مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

660
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

553
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

الگوی اولویت بندی قطعات جاده های کوهستانی از لحاظ ریسک ریزش بهمن با بکارگیری احتمال برخورد وسیله نقلیه

صفحات

 صفحه شروع 180 | صفحه پایان 192

کلیدواژه

روش شباهت به گزینه ایده آل (TOPSIS)Q2

چکیده

 یکی از حوادث طبیعی که احتمال وقوع آن در ماه های سرد سال و در جاده های کوهستانی وجود دارد بهمن است. این پدیده طبیعی در جاده های کوهستانی کشور نیز دارای سابقه می باشد و موجب خسارت های جانی و مسدود شدن برخی از جاده های اصلی کشور شده است. این موضوع به خصوص در مسیرهای ارتباطی بین پایتخت و شمال کشور و جاده های کوهستانی شمالغرب و غرب کشور بیشتر مشهود می باشد. به منظور پیشگیری یا کاهش حوادث ناشی از ریزش بهمن در گام ابتدایی باید نقاط دارای ریسک بیشتر مشخص شوند و سپس راهکارهای مناسب برای ایمن سازی آنها مدنظر قرار گیرد. با توجه به اینکه برای تعیین نقاط دارای ریسک بیشتر در پژوهش های گذشته تنها به معیارهای زمین شناسی و منطقه ای توجه شده اما در این مقاله یک الگوی ترکیبی ارایه شده است که علاوه بر معیارهای مذکور, شاخص ترافیکی و پوشش گیاهی روی دامنه نیز مدنظر قرار گرفته است. در پژوهش پیش رو علاوه بر مطالعات میدانی جهت برداشت اطلاعات عمق برف, شیب, پوشش گیاهی, تعدد و تکرار, احتمال برخورد با وسیله نقلیه و تردد روزانه, مصاحبه با صاحب نظران جهت وزن دهی معیارها صورت پذیرفت و با استفاده از روش شباهت به گزینه ایده آل (TOPSIS) به اولویت بندی نقاط 10 گانه حادثه خیز شناسایی شده از نظر ریزش بهمن در جاده کرج-چالوس پرداخته شد. بررسی ها نشان می دهد که بیشترین اهمیت در بین شاخص های منتخب مربوط به تعدد و تکرار بود. همچنین نتایج حاصل از اولویت بندی نقاط حادثه خیز در محور کرج- چالوس که کیلومترهای 62-63 و 63-68, 70 تا 74 بیشترین ریسک از نظر ریزش بهمن را دارند و باید راهکارهای ایمن سازی مناسب برای این نقاط در اولویت قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اسدامرجی، مرتضی، و نهاوندی، نسیم. (1395). الگوی اولویت بندی قطعات جاده های کوهستانی از لحاظ ریسک ریزش بهمن با بکارگیری احتمال برخورد وسیله نقلیه. پژوهشنامه حمل و نقل، 13(4 (پیاپی 49) )، 180-192. SID. https://sid.ir/paper/83986/fa

    Vancouver: کپی

    اسدامرجی مرتضی، نهاوندی نسیم. الگوی اولویت بندی قطعات جاده های کوهستانی از لحاظ ریسک ریزش بهمن با بکارگیری احتمال برخورد وسیله نقلیه. پژوهشنامه حمل و نقل[Internet]. 1395؛13(4 (پیاپی 49) ):180-192. Available from: https://sid.ir/paper/83986/fa

    IEEE: کپی

    مرتضی اسدامرجی، و نسیم نهاوندی، “الگوی اولویت بندی قطعات جاده های کوهستانی از لحاظ ریسک ریزش بهمن با بکارگیری احتمال برخورد وسیله نقلیه،” پژوهشنامه حمل و نقل، vol. 13، no. 4 (پیاپی 49) ، pp. 180–192، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/83986/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button