مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,062
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

648
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی سه بعدی رفتار خطوط ریلی به روش عددی در تحریک زلزله

صفحات

 صفحه شروع 97 | صفحه پایان 115

چکیده

 شبکه حمل و نقل ریلی یکی از شریان های حیاتی در حمل و نقل مسافری و باری هر کشور به حساب می آید. وقوع زلزله در منطقه محل احداث خط ریلی موجب خارج شدن هندسه خط از وضعیت استاندارد می گردد که با توجه به حساسیت سیر ایمن قطار روی خطی دارای هندسه استاندارد, در عمل بعد از وقوع زلزله بهره برداری از خط امکان پذیر نخواهد بود. با توجه به این مساله لزوم ارزیابی لرزه ای خطوط ریلی ضروری بنظر می رسد. در این مطالعه برای انجام تحلیل لرزه ای ابتدا مدلی سه بعدی از خط, توسعه داده شده است. در این مدل اجزا محدود, ریلها و تراورس ها با استفاده از المان های تیر خمشی بعنوان روسازه خط و بالاست و زیربالاست با استفاده از المان های جرم- فنر- میراگر بعنوان زیرسازه خط مدل سازی گردیده است و اثر مقاومت های خط در راستای طولی و جانبی نیز در نظر گرفته شده است. در مرحله بعد بدلیل حساس بودن نتایج تحلیل لرزه ای به طول مدل خط سعی شده است طولی از خط که در آن بحرانی ترین شرایط سازه ای و بهره برداری برای خط ایجاد می گردد, تعیین شود. برای این منظور تغییر شکل های حداکثر خط و نیروهای بیشینه ایجاد شده در ریل ها و تراورس ها ملاک ارزیابی قرار گرفته اند. در گام آخر برای این طول بحرانی, اثر زلزله روی خطوط با خطوط با سختی مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج تحلیل لرزه ای برای زلزله کوبه در جهات مختلف اعمال شده بر خط نشان می دهد که حداقل طول موثر از تحریکات لرزه ای خطوط ریلی بایستی 40 متر در نظر گرفته شود و سخت شدن خط موجب کاهش تغییر شکل های ناشی از زلزله می گردد اما در نیروهای ایجاد شده در اجزا خط تاثیر چندانی ندارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اسماعیلی، مرتضی، و حیدری نوقابی، حمیدرضا. (1391). ارزیابی سه بعدی رفتار خطوط ریلی به روش عددی در تحریک زلزله. پژوهشنامه حمل و نقل، 9(2 (پیاپی 31))، 97-115. SID. https://sid.ir/paper/83946/fa

    Vancouver: کپی

    اسماعیلی مرتضی، حیدری نوقابی حمیدرضا. ارزیابی سه بعدی رفتار خطوط ریلی به روش عددی در تحریک زلزله. پژوهشنامه حمل و نقل[Internet]. 1391؛9(2 (پیاپی 31)):97-115. Available from: https://sid.ir/paper/83946/fa

    IEEE: کپی

    مرتضی اسماعیلی، و حمیدرضا حیدری نوقابی، “ارزیابی سه بعدی رفتار خطوط ریلی به روش عددی در تحریک زلزله،” پژوهشنامه حمل و نقل، vol. 9، no. 2 (پیاپی 31)، pp. 97–115، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/83946/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button