مقدمه: در درمان موفقیت آمیز افراد معتاد، باید علاوه بر دارودرمانی، به مداخلات روان شناختی نیز توجه جدی داشت. هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش تنظیم شناختی هیجان بر بهزیستی روان شناختی و تنظیم شناختی هیجان مردان معتاد شهر اصفهان بود. مواد و روش ها: روش پژوهش، نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی مردان وابسته به مواد مخدر شهر اصفهان که در شش ماه نخست سال 1399 برای درمان نگهدارنده با متادون به کلینیک های درمان اعتیاد این شهر مراجعه کرده بودند، تشکیل دادند. پس از رعایت ملاک های ورود و خروج به پژوهش، 60 نفر با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه مساوی قرار گرفتند. گروه آزمایش، آموزش مختص گروه خود را در 8 جلسه 5/1 ساعته دریافت نمودند؛ ولی گروه کنترل آموزش های روتین خود را دریافت کردند. جهت بررسی فرضیه از تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. یافته ها: میانگین و انحراف معیار نمره متغیرهای بهزیستی روان شناختی و تنظیم شناختی هیجان گروه آزمایش در پیش آزمون به ترتیب 59/7±, 77/49 و 09/6±, 67/78؛ و در گروه کنترل به ترتیب 21/7±, 43/49 و 00/6±, 07/79 بود. در پس آزمون، نمره بهزیستی روان شناختی و تنظیم شناختی هیجان گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل افزایش معنی داری داشت (001/0>p). نتیجه گیری: نتایج نشان داد آموزش تنظیم شناختی هیجان بر بهزیستی روان شناختی و تنظیم شناختی هیجان مردان معتاد اثربخش است، از این رو، جهت افزایش بهزیستی روان شناختی و تنظیم شناختی هیجان مردان معتاد قابل استفاده است.