مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,257
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

611
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی عددی پدیده اثر پیستونی درون یکی از تونل های سیستم قطار شهری شیراز همراه با اثر فن ها

صفحات

 صفحه شروع 341 | صفحه پایان 358

چکیده

 حرکت سریع قطار در تونل, باعث ایجاد امواج فشاری و رفت و برگشت این امواج در طول تونل می شود. این پدیده که اثر پیستونی نام دارد تاثیر بسزایی بر سیستم های مربوط به تونل همچون سیستم تهویه می گذارد.علاوه بر این, افزایش فشار اولیه ناشی از ورود قطار به تونل مهم ترین و بیش ترین افزایش فشار مشاهده شده در طول تونل است, که خود از عوامل اصلی ایجاد تغییرات در توزیع فشار و خصوصیات جریان درون تونل می باشد. در نتیجه در مباحث مربوط به اثر پیستونی, محاسبه میزان این افزایش فشار اولیه ضروری به نظر می رسد. در اینجا ابتدا مدل عددی حاضر در مقایسه با نتایج آزمایشگاهی موجود صحه گذاری می گردد و پس از اطمینان از صحت عملکرد مدل, نخست به بررسی عددی جریان سیال و پدیده اثر پیستونی در یکی از تونل های بسته سیستم قطار شهری شیراز پرداخته شده است. میدان جریان در اطراف قطار متحرک با استفاده از روش شبکه دینامیک به دست آمده و میزان افزایش فشار و تغییرات سرعت و فشار در طول تونل مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج اولیه حاکی از آن است که بیش ترین تغییرات فشار و سرعت در محدوده اطراف قطار صورت می پذیرد که حداکثرسرعت در پشت قطار و حداکثر فشار, به طور معمول در جلوی قطار است به جز در انتهای حرکت شتاب دار منفی قطار, که در این حالت حداکثر فشار در پشت قطار می باشد. همچنین اثر فن های نصب شده در نزدیکی ورودی و خروجی تونل نیز در نظر گرفته شده است و تاثیر وجود فن بر مقدار افزایش فشار اولیه و نیز میدان جریان در اطراف بازشدگی فن ها مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان دهنده تغییرات قابل توجه در دبی هوای جابه جا شده بین ایستگاه ها و تونل تحت تاثیر حرکت قطار می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ایزدی، طاهره، و ابوعلی، امید. (1391). بررسی عددی پدیده اثر پیستونی درون یکی از تونل های سیستم قطار شهری شیراز همراه با اثر فن ها. پژوهشنامه حمل و نقل، 9(4 (پیاپی 33))، 341-358. SID. https://sid.ir/paper/83700/fa

    Vancouver: کپی

    ایزدی طاهره، ابوعلی امید. بررسی عددی پدیده اثر پیستونی درون یکی از تونل های سیستم قطار شهری شیراز همراه با اثر فن ها. پژوهشنامه حمل و نقل[Internet]. 1391؛9(4 (پیاپی 33)):341-358. Available from: https://sid.ir/paper/83700/fa

    IEEE: کپی

    طاهره ایزدی، و امید ابوعلی، “بررسی عددی پدیده اثر پیستونی درون یکی از تونل های سیستم قطار شهری شیراز همراه با اثر فن ها،” پژوهشنامه حمل و نقل، vol. 9، no. 4 (پیاپی 33)، pp. 341–358، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/83700/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button