Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

939
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

626
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ترانزیت در بخش حمل و نقل ریلی کشور با استفاده از مدل جاذبه

صفحات

 صفحه شروع 253 | صفحه پایان 263

چکیده

 بخش حمل ونقل ریلی به عنوان یکی از شیوه های حمل ونقل انبوه در کنار امتیازات ارزنده ای مانند صرفه جویی های اقتصادی در مصرف سوخت, کاهش آلودگی هوا و نزدیک شدن به استانداردهای محیطی اهمیت این بخش از حمل ونقل را فزونی داده و تداوم و توسعه بخش حمل ونقل ریلی را در کشور به دنبال داشته است و بهره برداری درست و به موقع از این بخش و همچنین انجام سرمایه گذاری لازم می تواند در موقعیت ترانزیتی بخش حمل ونقل ریلی کشور موثر باشد. هدف اصلی این مقاله به کارگیری تکنیکهای اقتصادسنجی پنل دیتا در بررسی تقاضای ترانزیت در بخش حملونقل ریلی ایران و تخمین تابع تقاضا با استفاده از مدل جاذبه می باشد. در مدل برآورد شده, پنج متغیر: 1-میزان کالای ترانزیت حمل شده در بخش حملونقل ریلی کشور, 2-نرخ تعرفه ترانزیت در بخش حملونقل ریلی, 3-زمان حمل کالای ترانزیتی در بخش حملونقل ریلی, 4-تولید ناخالص داخلی کشورهای روسیه, هند, ترکیه, قزاقستان و ترکمنستان و ازبکستان, 5-فاصلهی جغرافیایی بین کشورهای روسیه, هند, ترکیه, قزاقستان و ترکمنستان و ازبکستان و ایران در نظر گرفته شده است. همچنین در این مقاله چگونگی آثار شوکهای متغیرهای میزان کالای ترانزیت حملشده در بخش حملونقل ریلی, نرخ تعرفه, زمان حمل, GDP کشورهای مورد بررسی و فاصله جغرافیایی میان این کشورها در طول زمان بررسی شده است. نتایج حاصل از تخمین نشان می دهد که متغیر نرخ تعرفه ازلحاظ آماری معنادار و ضریب آن 27/0می باشد. همچنین متغیر زمان نیز با ضریب 27/1 معنادار شده است. هردوی این متغیرها نتایج طبق انتظار داشته و بیان می کنند با افزایش یک درصد در نرخ تعرفه و زمان حمل, میزان تقاضای ترانزیت در بخش حمل ونقل ریلی کشور 27/0 و 27/1 درصد کاهش مییابد. رابطهی مستقیم و معناداری با ضریب 24/0 بین تولید ناخالص داخلی کشورهای روسیه, هند, ترکیه, قزاقستان و ترکمنستان و ازبکستان و تقاضای ترانزیت در بخش حملونقل ریلی کشور وجود دارد. همچنین نتایج متغیر فاصله جغرافیایی بیان می کند که رابطه منفی و معناداری با ضریب 73/15-بین فاصله جغرافیایی کشورهای موردبررسی و تقاضای ترانزیت در بخش حملونقل ریلی کشور وجود دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بازداراردبیلی، پریسا، گنجی زهرایی، هادی، و پژمان زاد، پیمان. (1397). بررسی ترانزیت در بخش حمل و نقل ریلی کشور با استفاده از مدل جاذبه. پژوهشنامه حمل و نقل، 15(56 )، 253-263. SID. https://sid.ir/paper/83637/fa

    Vancouver: کپی

    بازداراردبیلی پریسا، گنجی زهرایی هادی، پژمان زاد پیمان. بررسی ترانزیت در بخش حمل و نقل ریلی کشور با استفاده از مدل جاذبه. پژوهشنامه حمل و نقل[Internet]. 1397؛15(56 ):253-263. Available from: https://sid.ir/paper/83637/fa

    IEEE: کپی

    پریسا بازداراردبیلی، هادی گنجی زهرایی، و پیمان پژمان زاد، “بررسی ترانزیت در بخش حمل و نقل ریلی کشور با استفاده از مدل جاذبه،” پژوهشنامه حمل و نقل، vol. 15، no. 56 ، pp. 253–263، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/83637/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا