مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,074
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

575
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر ضعف های ساختاری در تحلیل شکست واژگونی خمشی شیروانی های سنگی (بر اساس تئوری مکانیک شکست)

صفحات

 صفحه شروع 209 | صفحه پایان 222

چکیده

 شکست واژگونی خمشی, در اثر تنش کششی ناشی از گشتاور وزن ستون سنگ های برجا, اتفاق می افتد. برای تحلیل این نوع شکست, هر ستون سنگ با یک تیر طره مدل سازی شده و فاکتور ایمنی شکست آن, بر اساس قوانین مقاومت مصالح, به دست می آید. هر چند نتایج این تحلیل ها با آزمون های آزمایشگاهی تطابق خوبی دارد, ولی کاربرد آنها در شیروانی های واقعی, فاکتور ایمنی شکست را بیش از واقعیت پیش بینی می کند. علت اصلی آن, تمرکز تنش در اطراف ضعف های ساختاری موجود در توده سنگ است. محاسبه میزان تمرکز تنش در اطراف ضعف های ساختاری با استفاده از قوانین مقاومت مصالح, بسیار دشوار و در شرایطی غیر ممکن بوده و تاکنون در تحلیل شکست واژگونی خمشی مد نظر قرار نگرفته است. در این مقاله, برای اولین بار, ضعف های ساختاری موجود در ستون سنگ های برجا که دارای پتانسیل شکست واژگونی خمشی هستند, تحلیل می کردند. در بحرانی ترین حالت, ضعف های ساختاری با یک "ترک لبه ای" عمود بر طول ستون سنگ مدل سازی می شوند. در این حالت بر اساس تئوری مکانیک شکست, هر ستون سنگ, نسبت به طول ترک, به صورت یک تیر یا یک ستون دو سر بی نهایت عمل می کند. با در نظر گرفتن مفروضات بالا و با استفاده از معادلات تعادل حدی, نیروها و گشتاور نیروهای وارد بر مقطع در برگیرنده ترک محاسبه می شوند. سپس با استفاده از توابع تجربی "تادا" فاکتورهای "شدت تنش" نرمال (KI) و برشی (KII) برای ترک تعیین شده و بر اساس معیارهای "تئوری مکانیک شکست" فاکتور ایمنی شکست واژگونی خمشی در شیروانی سنگی محاسبه می شود. در پایان, نتایج این روش با روش تحلیلی مبتنی بر قوانین مقاومت مصالح و شیروانی های واقعی دارای پتانسیل شکست واژگونی خمشی مقایسه و درستی آن تایید می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مجدی، عباس، و امینی، مهدی. (1385). تاثیر ضعف های ساختاری در تحلیل شکست واژگونی خمشی شیروانی های سنگی (بر اساس تئوری مکانیک شکست). پژوهشنامه حمل و نقل، 3(3)، 209-222. SID. https://sid.ir/paper/83622/fa

    Vancouver: کپی

    مجدی عباس، امینی مهدی. تاثیر ضعف های ساختاری در تحلیل شکست واژگونی خمشی شیروانی های سنگی (بر اساس تئوری مکانیک شکست). پژوهشنامه حمل و نقل[Internet]. 1385؛3(3):209-222. Available from: https://sid.ir/paper/83622/fa

    IEEE: کپی

    عباس مجدی، و مهدی امینی، “تاثیر ضعف های ساختاری در تحلیل شکست واژگونی خمشی شیروانی های سنگی (بر اساس تئوری مکانیک شکست)،” پژوهشنامه حمل و نقل، vol. 3، no. 3، pp. 209–222، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/83622/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button