مساله مسیریابی برای حمل و نقل عمومی سریع، به صورت تعیین محل یا موقعیت بهینه ایستگاه ها و امتداد مسیر در یک شهر تعریف می گردد. این مساله می تواند به صورت یک مساله بهینه سازی با تابع هدف ماکزیمم سازی پوشش ایستگاه ها و قید فواصل ایستگاهی و طول امتداد حل شود. از طرف دیگر روش های ابتکاری یا اکتشافی به خاطر فقدان پیچیدگی ها و سرعت عمل بالای خود در حل مسائل مختلف مورد توجه محققان قرار دارند. در این مقاله یک روش ابتکاری توسعه مرحله ای امتداد بر اساس حداکثر کردن معیار پوشش جمعیت ایستگاه ها و دسترسی به نقاط مهم شهری معرفی می شود، به طوریکه انتظار می رود پوشش سفر امتداد - به عنوان تابع هدف - حداکثر شود. روش حل برآمده از دو روش قبلی پوشش جمعیتی و پوشش سفر است. معیارهای مورد استفاده شامل پوشش جمعیتی، جذب سفر، قطری بودن امتداد و طول امتداد هستند. روش پیشنهادی به عنوان مطالعه موردی بر روی شبکه شهر تبریز پیاده می شود. 20 امتداد جواب با نقطه شروع انتخابی با این روش و با دو روش قبلی تشکیل می گردد و مقدار پوشش سفر وجمعیت آنها محاسبه شده و با مقایسه نتایج مشخص می شود پوشش سفر امتدادهای روش جدید، نسبت به دو روش قبلی افزایش یافته است. بیشترین پوشش سفری که توسط یکی از امتدادهای روش پیشنهادی ایجاد می شود برابر 58,869 سفر در مقابل 46,962 سفر روش پوشش سفر است. مقایسه ای بین روش پیشنهادی و پوشش جمعیتی انجام شد و مطابق این مقایسه، پوشش جمعیتی در روش پیشنهادی نسبت به روش اصلی 21.4% کاهش یافته و در مقابل پوشش سفر امتدادهای روش پیشنهادی 3.3 برابر می شود. جواب های روش پیشنهادی نسبت به روش حداکثر پوشش سفر نیز، پوشش سفر بیشتری داشته و مقدار این ارتقاء 16.5 درصد می باشد. برای نتیجه گیری دقیق تر، مقایسه ای هم بین امتدادهای هم جهت روش پیشنهادی و روش حداکثر پوشش سفر انجام گردید و مشاهده شد در هر کدام از 4 جهت مشترک نیز افزایش پوشش سفر بین 12 الی 67 درصد مشاهده می شود.