مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

235
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

528
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

توانمندسازی مدیران آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی: تحلیل محتوای متون

صفحات

 صفحه شروع 128 | صفحه پایان 142

چکیده

 مقدمه: توانمندسازی, کلید اثربخشی مدیران و سازمان است که از بین انواع توانمندسازی, "توانمندسازیپویا" نقش راهبردی در سازمان ها ایفا می کند. بر این اساس توانمندسازی مدیران نیز باید با در نظر گرفتن پویایی نقش مدیران طراحی گردد. بویژه در مورد سازمان هایی همچون دانشگاه علوم پزشکی که بر طبق راهبردهای آموزشی, توانمندسازی در آموزش عالی, عاملی مهم در رویکرد بهبود و بازسازی موسسات آموزشی است. بر اساس این ضرورت پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفه های توانمندسازی پویا در مدیران آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی صورت گرفت. روش بررسی: این مطالعه به صورت مروری با رویکرد کیفی انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل مقالات مرتبط با کلید واژه های توانمندی های پویا و توانمندسازی پویا به زبان انگلیسی و فارسی بود که در فاصله زمانی سال های 2020 تا2000, در قالب مقالات مروری, تحقیقی اصیل در بانک های اطلاعاتی الکترونیکی منتشر شده بودند. بر طبق جستجوهای پژوهشگر و بعد از بررسی تناسب آنها با کلیدواژها, 10 مدل, 10 مقاله مروری, 10 مقاله پژوهشی و 10 تعریف از کتاب های مرتبط مورد تحلیل محتوا به روش مرسوم قرار گرفت. نتایج: یافته های پژوهش حاضر نشان داد که مولفه های توانمندسازی پویا در مدیران در قالب 12 طبقه و 22 زیرطبقه جمع بندی می شود که از 64 کد اصلی و 226 کد باز استخراج شدند. دوازده طبقه توانمندسازی پویا شامل: مهارت ها و توانمندی ها, منابع انسانی, توانمندی های مدیریتی, رهبری, ساختاری, اجرایی, فرایندی, فرایندهای پویا, آموزشی, ارتباطی, عملکردی و ارزیابی بودند. شدند. نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش می توان به یک جمع بندی مفهومی در مورد مولفه های تشکیل دهنده برنامه توانمندسازی پویا مدیران رسید که از طریق تدوین مدل آن بر روی مدیران دانشگاه های علوم پزشکی ایران می توان به طراحی مدل توانمندسازی پویا برای مدیران آموزش علوم پزشکی دست یافت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    باقری، مهدی، شایان، شهرام، و جوکار، فریبا. (1399). توانمندسازی مدیران آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی: تحلیل محتوای متون. طب و تزکیه، 29(2 )، 128-142. SID. https://sid.ir/paper/966975/fa

    Vancouver: کپی

    باقری مهدی، شایان شهرام، جوکار فریبا. توانمندسازی مدیران آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی: تحلیل محتوای متون. طب و تزکیه[Internet]. 1399؛29(2 ):128-142. Available from: https://sid.ir/paper/966975/fa

    IEEE: کپی

    مهدی باقری، شهرام شایان، و فریبا جوکار، “توانمندسازی مدیران آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی: تحلیل محتوای متون،” طب و تزکیه، vol. 29، no. 2 ، pp. 128–142، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/966975/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button