انتخاب بهترین کتاب ها، اسباب بازی ها و نرم افزارهای پردازش اطلاعات یکی از مهم ترین دستاوردهایی است که با آموزش ارتباط تنگاتنگ دارد. هرچه کاربرد رایانه در امر یادگیری در کلاس و خانه رایج تر می شود، انتخاب نرم افزار اهمیت بیشتری پیدا می کند. به رغم رشد فزاینده نیاز به اطلاعات در مورد ارزیابی نرم افزار از سال 1984 که سال اوج تحقیقات در این زمینه بود، تعداد مطالعات و مقالات منتشر شده در این موضوع رو به کاهش بوده است. در این مقاله تحلیلی مسائلی مطالعه و بررسی شده است که درباره نرم افزارهای یاددهی/ یادگیری حاصل از فن آوری آموزشی برای دانشگاهیان، طراحان آموزشی و مدیران دانشکده ها ایجاد شده است. معیارهای گوناگونی برای ارزیابی های تکوینی و جمع بندی ذکر و درباره آنها بحث شده است. محققان دریافته اند که پدیدآورندگان تازه کار نرم افزار ارزیابی تکوینی را کمتر درک می کنند. در این مقاله سعی شده است با روش توصیفی، تحلیلی مقایسه ای شیوه های ارزشیابی از نرم افزارهای آموزشی در کشورهای پیشرفته و دلایل اهمیت ارزشیابی را از جهت تاثیر در هزینه ها و نیز از نظر تاثیر آموزشی نرم افزار با تاکید بر محتوای آموزشی آن تحلیل شود.