مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,383
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله همایش

عنوان

اثربخشی آموزش روابط فضایی بر عملکرد ریاضی کودکان دارای اختلال ریاضی

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

چکیده

 مقدمه: ناتوانی های یادگیری مهم ترین علت عملکرد ضعف تحصیلی محسوب می شوند و هر ساله تعداد زیادی از دانش آموزان به این علت در فراگیری مطالب درسی دچار مشکل می شوند (احدی, ستوده و حبیبی, 1391). یکی از رایج ترین ناتوانی در میان دانش آموزان, اختلال ریاضی می باشد (کاپلان و سادوک, 1390). این اختلال اساسا ناتوانی در انجام مهارت های حسابی مورد انتظار بر حسب توانایی هوشی و سطح آموزشی دانش آموز است که با آزمون های انفرادی و استاندارد شده ارزیابی می شود. پژوهش های بسیاری نشان داده اند که مهم ترین ویژگی عصب شناختی دانش آموزان با اختلال ریاضی عبارت از اشکال در فراگیری و یادآوری مفاهیم ریاضی, دشواری در انجام محاسبات, نارسایی راهبردهای حل مسئله, مشکلات حافظه, نارسایی های پردازش دیداری فضایی و نقص در کارکرد اجرایی و توجه است ( گرستن, جوردن و فلوجو, 2005؛ گری, 2006). یکی از کارکردهای اجرایی درک روابط فضایی می باشد. بررسی درک روابط فضایی نشان می دهد که این درک می تواند پیش آیند مهمی در یادگیری ریاضی باشد. روابط فضایی به ادراک وضعیت شیء در فضا اشاره دارد. کودک باید وضعیت شیء یا نماد حروف, کلمات, اعداد,ا تصاویر و ارتباط فضایی که شیء با دیگر اشیاء محیطی دارد را شناسایی کند (ورنر و رینی, 1997). یافته های تحقیقات پینل و جری بیانگر این است که نقایص درک رابطه فضائی بر عملکرد در زمینه های متعدد ریاضیات مثل هندسه و حل مسائل پیچیده کلامی تاثیر می گذارد (به نقل از رئیسی, 1385). لذا با توجه به مطالب فوق فرض می شود که آموزش درک روابط فضایی به بهبود عملکرد ریاضی دانش آموزان اختلال ریاضی منجر شود. بنابراین هدف اصلی این پژوهش تعیین میزان اثربخشی آموزش درک روابط فضایی بر بهبود عملکرد ریاضی دانش آموزان دارای اختلال ریاضی است.روش: روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان دختر پایه چهارم ابتدایی شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 92- 91 بودند. نمونه شامل 38 نفر از دانش آموزانی که به صورت هدفمند و در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند و ابزار پژوهش شامل آزمون تجدیدنظر شده وکسلر کودکان, آزمون تشخیص حساب نارسایی و آزمون عملکرد تحصیلی ریاضی پایه سوم دبستان بود.یافته ها: جهت بررسی تفاوت میانگین ها از آزمون تحلیل کواریانس استفاده شد. قبل از اجرای آزمون, برقرار بودن برخی از مهم ترین مفروضه های آن مورد بررسی قرار گرفت. آزمون لون نشان داد که واریانس های خطای متغیر وابسته در دو گروه همسان هستند. جهت آزمون مفروضه همگونی ضرایب رگرسیون نیز از رگرسیون سلسله مراتبی متغیر وابسته روی متغیر مستقل و متغیر هم پراش و در مرتبه بعد, روی تعامل متغیر مستقل با متغیر هم پراش انجام شد. نتایج حاکی از آن بود که این تعامل توان پیش بینی متغیر وابسته را ندارد بنابراین ضریب رگرسیون در هر دو گروه همگون بوده و اثر متغیر هم پراش بر متغیر وابسته در گروه ها تفاوت معناداری با هم ندارد.بحث و نتیجه گیری: این پژوهش که با هدف بررسی تاثیر آموزش روابط فضایی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال ریاضی اجرا شد نشان داد که آموزش روابط فضایی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال ریاضی موثر است. این نتیجه با پژوهش های ماش و بارکلی (2004) همسو است. در این خصوص پیشنهاد می شود که آموزش و پرورش کلاس های آموزشی ای را ترتیب دهد که در آن معلمان دوران دبستان و مربیان دوره پیش از دبستان نسبت به مقوله فراشناخت و درک روابط فضایی و اهمیت آ ن ها دریادگیری ریاضیات آشنا شده و در هنگام آموزش ریاضی به دانش آموزان دوره دبستان, نسبت به داشتن این توانایی و مهارت در دانش آموزان اطمینان کسب کرده و در غیر این صورت ابتدا به آموزش این پیش نیازها مبادرت ورزد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مرادی، نثار، عباسی، رقیه، و شیدایی، مریم. (1392). اثربخشی آموزش روابط فضایی بر عملکرد ریاضی کودکان دارای اختلال ریاضی. کنگره سراسری روانشناسی کودک و نوجوان. SID. https://sid.ir/paper/829657/fa

    Vancouver: کپی

    مرادی نثار، عباسی رقیه، شیدایی مریم. اثربخشی آموزش روابط فضایی بر عملکرد ریاضی کودکان دارای اختلال ریاضی. 1392. Available from: https://sid.ir/paper/829657/fa

    IEEE: کپی

    نثار مرادی، رقیه عباسی، و مریم شیدایی، “اثربخشی آموزش روابط فضایی بر عملکرد ریاضی کودکان دارای اختلال ریاضی،” presented at the کنگره سراسری روانشناسی کودک و نوجوان. 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/829657/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button