مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,750
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

863
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پیش بینی تقاضای سفر ریلی در مسیر تهران-مشهد

صفحات

 صفحه شروع 15 | صفحه پایان 28

چکیده

 در این مقاله با انتخاب محور ریلی خراسان به عنوان پر تردد ترین محور ریلی کشور به پیش بینی تقاضای سفر در زمان های اوج تقاضای سفر (فروردین و شهریور) و غیراوج پرداخته شده است. با توجه به اینکه تقاضای سفر در ایام اوج تقاضا معمولا بیش از ظرفیت ریلی موجود بوده است, مقدار واقعی این تقاضا در این ایام, مشخص نبوده و در نتیجه همه تحقیقات پیشین با فرض برابر بودن تقاضای اوج با میزان مسافر جا به جا شده (ظرفیت موجود) در این محور انجام شده است. بنابراین, در این مقاله با شناسایی عوامل موثر بر تقاضای سفر در زمان های اوج از قبیل تعداد روزهای تعطیلی مدارس و ادارات, مناسبات مذهبی و متغیرهای آب و هوا, با استفاده از روش های رگرسیون و شبکه های عصبی مصنوعی, ابتدا میزان تاثیر این عوامل در شرایط غیر اوج به دست آمده و سپس با در نظر گرفتن این متغیرها در شرایط اوج, میزان تقاضای اوج تقریبا 5.3 درصد برآورد شده است. در این تحقیق, مدل های ارایه شده با دقت بیش از 95 درصد, تقاضای سفر در مسیر تهران-مشهد را پیش بینی کردند. مدل های ایجاد شده در این مقاله توانسته اند با بهره گیری از متغیرهای مختلفی از نوع اقتصادی-اجتماعی, مذهبی, آب و هوایی, رقابتی و ... دقت پیش بینی را نسبت به مدل های موجود در ادبیات بهبود بخشند و نیز برآوردی از تقاضای پاسخ نگفته توسط سیستم ریلی را در زمان اوج تقاضا به دست دهند. مدل رگرسیون خطی از دقت عمومی نسبتا بیشتری در پیش بینی برخوردار است. ولی مدل شبکه عصبی در پیش بینی تقاضای اوج سفر بهبود حاصل کرده است. میزان تقاضای افزون بر ظرفیت برآورد شده توسط مدل شبکه عصبی در ایام اوج سفر, 5.27 درصد می باشد. با استفاده از آمار کل مسافران مشهد مقدس در ایام اوج و تعمیم آن به سفر ریلی, حجم تقاضای واقعی ریلی در ایام اوج و با توجه به آن, درصد تقاضای ارضا نشده, از این روش محاسبه شده و با درصد برآورد شده توسط شبکه عصبی مقایسه شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    امین ناصری، محمدرضا، و بهنام، فرنام. (1391). پیش بینی تقاضای سفر ریلی در مسیر تهران-مشهد. پژوهشنامه حمل و نقل، 9(1 (پیاپی 30))، 15-28. SID. https://sid.ir/paper/83921/fa

    Vancouver: کپی

    امین ناصری محمدرضا، بهنام فرنام. پیش بینی تقاضای سفر ریلی در مسیر تهران-مشهد. پژوهشنامه حمل و نقل[Internet]. 1391؛9(1 (پیاپی 30)):15-28. Available from: https://sid.ir/paper/83921/fa

    IEEE: کپی

    محمدرضا امین ناصری، و فرنام بهنام، “پیش بینی تقاضای سفر ریلی در مسیر تهران-مشهد،” پژوهشنامه حمل و نقل، vol. 9، no. 1 (پیاپی 30)، pp. 15–28، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/83921/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button