مدیریت دانش با تاکید بر خلق ارزش ها، به اداره دانش و افزایش توانایی برای خلق دانش جدید و نوآوری پرداخته و این نکته را مد نظر خود قرار می دهد که «بهترین عمل دیروز نمی تواند بهترین عمل امروز و فردا باشد».پژوهش حاضر به بررسی تاثیر مدیریت دانش بر عملکرد پژوهشی دبیران دوره دبیرستان از دیدگاه مدیران شهر سقز پرداخته است. روش تحقیق، توصیفی، از نوع زمینه یابی یا پس رویدادی است. روش جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای و میدانی بوده که با استفاده از پرسشنامه های محقق ساخته پس از تایید استادان راهنما، مشاور و متخصصان و تعیین مقدار پایایی در یک نمونه 30 تایی با استفاده از روش آلفای کرونباخ (%98) اندازه گیری شد. نمونه مورد پژوهش شامل، 76 نفر از مدیران مرد و زن دوره دبیرستان که به دلیل محدود بودن و در دسترس بودن جامعه آماری از روش سرشماری استفاده شد و دیدگاه آن ها نسبت به موضوع مورد پژوهش مورد بررسی قرار گرفت.1- در مورد سوال اول پژوهش که مولفه های اصلی مدیریت دانش کدام ها هستند؟ با توجه به مطالعات کتابخانه ای صورت گرفته و ادبیات و پیشینه پژوهش در ایران و جهان، مولفه های اصلی مدیریت دانش در چهار عنوان شناسایی شدند که عبارتند از الف) مولفه خلــق دانش، ب) مولفه ذخیره دانش، ج) مولفه انتقال دانش و د) مولفه کاربرد دانش.2- در مورد سوال دوم پژوهش که وضع موجود مدیریت دانش در شهر سقز چگونه است؟ نتایج تحلیل های آماری نشان داد که وضع موجود مدیریت دانش در شهر سقز در حد مطلوب و نرمال قرار دارد.3- در مورد سوال سوم پژوهش که وضع موجود عملکرد پژوهشی در شهر سقز چگونه است؟ نتایج تحلیل های آماری نشان داد که وضع موجود عملکرد پژوهشی در شهر سقز در حد مطلوب و نرمال قرار دارد.4- در مورد سوال چهارم پژوهش که آیا مدیریت دانش بر عملکرد پژوهشی دبیران دوره متوسطه شهر سقز تاثیر دارد؟ با استفاده از مدل آماری رگرسیون و جهت تعیین رابطه مدیریت دانش با عملکرد پژوهشی دبیران از آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد که ضریب همبستگی به دست آمده %606 می باشد.به عبارت دیگر، بین مدیریت دانش و عملکرد پژوهشی دبیران رابطه مسقیم وجود دارد، به طوری که با افزایش مدیریت دانش عملکرد پژوهشی دبیران نیز افزایش می یابد.