مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

830
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

669
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ویژگی های عکس مستند هنری

صفحات

 صفحه شروع 72 | صفحه پایان 87

چکیده

عکاسی مستند یکی از قدیمی ترین و اصلی ترین شاخه های عکاسی است که هدفش ثبت و بازنمایی اشیاء, رویدادها و صحنه های مختلف جهان پیرامون به شکلی واقع نما, بی طرف و صادقانه است. بااین حال, ازآنجاکه عکاس مستند ثبت کننده خنثی و منفعل عناصر و صحنه پیش رویش نیست؛ عکس مستند نیز می تواند کارکردها و کیفیت های مختلفی به خود بگیرد. ازاین رو, با توجه به اهداف و قابلیت های گوناگون بازنمودی و بیانی عکاسی مستند, در این مقاله, به هدف بررسی و تبیین ویژگی های عکس مستند هنری, مفاهیمی چون بازنمایی, فرانمایی, صراحت, ابهام, توصیف و تفسیر را در رابطه با عکس مستند بررسی کرده ایم. همچنین, پرسش مطرح شده این است که عکس مستند به واسطه چه ویژگی هایی, وجه هنری به خود می گیرد و به عکس مستند هنری تبدیل می شود. روش پژوهش, توصیفی-تحلیلی و تطبیقی است و اطلاعات موردنظر از منابع کتابخانه ای جمع آوری شده است. نتیجه پژوهش بیانگر این است که عکس مستند هنری حاصل کنش هنری عکاس یعنی نگاه نو و متفاوت او به عناصر, رویدادها و پدیده های جهان واقعی است. در واقع, در عکس مستند هنری, سهم عکاس در مقام فاعل بازنما بیشتر از ابزار و موضوع خودنمایی می کند. لذا در عکس مستند هنری با غلبه جنبه های تالیفی, تفسیری, تلویحی و زیبایی شناختی روبرو می شویم. زیرا عکاس به جای ثبت صرف واقعیت بیرونی, به وسیله بازنمایی نیت مند و خلاقانه صحنه پیش رویش, واقعیت جدیدی بازآفرینی می کند و مفاهیم موردنظر خویش را فرا می نماید. از این طریق, مخاطب نیز به درنگ وا داشته می شود تا پیرامون عکس تفکر و تخیل نماید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مهدی زاده، علیرضا. (1400). بررسی ویژگی های عکس مستند هنری. جلوه هنر، 13(2 (پیاپی 31) )، 72-87. SID. https://sid.ir/paper/955781/fa

    Vancouver: کپی

    مهدی زاده علیرضا. بررسی ویژگی های عکس مستند هنری. جلوه هنر[Internet]. 1400؛13(2 (پیاپی 31) ):72-87. Available from: https://sid.ir/paper/955781/fa

    IEEE: کپی

    علیرضا مهدی زاده، “بررسی ویژگی های عکس مستند هنری،” جلوه هنر، vol. 13، no. 2 (پیاپی 31) ، pp. 72–87، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/955781/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button