائه راهکارهای علمی و عملی. کنفرانس ملی چارسوی علوم انسانی. SID. https://sid.ir/paper/826181/fa

    Vancouver: کپی

    فخرایی ابراهیم. دلایل عدم تمایل مصرف کنندگان به خرید کالاهای ایرانی: بررسی, تجزیه و تحلیل و ارائه راهکارهای علمی و عملی. 1394. Available from: https://sid.ir/paper/826181/fa

    IEEE: کپی

    ابراهیم فخرایی، “دلایل عدم تمایل مصرف کنندگان به خرید کالاهای ایرانی: بررسی, تجزیه و تحلیل و ارائه راهکارهای علمی و عملی،” presented at the کنفرانس ملی چارسوی علوم انسانی. 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/826181/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button