مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

212
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

518
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل ویژگی های روان سنجی پرسش نامه استانداردهای ارزیابی اساتید دانشگاه اوهایو

صفحات

 صفحه شروع 161 | صفحه پایان 184

چکیده

 زمینه و هدف: تحول اساسی و پایدار در هر جامعه در گرو متحول شدن نظام تعلیم و تربیت آن جامعه است و محور اصلی تحول و توسعه نظام تعلیم و تربیت, بهبود کیفیت کار معلم و شناخت ویژگی های آنها می باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه استانداردهای ارزیابی معلمان دانشگاه اوهایو و بررسی وضعیت معلمان در این استانداردها بود. روش: پژوهش حاضر از حیث شیوه گردآوری داده ها در زمره تحقیقات کمی قرار می گیرد و از نظر شیوه تحلیل در زمره مطالعات توصیفی و روان سنجی قرار دارد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان شهرستان رشتخوار بود(450 نفر) که با روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 200 نفر به عنوان نمونه انتخاب و در پژوهش شرکت کردند. جمع آوری اطلاعات در این پژوهش با استفاده از پرسشنامه استانداردهای ارزیابی دانشگاه اهایو (2000) با ضریب پایایی 0/87 صورت گرفت. به منظور تحلیل داده ها از روش های تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی, همبستگی پیرسون و همبستگی سؤال-نمره کل و تحلیل پایایی به کمک نرم افزارهای SPSSV22 استفاده شد. یافت ها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی ساختار هشت عاملی را مورد تائید قرار داد که مجموعا 69/998 درصد از استاندارهای ارزشیابی معلمان را تبیین می کنند. از بین عوامل شناسایی شده, درک عمیق معلم از محتوای تدریس با 9/82 درصد و طراحی برنامه های بلندمدت و روزانه با 9/598 درصد دارای بیشترین بار عاملی بودند. نتایج آزمون تی تک نمونه ای نیز نشان داد که معلمان مورد بررسی در تحقیق از نظر کلیه استانداردهای ارزشیابی در وضعیت مطلوب قرار دارند. نتیجه گیری: در نهایت اذعان نمود پرسش نامه استاندار های ارزیابی معلمان واجد شرایط لازم برای استفاده در پژوهش های روان شناختی به منظور اندازه گیری میزان این استاندارد ها می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رشیدی، علی، مهرآورگیگلو، شهرام، اکبری، تقی، احمدی، فرزانه، و منیدری، زهرا. (1400). تحلیل ویژگی های روان سنجی پرسش نامه استانداردهای ارزیابی اساتید دانشگاه اوهایو. مطالعات مدیریت بر آموزش انتظامی، 14(54 (پیاپی 54) )، 161-184. SID. https://sid.ir/paper/955431/fa

    Vancouver: کپی

    رشیدی علی، مهرآورگیگلو شهرام، اکبری تقی، احمدی فرزانه، منیدری زهرا. تحلیل ویژگی های روان سنجی پرسش نامه استانداردهای ارزیابی اساتید دانشگاه اوهایو. مطالعات مدیریت بر آموزش انتظامی[Internet]. 1400؛14(54 (پیاپی 54) ):161-184. Available from: https://sid.ir/paper/955431/fa

    IEEE: کپی

    علی رشیدی، شهرام مهرآورگیگلو، تقی اکبری، فرزانه احمدی، و زهرا منیدری، “تحلیل ویژگی های روان سنجی پرسش نامه استانداردهای ارزیابی اساتید دانشگاه اوهایو،” مطالعات مدیریت بر آموزش انتظامی، vol. 14، no. 54 (پیاپی 54) ، pp. 161–184، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/955431/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button