مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,295
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

چهارچوبی برای آشکار کردن تاثیر مولفه های شکل دهنده طرح مایه در کارگاه طراحی معماری (مورد پژوهی: کارگاه معماری 2، کارشناسی ارشد)

صفحات

 صفحه شروع 43 | صفحه پایان 52

چکیده

 طبق برنامه مصوب کارشناسی ارشد ناپیوسته معماری, هدف محوری در «طرح معماری 2» که به جنبه های معنایی و ارزشی و تبلور آن در طرح نظر دارد, توجه به طرح مایه, توجه به حاصل ادغام عوامل مجزا و متنوع تاثیرگذار بر طراحی, در قالب کلیتی واحد, است. از سوی دیگر, پیچیدگی و تنوع این عوامل شرایطی را ایجاب می کند که پاسخ گویی هم زمان و ایجاد نوعی تعادل میان آنها, گاه تا مرز ناممکن دشوار می شود. پس پی گیری پرسش کلیدی مقاله که «چگونه می توان تاثیر مولفه های شکل دهنده طرح مایه را به صورت متمایز بررسی کرد؟», می تواند در روش شناسی طرح این درس موضوعیت اساسی داشته باشد.با وجود عوامل متعدد شکل دهنده طرح مایه, شاید بتوان آن ها را با مسامحه در سه مولفه عمده, یعنی طراح, مکان طرح, و موضوع طراحی دسته بندی کرد. به منظور آشکار کردن تاثیر این مولفه ها, در یک تجربه آموزشی, به عنوان مورد پژوهی, تمرین هایی متناسب با این مولفه ها در قالب اسکیس (طراحی کوتاه مدت) برنامه ریزی و اجرا شد, که حاصل آن در جدولی ارائه می گردد. در این جدول, هر سطح تغییر و تحول کار دانشجو را در طی مسیر تمرین ها نشان می دهد و هر ستون معرف نسبت و جایگاه هر مولفه در شکل گیری طرح مایه است.این تجربه ضمن اینکه بهانه ای برای نقد و بررسی طرح در مسیر تکوینی آن فراهم می کند, دانشجو را نسبت به مولفه های شکل دهنده طرح مایه مشرف می کند, تا به صورت آگاهانه در مسیر «خودتصحیحی» قرار گیرد. نتایج این پژوهش ضمن اینکه در آموزش طراحی معماری قابل استفاده است, دانشجویان را نسبت به سازوکارهای فرایند طراحی حساس می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    مندگاری، کاظم، ندیمی، حمید، مهدوی پور، حسین، و داوودی، سمیه. (1390). چهارچوبی برای آشکار کردن تاثیر مولفه های شکل دهنده طرح مایه در کارگاه طراحی معماری (مورد پژوهی: کارگاه معماری 2, کارشناسی ارشد). صفه، 21(52)، 43-52. SID. https://sid.ir/paper/94417/fa

    Vancouver: کپی

    مندگاری کاظم، ندیمی حمید، مهدوی پور حسین، داوودی سمیه. چهارچوبی برای آشکار کردن تاثیر مولفه های شکل دهنده طرح مایه در کارگاه طراحی معماری (مورد پژوهی: کارگاه معماری 2, کارشناسی ارشد). صفه[Internet]. 1390؛21(52):43-52. Available from: https://sid.ir/paper/94417/fa

    IEEE: کپی

    کاظم مندگاری، حمید ندیمی، حسین مهدوی پور، و سمیه داوودی، “چهارچوبی برای آشکار کردن تاثیر مولفه های شکل دهنده طرح مایه در کارگاه طراحی معماری (مورد پژوهی: کارگاه معماری 2, کارشناسی ارشد)،” صفه، vol. 21، no. 52، pp. 43–52، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/94417/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button