مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

331
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

478
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تبیین شیوه طراحی قالی لچک و ترنج با صحنه های گرفت وگیر و شکار، محفوظ در موزه میهو، کیوتو، ژاپن

صفحات

 صفحه شروع 7 | صفحه پایان 20

چکیده

 استفاده از صحنه های گرفت و گیر و شکار, ریشه در هنر ایران باستان دارد و با مفاهیم اسطوره ای و آیینی این نقوش در ارتباط است. در دوره اسلامی نیز این صحنه ها, ابتدا, در نقاشی و کتاب آرایی استفاده شده است و سپس, در دوره صفویه در طراحی نقشه های قالی به طور گسترده بازتاب یافته است. در این دوره, صحنه های گرفت و گیر و شکار با نقشه قالی های افشان, ترنجی و لچک و ترنج ترکیب شده است که نمونه موجود در موزه میهو در ژاپن, یکی از آن هاست. در این جستار, سعی شده است تا با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی, شیوه طراحی نقشه این قالی تبیین گردد. پژوهش حاضر, ضمن بررسی اجزای مختلف نقشه قالی محفوظ در موزه میهو, که عبارتند از: لچک, ترنج, کتیبه, سرترنج, حاشیه و زمینه, به دنبال پاسخ گویی به این پرسش است که, از چه روشی در طراحی نقشه قالی مذکور استفاده شده است؟ نتایج پژوهش نشان می دهد که, نقشه این قالی دارای طرحی چند لایه است. طراحی لایه اول, که طرح لچک و ترنج است, به صورت یک چهارم صورت گرفته است. سپس, در لایه دوم, طرح یک بار در طول تکرار شده و با تغییرات جزیی در قسمت انتهای زمینه, نقشه به صورت یک دوم درآمده است. سپس, در لایه سوم, طرح قالی یک بار در عرض تکرار شده و صحنه گرفت و گیر دو اژدها به قاب مرکزی ترنج به روش سراسری افزوده شده است. بنابراین, هنگام بافت, نقشه قالی به طور کامل در اختیار بافنده قرار گرفته است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پیری، علی، و حسنوند، محمدکاظم. (1400). تبیین شیوه طراحی قالی لچک و ترنج با صحنه های گرفت وگیر و شکار, محفوظ در موزه میهو, کیوتو, ژاپن. جلوه هنر، 13(2 (پیاپی 31) )، 7-20. SID. https://sid.ir/paper/963522/fa

    Vancouver: کپی

    پیری علی، حسنوند محمدکاظم. تبیین شیوه طراحی قالی لچک و ترنج با صحنه های گرفت وگیر و شکار, محفوظ در موزه میهو, کیوتو, ژاپن. جلوه هنر[Internet]. 1400؛13(2 (پیاپی 31) ):7-20. Available from: https://sid.ir/paper/963522/fa

    IEEE: کپی

    علی پیری، و محمدکاظم حسنوند، “تبیین شیوه طراحی قالی لچک و ترنج با صحنه های گرفت وگیر و شکار, محفوظ در موزه میهو, کیوتو, ژاپن،” جلوه هنر، vol. 13، no. 2 (پیاپی 31) ، pp. 7–20، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/963522/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button