نتایج جستجو

227

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

23

انتقال به صفحه



فیلترها/جستجو در نتایج    

فیلترها

سال

بانک‌ها




گروه تخصصی








متن کامل


مرکز اطلاعات علمی SID1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    41
  • صفحات: 

    67-96
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    0
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف از این مقاله، بررسی روابط علی عوامل تاثیرگذار بر فرهنگ تفکر استراتژیک در سازمان تامین اجتماعی است. روش تحقیق در این پژوهش برحسب هدف، کاربردی، برحسب نوع داده، آمیخته (کیفی-کمی) از نوع اکتشافی؛ برحسب زمان گردآوری داده، مقطعی و برحسب روش گردآوری داده ها و یا ماهیت و روش پژوهش، پیمایشی می باشد. جامعه آماری بخش کیفی شامل خبرگان و افراد آگاه در زمینه تفکر استراتژیک (اساتید دانشگاه و مدیران سطوح عالی و میانی تأمین اجتماعی) و جامعه آماری بخش کمی شامل تمام مدیران و کارکنان ستاد مرکزی تأمین اجتماعی تهران بود. مرحله کمّی پژوهش شامل پرسشنامه ای متشکل از دو بخش اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامه محقق ساخته تفکر استراتژیک مدیران است. پرسشنامه شامل 72 گویه با طیف 5گزینه ای لیکرت می باشد که با مرور مبانی نظری و نیز نتایج مصاحبه های اکتشافی (کدگذاری باز و محوری متون مصاحبه اکتشافی)، تدوین شده است. در بخش استنباطی برای پاسخ به سؤالات پژوهش از آزمونهایی نظیر همبستگی پیرسون، آزمون تی تک نمونه ای، مدل سازی معادلات ساختاری (تحلیل عاملی تأییدی) و تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از نرم افزارهای SPSS-v21، Smart Pls-v3 و Lisrel-v8.8 نیز بهره گرفته شد. با توجه به نتایج، از میان عوامل اثرگذار بر فرهنگ تفکر استراتژیک (نگرش فلسفی، تفکر سیستمی و مفهومی، دوراندیشی و آینده نگری، ویژگیهای رفتاری، عوامل انگیزشی، عوامل ساختاری، محیط پیرامونی، محیط سازمان، تعارض سازمانی، تصمیم گیری هوشمندانه، اصلاح ساختارهای سازمانی و استعدادیابی و شایسته پروری)، نگرش فلسفی و محیط سازمان در وضعیت متوسط و سایر مولفه ها در وضعیت مطلوبی قرار دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 0

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

میردار شادمهر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    65-80
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1176
  • دانلود: 

    192
چکیده: 

شناسایی و هدایت ورزشکاران در سنین کودکی و نوجوانی امری ضروری است. برای اینکه یک ورزشکار بتواند از نظر سطح عملکرد و اجرا به سطح بین المللی برسد، نیازمند سالها تمرینات منظم و شدید است. بنابراین تشخیص بموقع و درست و هدایت و جهت دهی صحیح جوانان مستعد، همیشه و در هر کجا ضروری و مهم است. بررسی های علمی نشان می دهد که شرایط مناسبی چون مرز سنی، مربیان آگاه و مجرب، استعداد ژنتیک و ... برای کسب موفقیت و عنوان ورزشی از اهمیت زیادی برخوردار است. از این رو هدف این تحقیق بررسی مرز سنی و عملکرد ورزشی شناگران تیم ملی شنا و مقایسه آن با شاخص های قاره ای و بین المللی است. در این تحقیق نتایج شناگران ملی پوش کشور در رده سنی زیر 10 سال تا رده عموم در 10 سال گذشته مورد بررسی و تجزیه تحلیل قرار گرفته است. تجزیه تحلیل آماری داده های جمع آوری شده از طریق تحلیل واریانس یک طرفه (ANOVA)، آزمون توکی (TUKEY TEST) و ضریب همبستگی با استفاده از نرم افزارهای Excel و Statistica انجام گرفته است. یافته های تحقیق نشان می دهد که بین مرز سنی موفقیت شناگران ایرانی و سیر رشد نتایج در گروههای سنی مختلف رابطه معنی داری وجود ندارد. هر چند این رابطه در شنای 1500 متر و 100 متر پروانه مثبت و معنی دار است. علاوه بر این، مقایسه نتایج شناگران ملی پوش کشور با گروههای سنی مختلف آسیا از رده نوجوانان تا بزرگسالان و نیز زنان آسیا و مردان جهان نیز حاکی از اختلاف معنی دار و قابل ملاحظه در این زمینه است. بررسی های انجام شده نشان می دهد که برای حضور موفق در میادین بین المللی باید شیوه انتخاب شناگران، هدایت و جهت دهی آنان، برنامه ریزی تمرینی در مواد مختلف و نیز شرکت آنان در مسابقات مهم مورد تجدید نظر قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1176

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 192 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

علیجانی عیدی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    1-23
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    8346
  • دانلود: 

    1615
چکیده: 

هدف از این پژوهش، بررسی وضع موجود و تدوین شاخص های استعدادیابی در رشته دو و میدانی ایران بود. برای انجام این پژوهش سه پرسشنامه محقق ساخته که روایی . پایایی آن مورد تایید قرار گرفته بود، بین کلیه مربیان تیم های ملی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان و مربیان باشگاههای کشور و ورزشکاران نخبه تقسیم شد که از پرسشنامه اول و دوم مخصوص مربیان به ترتیب : N=81 و N=65 و از پرسشنامه دوم مخصوص ورزشکاران N=112 قابل استفاده بودند. در این پژوهش، متغیر هایی مانند: وضع موجود استعدادیابی در ایران و جهان، ضرورت وجود الگوی استعدادیابی در ایران، تعیین ملاک ها و سن استعدادیابی، روش های استعدادیابی، مناسب ترین نهاد استعدادیاب، مهم ترین نهاد جذب کننده و پرورش دهنده استعدادها و تعیین اولویت شاخص های مختلف ساختاری، فیزیولوژیکی، روانی _ اجتماعی، آمادگی جسمانی و تکنیکی در گروه رشته های مختلف دو و میدانی مورد ارزیابی قرار گرفت. همچنین همبستگی بین نظرات مربیان و ورزشکاران ومقایسه برخی شاخص های ساختاری و فیزیولوژیکی اندازه گیری شده در ورزشکاران نخبه N=92 بررسی شد. برای تهیه جداول، نمودارها و تجزیه و تحلیل یافته ها از آمار توصیفی و استنباطی در سطح a=0.05 استفاده شد و نتایج زیر بدست آمد:1)  76.3درصد آزمودنی ها اظهار داشتند که در ایران الگوی استعدادیابی مشخصی وجود ندارد، ولی 91 درصد آنها نیز اظهار داشتند که وجود الگوی استعدادیابی در ایران ضروری است.2) بررسی پیشینه پژوهش ها نشان داد که در جهان نیز الگوی جهان شمول واحدی برای استعدادیابی وجود ندارد، ولی در بسیاری از کشورهای صاحب دو و میدانی از یک الگوی استعدادیابی استفاده می شود.3)  82.5درصد آزمودنی ها ملاک استعدادیابی را انجام آزمون های عمومی مانند ارزیابی ساختاری و آزمون های اختصاصی می دانند و 68.8 درصد بهترین سن استعدادیابی را 14- 10 سالگی پیشنهاد می کنند.4)  41.3درصد آزمودنی ها عملی ترین شیوه استعدادیابی در ایران را در این برهه از زمان "مسابقات" و 32.5 درصد انجام آزمون های مختلف می دانند.5) یافته های این پژوهش نشان داد که 87.5 درصد آزمودنی ها مناسب ترین نهاد استعدادیاب را آموزش و پرورش و 83.6 درصد آزمودنی ها مناسب ترین گروه را برای استعدادیابی به ترتیب معلمان ورزش و سپس کارشناسان فدراسیون دو و میدانی معرفی کردند در حالی که 82.5 درصد از آزمودنی ها مناسب ترین نهاد مسئول جذب و پرورش استعدادها را به ترتیب فدراسیون دو و میدانی و تربیت بدنی آموزشگاهها می دانند.6) تحلیل یافته ها نشان داد که ترتیب اولویت شاخص ها برای دوهای سرعت آمادگی جسمانی، ساختاری، فیزیولوژیکی، تکنیکی، روانی _ اجتماعی بود. در حالی که برای دو های نیمه استقامت فیزیولوژیکی، آمادگی جسمانی، ساختاری، تکنیکی، روانی _ اجتماعی بود. ولی در مورد دونده های استقامت به ترتیب شاخص های فیزیولوژیکی، آمادگی جسمانی، روانی _ اجتماعی، ساختاری و تکنیکی مورد توجه بود.7) تحلیل یافته ها حاکی از این است که ترتیب اولویت در دوهای با مانع (110 و 400 متر با مانع) شاخص های ساختاری، آمادگی جسمانی، تکنیکی، فیزیولوژیکی و روانی_ اجتماعی بود در حالی که برای دوی 3000 متر با مانع شاخص های فیزیولوژیکی، آمادگی جسمانی، ساختاری، روانی _ اجتماعی و تکنیکی اهمیت داشتند.8) تحلیل یافته ها نشان داد که ترتیب اولویت شاخص ها برای پرتاب ها: ساختاری، آمادگی جسمانی، تکنیکی، روانی _ اجتماعی و فیزیولوژیکی برای پرش ها: ساختاری، تکنیکی، آمادگی جسمانی، فیزیولوژیکی و روانی _ اجتماعی است.9) یافته های این پژوهش نشان داد که مهم ترین شاخص ها برای پیاده روی به ترتیب: ساختاری، تکنیکی، آمادگی جسمانی، فیزیولوژیکی و روانی _ اجتماعی است. در حالی برای رشته دهگانه به ترتیب: آمادگی جسمانی، ساختاری، تکنیکی، فیزیولوژیکی و روانی _ اجتماعی است. 10) تحلیل یافته ها نشان می دهد که بین نظرات مربیان و ورزشکاران در مورد برخی از متغیرها مانند ضرورت وجود الگوی استعدادیابی، مناسب ترین نهادهای کشف، جذب و پرورش استعدادها و سن استعدادیابی همبستگی وجود دارد.11) مقایسه برخی از شاخص های ساختاری و فیزیولوژیکی اندازه گیری شده در بین قهرمانان نخبه کشور با نرم های بین المللی نشان داد که تقریبا در کلیه گروه رشته های دو و میدانی شاخص های قهرمانان ملی ما ضعیف تر است. به هر حال، نتیجه گیری کلی این است که برای دستیابی ورودی های مناسب به تیم های ملی و کسب نتایج بهتر و سریع تر، استعدادیابی و پیروی از یک الگوی مناسب ضروری است، ولی در شرایط فعلی ساده ترین و عملی ترین روش استعدادیابی و اجرای مسابقات بیشتر و برگزاری جشنواره های ورزشی و انجام آزمون های ساده میدانی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 8346

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1615 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

المپیک

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    2 (پیاپی 30)
  • صفحات: 

    33-47
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2861
  • دانلود: 

    1209
چکیده: 

هدف: در این تحقیق، مفهوم آمادگی حرکتی به عنوان یکی از عاملهای اساسی استعدادیابی ورزشی مطرح شده است و آزمون هشت گانه (OT) نیز برای اندازه گیری آن معرفی و خصوصیات روان سنجی آن مطالعه می شود. روش: 57 دانشجو (19 تا 24 ساله) در سه گروه مجزا، آزمونهای مهارتی استاندارد رشته ورزشی خود (تنیس روی میز، بسکتبال و یا والیبال) را انجام دادند. آنها همچنین دوبار OT را با فاصله 10 الی 45 دقیقه انجام دادند. نتایج: نوبت اول OT در (±17) 115 ثانیه و نوبت دوم آن در (16±) 105 ثانیه انجام شد (P<0.0001). پایایی آزمون نیز از طریق همبستگی درون گروهی برابر 0.93 بود. همبستگی OT با آزمونهای تکنیک سنج منفرد هر رشته، از 0.38 تا 0.59 متغییر بود. در هر سه رشته، تولید نمره جامع از آزمونهای منفرد باعث ارتقای همبستگی با OT شد. روایی معیار OT در نوبت اول آزمونگیری با استفاده از نمره جامع آزمونهای مهارتی تنیس روی میز، بسکتبال، و والیبال به ترتیب برابر 0.56، 0.54 و 0.76 بود. ضریب روایی در نوبت دوم با همان معیارها به ترتیب به 0.63، 0.65، و 0.76 ارتقا یافت. بحث و نتیجه گیری: برای سنجش آمادگی حرکتی، پایانی 0.93 ایده آل است. همچنین با توجه به بهتر شدن ضریب روایی OT با نمره های جامع مهارتی در مقایسه با نمره های منفرد و تکرار شدن این الگو برای هر سه ورزش تنیس روی میز، والیبال، و بسکتبال نتیجه گیری می شود که آزمون هشت گانه به هدف اصلی خود که اندازه گیری آمادگی حرکتی عمومی است، نائل شده است. روایی در حد 0.63 تا 0.76 بیشترین مقداری است که می توان برای چنین آزمونی متصور شد. باقیمانده پراکندگی استعداد ورزشی افراد، احتمالاً به عاملهای از قبیل آمادگی جسمانی، اندازه های آنتروپومتریک و آمادگیهای روانی- اجتماعی مربوط می شود. در مجموع می توان نتیجه گرفت که نوبت اول OT، قابلیت یافتن استعداد عام حرکتی را دارد، ضمن آنکه نوبت دوم آن به نحو مطلوب تری این مهم را به انجام می رساند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2861

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1209 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نشریه: 

حرکت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    پیاپی 25
  • صفحات: 

    63-81
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3707
  • دانلود: 

    930
چکیده: 

هدف این تحقیق بررسی وضعیت موجود استعداد یابی در رشته کشتی و تعیین شاخص های مورد نظر در شناسایی و سنجش افراد مستعد در این رشته است. بدین منظور علاوه بر بررسی مدل های موجود و یافته های تحقیقات مرتبط، دیدگاه مربیان رشته کشتی بررسی شد. نتایج نشان داد از دیدگاه مربیان بین اولویت های سه گانه آنتروپومتریکی، جسمانی، حرکتی و روان شناختی تفاوت معنی داری وجود دارد. شش عامل مهم از دیدگاه مربیان عبارتند از: عضلانی بودن، داشتن شانه های پهن، قدرت، سرعت، رقابت جویی و هوش تکنیکی. مقایسه دو گروه کشتی گیران برتر (دارای حداقل مقام استانی) و غیربرتر (فاقد مقام) نوجوان نشان می دهد که افراد برتر دارای مزومورفی بزرگ تر، پهنای شانه ای بیشتر، دست های بلندتر (نسبت به قد) و درصد چربی کمتری می باشند. همچنین دارای قدرت بیشتر در دست و پای مسلط، چابکی بیشتر، قدرت انفجاری بالاتر، استقامت عضلانی شکمی و شانه ای بالاتر بودند. بررسی ویژگی های رفتاری کشتی گیران برتر نشان می دهد آنها دارای ثبات عاطفی بوده، اهل عمل و سخت کوش، با اعتماد به نفس و از لحاظ شخصیتی در قلمرو برون گرای با ثبات احساس قرار دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3707

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 930 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    55-69
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3832
  • دانلود: 

    3904
چکیده: 

هدف: در این تحقیق آزمون هشت گانه ژیمناستیک(GOT)  معرفی و خصوصیات روان سنجی آن مطالعه می گردد. روش: از 38 آزمودنی خردسال (6 تا 7 سال) GOT به عمل آمد سپس به مدت 8 هفته آموزشی ژیمناستیک دیده و در پایان دوره از آنها آزمون مهارتی الن براند اصلاح شده ژیمناستیک (MEGT) به عمل آمد. ضریب روایی پیش بین GOT از طریق محاسبه ضریب همبستگی بین گروهی بین آزمون های MEGT وGOT بدست آمد. برای محاسبه ضریب روایی همزمان از 27 نوآموز جوان (18 تا 22) ژیمناستیک استفاده گردید. آنها آزمون های MEGT وGOT را در فاصله یک هفته به انجام رساندند. ضریب پایانی GOT از طریق محاسبه ضریب همبستگی درون گروهی بین دو نوبت آزمون به فاصله 10 تا 45 دقیقه بدست آمد. نتایج: برایGOT، ضریب پایانی برابر 0.91، روایی پیش بین برابر 0.61، و روایی همزمان برابر 0.81 بدست آمد. مطالعات مربوط به روایی منطقی و محتوای آزمون نیز به اختصار در مقاله گزارش می گردد. بحث و نتیجه گیری: در مقایسه با سایر انواع آزمون هشت گانه، ضریب پایانی0.91مشابه و در حد مطلوبی است. ولی ضرایب روایی پیش بین (0.61) و همزمان (0.81) بیشترین مقادیری است که تاکنون گزارش گردیده است. افت 0.20 روایی پیش بین مربوط به تفاوت های فردی در رشد و آموزش پذیری در یک دوره دو ماهه در سن 6 سالگی بوده و توجیه پذیر می باشد. در گزارش های معتبر قبلی همبستگی بین مهارت های مختلف ژیمناستیک از 0.44 تا 0.70 گزارش شده و از نظر متخصصان ضریب روایی 0.50 در آزمون های ورزشی خوب ارزشیابی می گردد. با توجه به مشخصات اجرایی آسان، و تایید پایایی و روایی آزمون GOT، پیشنهاد می گردد از این آزمون برای اولین مرحله از استعداد یابی ژیمناستیک استفاده گردد.  

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3832

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 3904 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    7
  • صفحات: 

    45-58
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    2543
  • دانلود: 

    393
چکیده: 

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین ویژگی های پیکر سنجی شناگران مرد زبده کشور با عملکرد سرعتی و استقامتی آن ها انجام شده است. روش: بدین منظور 72 شناگر مرد منتخب سراسر کشور (با میانگین سنی 4.4±12.75 سال، میانگین قد 2.12±159.95 سانتی متر و میانگین وزن 2.16±52.91 کیلو گرم) آزمایش شدند. در پژوهش توصیفی حاضر که از نوع همبستگی است، سازه های پیکر سنجی مورد سنجش عبارت بودند از: قد، وزن، سن، فاصله عرض دو دست، عرض شانه، طول کف دست، طول کف پا، عرض لگن، ضخامت چربی زیر پوستی پشت بازو، تحت کتفی و ساق پا. زمان 50 متر و 200 متر شنای کرال سینه به عنوان عملکرد سرعتی و استقامتی آنها منظور شد. یافته ها: به جز شاخص عرض لگن با عملکرد استقامتی (P=0/031)، شاخص ضخامت چربی زیر پوستی تحت کتفی با عملکرد سرعتی (P=0/041) و 200 متر (P=0/046)، سایر شاخص های پیکر سنجی با عملکرد سرعتی و استقامتی آن ها ارتباط معنی داری وجود نداشته است. نتیجه گیری: چنین به نظر می رسد هیچ یک از شناگران زبده کشور بر اساس شاخص های استعدادیابی به رشته ورزشی شنا هدایت نشده اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2543

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 393 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1383
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    1-14
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    4360
  • دانلود: 

    1861
چکیده: 

هدف از تحقیق حاضر، تدوین شاخص های مهم در استعدادیابی برای والیبال بود. بدین منظور پرسشنامه ای متشکل از شش شاخص: آنتروپومتریکی (5 شاخص)، آمادگی جسمانی (7 شاخص)، روان شناختی (6 شاخص)، مهارتی (4 شاخص)، عملی (3 شاخص)، ترکیب بدن (3 شاخص(، در مجموع 28 شاخص تهیه شد. برای جمع آوری اطلاعات از چهار گروه مربیان باشگاهی (25نفر)، مربیان درجه یک داخلی (21 نفر)، مربیان خارجی (17 نفر) و مربیان مدارس 24) نفر) به صورت داوطلب برای تکمیل پرسشنامه مذکور استفاده شد. پس از جمع آوری پرسشنامه ها، کلیه اطلاعات در چهار پرسشنامه (یک پرسشنامه برای هر یک از چهار گروه مربیان) تنظیم شد. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات و تعیین رتبه شاخص ها از دو آزمون "کراسکال والیس" برای مقایسه میانگین رتبه شاخص های ششگانه از نظر مربیان و آزمون "فریدمن" برای مقایسه میانگین رتبه مربوط به هر یک از شاخص های ششگانه استفاده شد. برای تعیین سطح معناداری اختلاف بین شاخص ها از آزمون "خی _ دو" با P≤0.05  استفاده شد و نتایج به صورت جداول و نمودارهای مربوط به هر قسمت تنظیم شد. بر اساس نتایج به دست آمده، یازده شاخص برتر از بین 28 شاخص معرفی و انتخاب شد که به ترتیب رتبه از بیشترین به کمترین عبارتنداز: حس همکاری، قدرت تصمیم گیری، سرعت، مسوولیت پذیری، پرش در جا، پرش دفاع، قد، سرو، جرئت، چابکی و پرش آبشار. همچنین مشاهده شد که شاخص های روان شناختی در مجموع از سایر شاخص ها در فرایند استعدادیابی برای والیبال مهم ترند و به نظر مربیان، شاخص های ترکیب بدن از اهمیت بسیاری برخوردار است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4360

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1861 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    31-46
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    4044
  • دانلود: 

    393
چکیده: 

هدف: در این پژوهش آزمون هشت گانه راکتی (ROT) معرفی و روایی منطقی و محتوای این آزمون برای تمام رشته های راکتی و نیز روایی معیار و پیش بین آن برای رشته بدمینتون بررسی می شود. روش: 200 دانش آموز دختر (10 تا 12 سال) به صورت خوشه ای هدفدار انتخاب و با انجام تست های آنتروپومتریک جهت بدمینتون غربال اولیه شدند. از 32 نفر برتر ROT به عمل آمد. سپس 18 نفر از آنها در یک دوره 8 هفته ای آموزش بدمینتون شرکت داده شدند. در پایان دوره آموزشی از آزمودنی ها 3 نوع آزمون به عمل آمد: مسابقه بدمینتون، آزمون های مهارتی لوخارت مک فرسن بدمینتون، و ROT مجدد. همچنین از 28 دانشجوی دختر (18 تا 22 سال) شرکت کننده در کلاس بدمینتون آزمون های مهارتی و ROT به عمل آمد. یافته ها: ضریب عینیت ROT توسط 3 داور که همزمان به آزمودنی ها نمره داده بودند، برابر 0.9995 به دست آمد. ضریب پایایی برای 4 بار تکرار تست در خلال 8 هفته آموزش برابر 0.90 بود. با استفاده از دانش آموزان، روایی پیش بین برابر 0.51 الی 0.56 و روایی معیار برابر 0.58 به دست آمد. زمان پیش آزمون برابر 147(±31) و پس آزمون برابر 113(±19) ثانیه بود (P<0.0001). این موضوع نشان می دهد که آزمون به خوبی به سطح مهارت بدمینتون حساس است. نتیجه گیری: عینیت بالای 0.99 موید آن است که ROT از حیث داوری ساده است و با عینیت بالایی قابلیت اجرا دارد. با توجه به فاصله زمانی دو ماهه بین پیش و پس آزمون، ضریب پایایی 0.90 رضایت بخش است. 0.10 جابجایی در نمرات آزمون می تواند مربوط به تفاوت های فردی مربوط به سرعت رشد و استعداد یادگیری در طول 2 ماه مرتبط باشد. با توجه به عوامل متعدد دخیل در استعداد ورزشی و شکوفایی آن، ضرایب روایی بالاتر از 0.50 برای تست های استعدادیاب مناسب ارزیابی می شوند. اطلاعات به دست آمده در این تحقیق هم سو بوده و پیشنهاد می کنند ROT ابزار استعدادیاب مناسبی برای ورزش های راکتی است و به خصوص برای استعدادیابی بدمینتون قابل توصیه می باشد. این آزمون در حال حاضر منحصر به فرد و بدون رقیب است

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4044

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 393 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

امیرتاش علی محمد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    25-51
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3985
  • دانلود: 

    1333
چکیده: 

موضوع تحقیق حاضر توصیف وضعیت موجود و تدوین شاخص های استعداد یابی در رشته هندبال سالنی مردان بوده است. بدین منظور از پرسش نامه محقق ساخته که اعتبارهای صوری و محتوایی آن توسط متخصصین به اثبات رسیده و پایایی متوسط آن برای قسمت های مختلف توسط آلفای کرونباخ برابر 0.756 بوده است استفاده گردید. موضوع این پرسش نامه توصیف وضعیت موجود استعداد یابی کشور و همچنین پیشنهاد و رتبه بندی شاخص های استعداد یابی در زمینه های پیکرشناسی، جامعه شناسی و جنبه های تکنیکی و تاکتیکی رشته هندبال سالنی بوده است که تعداد 105 نفر از مربیان طراز اول کشور به آن پاسخ داده اند.نتایج آماری نشان دادند 98.1 درصد آزمودنی ها اهمیت استعداد یابی در ورزش هندبال را خیلی زیاد و زیاد دانسته اند و 67.6 درصد نیز از آن استفاده می کنند ولی اکثریت آن ها درباره روش های استعداد یابی اطلاعات شان متوسط و کمتر از آن است. اکثر آزمودنی ها، مناسب ترین سن برای استعداد یابی در هندبال را در دو سال آخر دبستان و دوره راهنمایی و جایگاه سازمانی آن را در «وزارت آموزش و پرورش» پیشنهاد کرده اند (74.7 درصد(.82.5 درصد آزمودنی ها میزان موفقیت روش های متداول استداد یابی برای هندبال را متوسط و کمتر از آن ارزش یابی کرده اند و مهم ترین اشکالات در این زمینه را به ترتیب عدم استفاده از افراد متخصص، کمبود امکانات و عدم برنامه ریزی اصولی دانسته اند.اولیویت بندی ابعاد کلی استعداد یابی از نظر آزمودنی ها به ترتیب، ارتفاع قد در بعد پیکری، سرعت عکس العمل در بعد آمادگی های عمومی بدنی، دریافت در بعد تکنیک های انفرادی، حرکات کشویی )بیرون زدن( در بعد تاکتیک های انفرادی، نسبت به قد به وزن در بعد ترکیب بدن، اعتماد به نفس در بعد مهارت های روانی و روحیه همکاری در بعد مهارت های اجتماعی بوده اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3985

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1333 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
litScript