مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

496
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

88
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل نشانه های مضمونی و تصویری در رباعیات خیام و نگاره های حسین بهزاد

صفحات

 صفحه شروع 25 | صفحه پایان 38

چکیده

 روند پیوسته تحولات نگارگری, بیش از آن که در زمینه سبک و اسلوب مکاتب تصویری سده های متمادی ایران اسلامی باشد, همواره, در ارتباط با ادبیات و بهره مندی از مبانی زیبایی شناسی و مضامین شعری آن قابل ملاحظه بوده است؛ هم چون آثار حسین بهزاد که در موانست و هم سخنی با رباعیات خیام آفریده شده اند. لیکن, آنچه در این پیوند تاریخی, سابقه نداشته و سبب تمایز آثار بهزاد از سایر نگاره ها شده, قرابت موضوعی شان با اندیشه های فلسفی خیام است. اندیشه های پرسشگرانه ای که اگرچه اغلب با رویکردی خاص پیرامون جهان و انسان هستند, با این حال, نگارگر آن ها را چنان مصور کرده که گویی این آثار ضمن بیان احوال درونی اش, ترجمان مستقیم اشعار خیام نیز هستند. بر این اساس, پژوهش حاضر به شیوه توصیفی-تحلیلی و با استناد به منابع معتبر کتابخانه ای-الکترونیکی برآن است تا به شناختی جامع و درکی ژرف از نحوه بازنمود مضامین و معانی این رباعیات در آثار بهزاد دست یابد. چنان که واکاوی نشانه های مضمونی و جوانب تاثیرگذاری شان بر نگاره ها در قالب نشانه های تصویری سبب نقد صحیح تر و خوانش جذاب تر هر دو متن شعری و دیداری خواهد شد. در این راستا, یافته های پژوهش گواه آنند که بهزاد, نه تنها از نشانه های نمادینی هم چون کوزه, کوزه گر, کارگاه کوزه گری, خاک و پیر راوی بهره برده است, بلکه از اصول و قواعد بصری رایج در نگارگری هم تبعیت کرده و با اجتناب از فضای خالی, کاربرد خطوط شکسته تند و تیره در قلم گیری و تضادهای رنگی یا مفهومی در پیش زمینه و پس زمینه, توانسته مضامین شعری خیام را صورتی بصری دهد و نگاه مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رجبی، زینب، و زارع زاده، فهیمه. (1399). تحلیل نشانه های مضمونی و تصویری در رباعیات خیام و نگاره های حسین بهزاد. جلوه هنر، 12(3 (پیاپی 28) )، 25-38. SID. https://sid.ir/paper/959711/fa

    Vancouver: کپی

    رجبی زینب، زارع زاده فهیمه. تحلیل نشانه های مضمونی و تصویری در رباعیات خیام و نگاره های حسین بهزاد. جلوه هنر[Internet]. 1399؛12(3 (پیاپی 28) ):25-38. Available from: https://sid.ir/paper/959711/fa

    IEEE: کپی

    زینب رجبی، و فهیمه زارع زاده، “تحلیل نشانه های مضمونی و تصویری در رباعیات خیام و نگاره های حسین بهزاد،” جلوه هنر، vol. 12، no. 3 (پیاپی 28) ، pp. 25–38، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/959711/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button