مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

840
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

636
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نظام حمایتی اقتصادی از مسافران در حمل و نقل هوایی در فرض تاخیر و لغو

صفحات

 صفحه شروع 32 | صفحه پایان 53

چکیده

 اهمیت سرعت به عنوان شاخصه اصلی در صنعت هوایی در مقایسه با سایر وسایل حمل و نقل موجب شد تا به مساله تاخیر در پروازها با حساسیت بیشتری نگریسته شود. دغدغه ناشی از این امر عاملی شد تا در پرتو تلاش هایی که برای مدون نمودن مقررات متحدالشکل جهت ایجاد یک نظم واحد در زمینه حمل بار و مسافر از طریق هواپیما از سوی کشورها انجام گردید, تدابیر ویژه ای نیز در رابطه با تاخیر اتخاذ شود. این تلاش ها در 12 اکتبر 1929 با تدوین «کنوانسیون مربوط به یکسان سازی برخی مقررات حمل و نقل هوایی بین المللی» در ورشو به ثمر نشست. بر اساس ماده 19 این کنوانسیون که از سوی دولت ایران نیز مورد تصویب قرار گرفته است, تاخیر در پروازها می تواند مسوولیت شرکت های هواپیمایی را به همراه داشته باشد. این مسوولیت به صورت محدود بوده و حتی الامکان سلب مسوولیت نیز وجود دارد. البته تحت شرایط مقرر درکنوانسیون, تشدید مسوولیت متصدیان حمل و نقل هوایی نیز امکانپذیر است. نکته قابل توجه در رهیافت حاصل در این کنوانسیون, عدم اتخاذ موضعی مناسب در موارد لغو یا ابطال پرواز است. سکوت کنوانسیون در این زمینه, در حالی است که لغو پروازها تحقق اهداف مد نظر در پروازها را بیشتر از تاخیر خدشه دار می نماید. به همین دلیل بسیاری از کشورها تلاش کرده اند تا در قوانین داخلی خود با ارایه راهکارهایی از جمله استناد به قواعد عام مسوولیت و تصویب دستورالعمل های ویژه, ضرورت جبران خسارات ناشی از لغو پروازها و مسوولیت متصدیان حمل و نقل هوایی را در این زمینه شناسایی نمایند. علاوه بر آنکه جایگاه قانونی این دستورالعمل ها که برای حمایت هرچه بیشتر از مسافران هواپیما تصویب گردیده, در مقابل کنوانسیون های بین المللی مشخص نشده است, بار اقتصادی زیادی بر شرکت های هواپیمایی تحمیل کرده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سیدمرتضی حسینی، راحله، خزایی، سیدعلی، و سلطانی، میلاد. (1395). نظام حمایتی اقتصادی از مسافران در حمل و نقل هوایی در فرض تاخیر و لغو. پژوهشنامه حمل و نقل، 13(4 (پیاپی 49) )، 32-53. SID. https://sid.ir/paper/83983/fa

    Vancouver: کپی

    سیدمرتضی حسینی راحله، خزایی سیدعلی، سلطانی میلاد. نظام حمایتی اقتصادی از مسافران در حمل و نقل هوایی در فرض تاخیر و لغو. پژوهشنامه حمل و نقل[Internet]. 1395؛13(4 (پیاپی 49) ):32-53. Available from: https://sid.ir/paper/83983/fa

    IEEE: کپی

    راحله سیدمرتضی حسینی، سیدعلی خزایی، و میلاد سلطانی، “نظام حمایتی اقتصادی از مسافران در حمل و نقل هوایی در فرض تاخیر و لغو،” پژوهشنامه حمل و نقل، vol. 13، no. 4 (پیاپی 49) ، pp. 32–53، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/83983/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button