Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

550
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

659
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آموزش تاریخ و لزوم استفاده از مکتب تاریخ نگاری «تاریخ مردم»

صفحات

 صفحه شروع 24 | صفحه پایان 39

چکیده

 یکی از ابزارهای مهم هر حکومتی جهت بقا و تثبیت جایگاه سیاسی, اجتماعی خود, نهاد آموزش و پرورش است. نهادی که نقشی مهم و اساسی در پی ریزی چارچوب فکری و شخصیت سازی افراد یک جامعه و نوع نگرشهای فرهنگی و تاریخی و. . . آنان را برعهده دارد. کتب درسی تاریخ مشخص ترین بخش از دروس نظام آموزش و پرورش است که با مسئله هویت ملی و محلی ارتباط دارد. آگاهی از پیشینه تاریخی سرزمین مادری و میراث گذشتگان از طریق این کتب درسی آموزش تاریخ به دانش آموزان قابل انتقال است اما آن چیزی که مورد جای تامل و بحث این مقاله است بیان مقوله جایگاه هویت ملی و تفکیک میان میهن پرستی یا میهن دوستی در مقابل افراط گرایی یا ناسیونالیسم است. با این پیش فرض, معرفی مکتب تاریخ نگاری تاریخ مردم و موضوع لزوم استفاده از این نوع تاریخ نگاری در کتب درسی آموزش و پرورش در ایران بطور ویژه برای اولین بار در این مقاله بررسی و به عموم صاحب نظران رشته آموزش تاریخ و تاریخ نگاری پیشنهاد داده می شود. ایران برخلافِ اکثریتِ قریب به اتفاقِ کشورهای دنیا, یک هویتِ میهنیِ تاریخ مند دارد. تاریخی که نامنصفانه, گندزدایی شده, گزینشی, دارای پیش فرض های نژادی, به شدت احساسی و عاطفی در شرح تاریخ جنگ ها, و آکنده از کینه و نفرت از انسان هایی است که در خارج از دایره ی «ملت» تعریف شده اند, این مکتب از تاریخ نگاری را مکتب تاریخ نگاری ملی (Nationalist historiography) است و بررسی از بالا به پایین و با اشراف بر حاکمان است و در برابر آن تاریخ نگاری, «تاریخ مردم» (People's history) یا «تاریخ از پایین» (history from below) می باشد. اساس این مکتب, اصالتِ مردم (مردم محوری) است و مورخ می کوشد تا وقایع تاریخی را از منظر مردم به ویژه طبقه ی کارگر و طبقه ی متوسط ببیند و حوادث و روی دادها را با توجه به تاثیرشان بر زندگی مردم, تحلیل کند, و در قضاوت تاریخی منافعِ مردم را معیار قرار دهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رستمی هفشجانی، حسین. (1400). آموزش تاریخ و لزوم استفاده از مکتب تاریخ نگاری «تاریخ مردم». پژوهش در آموزش تاریخ، 2(7 )، 24-39. SID. https://sid.ir/paper/950449/fa

    Vancouver: کپی

    رستمی هفشجانی حسین. آموزش تاریخ و لزوم استفاده از مکتب تاریخ نگاری «تاریخ مردم». پژوهش در آموزش تاریخ[Internet]. 1400؛2(7 ):24-39. Available from: https://sid.ir/paper/950449/fa

    IEEE: کپی

    حسین رستمی هفشجانی، “آموزش تاریخ و لزوم استفاده از مکتب تاریخ نگاری «تاریخ مردم»،” پژوهش در آموزش تاریخ، vol. 2، no. 7 ، pp. 24–39، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/950449/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button