مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

729
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

592
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

برآورد تقاضای سفر جاده ای با استفاده از روش های رگرسیون و شبکه عصبی(مطالعه موردی: آزادراه قم-تهران)

صفحات

 صفحه شروع 337 | صفحه پایان 354

چکیده

 سفر یکی از وجوه مهم زندگی بشر بوده و از مهم ترین فعالیت های ادواری (یا غیر ادواری) محسوب می شود. به همین دلیل, طی سالیان دراز, شیوه های مختلفی برای تامین این نیاز جوامع ابداع شده است. سیستم حمل ونقل نیز مانند بسیاری از دستگاه های صنعتی متاثر از روابط عرضه و تقاضا بوده و هرگونه اقدامی در این حوزه باید با توجه به روابط موجود و روندهای آینده عرضه و تقاضا برنامه ریزی گردد. در این پژوهش با استفاده از 3 روش مدل سازی رگرسیون خطی ساده, رگرسیون چند متغیره و شبکه عصبی پرسپترون چندلایه به پیش بینی تقاضای سفر محور قم-تهران (آزادراه) پرداخته شده است اطلاعات مورداستفاده در این تحقیق شامل اطلاعات مرکز آمار کشور, سالنامه های آماری و همچنین اطلاعات تردد شمار محور قم-تهران می باشد متغیرهای مستقل در روش رگرسیون چند متغیره و شبکه عصبی شامل جمعیت, جمعیت شاغل, میزان درآمد بوده و در مدل رگرسیون خطی ساده جمعیت می باشد. نتایج مطالعه نشان می دهد که همبستگی پیرسون بین متغیرهای در نظر گرفته شده درروش های شبکه عصبی, رگرسیون چند متغیره, رگرسیون خطی به ترتیب 995/0, 93/0, 723/0 بوده و میزان موفقیت هریک از مدل های مذکور در برآورد متغیر وابسته (تقاضای سفر) به ترتیب 99/0, 853/0, 541/0 بوده است. مقایسه روش ها نشان داده است که روش شبکه عصبی بیشترین همبستگی و دقت و روش رگرسیون خطی ساده کمترین همبستگی و دقت در برآورد تقاضا دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    الماسی، سیداحمد، خبیری، محمدمهدی، ارباب پوربیدگلی، محمد، و فانی، امیرحسین. (1397). برآورد تقاضای سفر جاده ای با استفاده از روش های رگرسیون و شبکه عصبی(مطالعه موردی: آزادراه قم-تهران). پژوهشنامه حمل و نقل، 15(56 )، 337-354. SID. https://sid.ir/paper/83654/fa

    Vancouver: کپی

    الماسی سیداحمد، خبیری محمدمهدی، ارباب پوربیدگلی محمد، فانی امیرحسین. برآورد تقاضای سفر جاده ای با استفاده از روش های رگرسیون و شبکه عصبی(مطالعه موردی: آزادراه قم-تهران). پژوهشنامه حمل و نقل[Internet]. 1397؛15(56 ):337-354. Available from: https://sid.ir/paper/83654/fa

    IEEE: کپی

    سیداحمد الماسی، محمدمهدی خبیری، محمد ارباب پوربیدگلی، و امیرحسین فانی، “برآورد تقاضای سفر جاده ای با استفاده از روش های رگرسیون و شبکه عصبی(مطالعه موردی: آزادراه قم-تهران)،” پژوهشنامه حمل و نقل، vol. 15، no. 56 ، pp. 337–354، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/83654/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button