نتایج جستجو

46829

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

4683

انتقال به صفحه



فیلترها/جستجو در نتایج    

فیلترها

سال

بانک‌ها




گروه تخصصی











متن کامل


مرکز اطلاعات علمی SID1
نویسندگان: 

منصفی راد علی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    65-78
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1624
  • دانلود: 

    1267
چکیده: 

انتخاب بهترین کتاب ها، اسباب بازی ها و نرم افزارهای پردازش اطلاعات یکی از مهم ترین دستاوردهایی است که با آموزش ارتباط تنگاتنگ دارد. هرچه کاربرد رایانه در امر یادگیری در کلاس و خانه رایج تر می شود، انتخاب نرم افزار اهمیت بیشتری پیدا می کند. به رغم رشد فزاینده نیاز به اطلاعات در مورد ارزیابی نرم افزار از سال 1984 که سال اوج تحقیقات در این زمینه بود، تعداد مطالعات و مقالات منتشر شده در این موضوع رو به کاهش بوده است. در این مقاله تحلیلی مسائلی مطالعه و بررسی شده است که درباره نرم افزارهای یاددهی/ یادگیری حاصل از فن آوری آموزشی برای دانشگاهیان، طراحان آموزشی و مدیران دانشکده ها ایجاد شده است. معیارهای گوناگونی برای ارزیابی های تکوینی و جمع بندی ذکر و درباره آنها بحث شده است. محققان دریافته اند که پدیدآورندگان تازه کار نرم افزار ارزیابی تکوینی را کمتر درک می کنند. در این مقاله سعی شده است با روش توصیفی، تحلیلی مقایسه ای شیوه های ارزشیابی از نرم افزارهای آموزشی در کشورهای پیشرفته و دلایل اهمیت ارزشیابی را از جهت تاثیر در هزینه ها و نیز از نظر تاثیر آموزشی نرم افزار با تاکید بر محتوای آموزشی آن تحلیل شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1624

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1267 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    351
  • دانلود: 

    140
چکیده: 

لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 351

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 140
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    27 (پیاپی 54)
  • صفحات: 

    66-74
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    10835
  • دانلود: 

    3023
چکیده: 

طراحی برنامه درسی یکی از بخش های اصلی فرآیند تدریس و یادگیری در آموزش وپرورش به شمار می رود. برنامه درسی شامل برنامه درسی آشکار، پنهان، پوچ و فوق برنامه است. درواقع، برنامه درسی پوچ به بخش های حذف شده و نادیده گرفته شده از یک برنامه درسی اشاره دارد. در این پژوهش تلاش شد تا از طریق مطالعه کتابخانه ای و مرور کتاب ها، مقالات و اسناد مرتبط تحلیلی بر برنامه درسی پوچ انجام گیرد و عواملی که موجب پوچ شدن برنامه درسی در طول یک دوره تحصیلی می شوند شناسایی شوند. برنامه درسی پوچ در سه سطح رخ می دهد: بخشی از محتوای کتاب های درسی توسط سیاست گذاران، نویسندگان کتاب های درسی یا سیاستمداران، به دلیل عدم تناسب آن با نیازهای دانش آموزان و جامعه حذف و یا اضافه می شوند. بخش هایی از محتوای برنامه درسی در مدرسه توسط مسوولان و معلمان مورد کم توجهی یا حتی بی توجهی قرار می گیرند. درنهایت، بخش هایی از محتوای برنامه درسی به واسطه دانش آموزان که با زندگی واقعی آنها مرتبط نباشد، مورد توجه قرار نمی گیرند و جالب این که در این سطح هیچ گونه یادگیری هم رخ نمی دهد. هدف اصلی این پژوهش این است که به ارائه دیدگاه های نظری در مورد سه سطح برنامه درسی پوچ مبتنی بر نظام حاکم بر جامعه، مدرسه و دانش آموز بپردازد. درنهایت راهکارهایی را پیشنهاد می کنیم تا مانع پوچ شدن محتوا در برنامه ریزی و یا اجرای برنامه درسی شویم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 10835

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 3023 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    688
  • دانلود: 

    1103
چکیده: 

فناوری های نوین و هوش مصنوعی به عنوان ابزارهایی قدرتمند و موثر، وارد حوزه آموزش و پرورش شده اند و تغییرات زیادی در محتوای آموزشی مدارس به وجود آورده اند. این تکنولوژی ها بازدهی و تأثیرآوری بالقوه ای در فرآیند آموزش و یادگیری دانش آموزان دارند. در این مقاله، به بررسی روند و اثر هوش مصنوعی و فناوری های نوین آموزشی بر محتوای آموزشی مدارس می پردازیم. یکی از نقاط قوت استفاده از هوش مصنوعی و فناوری های نوین آموزشی در محتوای آموزشی، توانایی ارائه محتوای آموزشی شخصی سازی شده و متناسب با نیازها و توانایی های هر دانش آموز است. با استفاده از الگوریتم ها و سامانه های هوش مصنوعی، محتواهای آموزشی بر اساس سطح یادگیری هر دانش آموز تعیین و تنظیم می شود که منجر به افزایش بهره وری و بالابردن نتایج آموزشی می گردد. همچنین، این تکنولوژی ها می توانند به عنوان ابزاری برای تعامل فعالانه و جذاب دانش آموزان با محتوا و مفاهیم آموزشی عمل کنند. از طریق ارائه محتواهای تعاملی، بازی های آموزشی و ویدیوهای آموزشی در محتوای آموزشی، این فناوری ها می توانند به افزایش تمرکز و توجه دانش آموزان و تحول مثبت در فرآیند یادگیری آن ها کمک نمایند. در نهایت، استفاده از هوش مصنوعی و فناوری های نوین آموزشی در محتوای آموزشی مدارس، امکان پذیری ها و فرصت های جدیدی را برای بهبود کیفیت یادگیری، تحول مثبت در روند آموزش، و ارتقاء سطح تفکر و هوشی دانش آموزان ارائه می دهد. این تکنولوژی ها می توانند به بهترین شکل ممکن، محتوای آموزشی را غنی و متنوع نمایند و به نتیجه گرایی واحدها آموزشی کمک کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 688

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1103
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4 (ویژه یادگیری و آموزش از راه دور)
  • صفحات: 

    76-84
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3160
  • دانلود: 

    1427
چکیده: 

در این پژوهش محتوای کتاب مقدمات تکنولوژی آموزشی دانشگاه پیام نور، تالیف خدیجه علی آبادی، به عنوان نمونه ای از کتابهای منتشر شده دانشگاه پیام نور مورد تحلیل قرار گرفته و میزان خودآموز بودن آن، با توجه به معیارهای موجود کتب مورد استفاده در نظام آموزش از راه دور، بررسی شده است. این معیارها را با توجه به ادبیات تحقیق می توان شامل اهداف کلی، اهداف رفتاری، راهنمای مطالعه، شیوه تدوین، محتوای بخشها، خلاصه بخشها و خودآزمایی های پایان هر بخش دانست.برای این کار پرسشنامه ای حاوی 33 سوال چهارگزینه ای بر اساس مقیاس درجه بندی لیکرت تدوین شد. سپس 165 دانشجوی رشته علوم تربیتی دانشگاه پیام نور شاغل به تحصیلی در مراکز و واحدهای مستقر در استان تهران به صورت نمونه گیری در دسترس از میان 953 دانشجو که این کتاب را به عنوان منبع درسی مطالعه کرده بودند، انتخاب شدند. پس از توزیع پرسشنامه، با استفاده از آمار توصیفی، آزمونx2 ، آزمون نسبتها و آزمونt ، این نتایج به دست آمد:.1 به نظر دانشجویان، اهداف کلی و رفتاری کتاب مقدمات تکنولوژی آموزشی قابل دستیابی است و این کتاب با معیارهای موجود کتابهای مورد استفاده در نظام آموزش از راه دور هماهنگی دارد، .2 در راهنمای مطالعه، نحوه زمان بندی برای مطالعه کتاب به وضوح بیان نشده است،.3 محتوای بخشهای کتاب دانشجو را به بررسی منابع متعدد علاقه مند نمی کند و در تدوین کتاب، مطالب با شیوه ای جذاب ارایه نشده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3160

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1427 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

هاشمی شهناز

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    40
  • صفحات: 

    87-104
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1307
  • دانلود: 

    929
چکیده: 

چاپ یک مقاله در مجله ای علمی پژوهشی، به مثابه ورود آن مقاله به عرصه علم و پذبرفته شدن یافته ها و تحقیقات پژوهشگر است. مطمئنا حل چنین فرایندی نیازمند کار دقیق و موشکافانه است و می تواند ارائه کننده اطلاعات روزآمد، کاربردی و مبتنی بر تجربیات و یافته های جدید پژوهشگر باشد. اهمیت این مساله زمانی بیشتر می شود که دیگر محققان و پژوهشگران بر اساس این مقاله دست به تحقیقات جدیدتر زده و به لحاظ اعتبار علمی از آن مقاله به عنوان یک مرجع استفاده نمایند. از سوی دیگر، تولید علم نیز با داوری جامعه علمی گره خورده و در واقع داوری علمی اساس کار مجلات علمی است.این مقاله با تحلیل محتوای اسناد داوری مقالات رد شده در مجله نوآوری های آموزشی سعی کرده است عمده ترین اشکالات وارده بر مقالات را از دیدگاه داوران مجله شناسایی، دسته بندی و به ترتیب اولویت ارائه نماید. به همین منظور به تحلیل محتوای 402 سند داوری در مورد 207 مقاله پرداختیم. یافته های این پژوهش نشان می دهد که اصلی ترین اشکالات وارد شده از نظر هیات تحریریه در مرحله نخست عبارت است از عدم انتخاب موضوع مناسب و نداشتن ساختار علمی (82.5 درصد) و در مرحله دوم عدم ورود به بحث و نتیجه گیری (14.9 درصد). فقدان پیشینه پژوهش (13.8 درصد) و نداشتن چارچوب نظری (11.8 درصد) نیز در مراتب بعدی قرار دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1307

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 929 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

اعتیاد پژوهی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    39
  • صفحات: 

    45-62
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1547
  • دانلود: 

    1227
چکیده: 

هدف: این پژوهش با هدف تحلیل محتوای بسته های آموزشی پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی بر اساس مولفه های پیشگیری از اعتیاد انجام شده است.روش: روش پژوهش کیفی از نوع تحلیل محتوا و بر اساس مدل آنتروپی شانون انجام گرفته است. جامعه آماری شامل بسته های آموزشی مرتبط با پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی، و نمونه بررسی، بسته آموزشی پیشگیری از سوء مصرف مواد، مهارت های زندگی (1) و مهارت های زندگی (2) بود.یافته ها: نتایج نشان داد که در محتوای بسته آموزشی پیشگیری از اعتیاد، بیشترین توجه به مولفه های خودآگاهی و همدلی سپس به مولفه تصمیم گیری و حل مساله و کم ترین توجه به ترتیب به ارتباطات موثر، تفکر خلاق و انتقادی، آموزش مواد، مقابله با استرس شده است. در کتاب مهارت های زندگی (1) بیشترین توجه به مولفه تصمیم گیری و حل مساله و ارتباط موثر و آموزش مواد و کم ترین توجه به مولفه مقابله با استرس، هیجان، و تفکر خلاق و انتقادی و خودآگاهی و همدلی شده است. در کتاب مهارت های زندگی (2) بیشترین توجه، به مولفه تصمیم گیری و حل مساله، خودآگاهی و همدلی و ارتباط موثر و کم ترین توجه به مولفه تفکر خلاق و انتقادی، آموزش درباره مواد و مقابله با استرس و هیجان شده است.نتیجه گیری: با توجه به این که به برخی از مولفه های پیشگیری از اعتیاد توجه چندانی نشده، لذا لحاظ کردن آن ها در بسته های آموزشی، کمک موثری به ارتقاء دانش جامعه ی هدف خواهد داشت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1547

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1227 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    1278
  • دانلود: 

    6459
چکیده: 

لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1278

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 6459
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    731
  • دانلود: 

    261
چکیده: 

هدف اصلی در این پژوهش بررسی تاثیر هدف های آموزشی-رفتاری در یادگیری محتوای درس روانشناسی می باشد؛ روش پژوهش در این پژوهش از نوع آزمایشی و نیمه آزمایشی با گروه گواه و کروه آزمایش می باشد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر شهر بندرلنگه پایه یازدهم رشته علوم انسانی می باشد. از میان دبیرستان های دختران بندرلنگه به صورت تصادفی دو مدرسه انتخاب شده و تعداد 30 نفر از دانش آموزان به صورت تصادفی انتخاب و در دو گروه به صورت تصادفی قرار گرفته است؛ یافته ها نشان داد که هدف های آموزشی رفتاری در یادگیری محتوای درس روانشناسی اثرگذار می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 731

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 261
نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    29
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    128-142
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    233
  • دانلود: 

    516
چکیده: 

مقدمه: توانمندسازی، کلید اثربخشی مدیران و سازمان است که از بین انواع توانمندسازی، "توانمندسازیپویا" نقش راهبردی در سازمان ها ایفا می کند. بر این اساس توانمندسازی مدیران نیز باید با در نظر گرفتن پویایی نقش مدیران طراحی گردد. بویژه در مورد سازمان هایی همچون دانشگاه علوم پزشکی که بر طبق راهبردهای آموزشی، توانمندسازی در آموزش عالی، عاملی مهم در رویکرد بهبود و بازسازی موسسات آموزشی است. بر اساس این ضرورت پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفه های توانمندسازی پویا در مدیران آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی صورت گرفت. روش بررسی: این مطالعه به صورت مروری با رویکرد کیفی انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل مقالات مرتبط با کلید واژه های توانمندی های پویا و توانمندسازی پویا به زبان انگلیسی و فارسی بود که در فاصله زمانی سال های 2020 تا2000، در قالب مقالات مروری، تحقیقی اصیل در بانک های اطلاعاتی الکترونیکی منتشر شده بودند. بر طبق جستجوهای پژوهشگر و بعد از بررسی تناسب آنها با کلیدواژها، 10 مدل، 10 مقاله مروری، 10 مقاله پژوهشی و 10 تعریف از کتاب های مرتبط مورد تحلیل محتوا به روش مرسوم قرار گرفت. نتایج: یافته های پژوهش حاضر نشان داد که مولفه های توانمندسازی پویا در مدیران در قالب 12 طبقه و 22 زیرطبقه جمع بندی می شود که از 64 کد اصلی و 226 کد باز استخراج شدند. دوازده طبقه توانمندسازی پویا شامل: مهارت ها و توانمندی ها، منابع انسانی، توانمندی های مدیریتی، رهبری، ساختاری، اجرایی، فرایندی، فرایندهای پویا، آموزشی، ارتباطی، عملکردی و ارزیابی بودند. شدند. نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش می توان به یک جمع بندی مفهومی در مورد مولفه های تشکیل دهنده برنامه توانمندسازی پویا مدیران رسید که از طریق تدوین مدل آن بر روی مدیران دانشگاه های علوم پزشکی ایران می توان به طراحی مدل توانمندسازی پویا برای مدیران آموزش علوم پزشکی دست یافت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 233

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 516 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
litScript
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button