Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

TOLOO-E-BEHDASHT

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    1 (28)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1916
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1916

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

TOLOO-E-BEHDASHT

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    1 (28)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2338
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2338

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
نشریه: 

طلوع بهداشت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    1 (مسلسل 28)
  • صفحات: 

    1-9
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1276
  • دانلود: 

    620
چکیده: 

سابقه و اهداف: رنگ ها موادی با ساختار پیچیده بوده که در نتیجه مراحل مختلف صنعت نساجی نظیر رنگرزی و تکمیل پارچه به محیط زیست وارد می شوند. رنگ متیلن بلو یکی از رنگ های کاتیونی بوده که در حال حاضر نیز در صنایع نساجی کاربرد دارد. فاضلاب های رنگی صنایع نساجی یکی ازمنابع مهم آلودگی محیط زیست اند. این تحقیق یک مطالعه کارآزمایی آزمایشگاهی است و هدف از انجام این تحقیق، تجزیه فتوکاتالیستی رنگ متیلن بلو با استفاده از نانو ذرات دی اکسید تیتانیوم تحریک شده با پرتو فرابنفش (UV-C ) با استفاده از رآکتورهای منقطع و لوله ای است.روش بررسی: غلظت رنگ، غلظت نانو ذرات دی اکسید تیتانیوم و میزان هوا دهی از جمله متغیر های مورد مطالعه در این تحقیق بوده اند.یافته ها: نتایج این تحقیق نشان داد که حذف رنگ متیلن بلو ارتباط مستقیمی با زمان تابش پرتو دارد. تمام آزمایشات در شرایط خنثی pH:7 انجام شد. بهترین نتیجه حذف رنگ و  CODدر رآکتور منقطع به ترتیب 100 و 42.2 درصد بود و این در حالی است که حداکثر حذف رنگ و COD در رآکتور لوله ای 93 و 47.8 درصد در غلظت 1.2 گرم در لیتر نانوذره دی اکسید تیتانیوم و زمان 60 دقیقه حاصل گردید. همچنین با افزایش غلظت رنگ، سرعت حذف رنگ کاسته می شد.نتیجه گیری:در نهایت می توان نتیجه گیری نمود که استفاده از مدل منقطع جهت حذف رنگ و COD کارایی بیشتری دارد و با توجه به کارایی حذف مورد نیاز و استانداردهای تخلیه پساب می توان آن را در مقیاس های بزرگ تر نیز به کاربرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1276

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 620 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نشریه: 

طلوع بهداشت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    1 (مسلسل 28)
  • صفحات: 

    10-16
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1782
  • دانلود: 

    439
چکیده: 

سابقه و اهداف: بر اساس مطالعات گذشته رعایت بهداشت فردی در افرادی که با مواد غذایی سر وکار دارند، نقش مهمی در پیشگیری از آلودگی و بروز مسمومیت های غذایی ایفاء می کند. طبق آیین نامه اجرایی قانون اصلاحی مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی کلیه صنوف می بایستی در کلاسهای آموزشی بهداشت اصناف شرکت نمایند. در این مطالعه تاثیر آموزشهای ارایه شده مراکز آموزشی مختلف جهت آگاهی و عملکرد صحیح کارکنان و متصدیان تعدادی از صنوف که حرفه آنها در ارتباط مستقیم با مواد غذایی بوده و نیاز بیشتری در رعایت بهداشت فردی در محیط کار داشتند ارزیابی شد.روش بررسی: این مطالعه بر اساس ارزیابی 58 نفر انجام گرفته است. شیوه تحقیق در جمع آوری اطلاعات مشاهده و پرسشنامه میباشد. سوالات بر اساس فراز 15 ماده 13 قانون اصلاحی مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی و آیین نامه های مربوطه به آن تنظیم گردیده است. نرم افزار SPSS جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات موجود به کار گرفته شد.یافته ها: نتایج مطالعه بیانگر اینست که %96.4 از افراد مورد مطالعه بطور مستقیم در تهیه مواد غذایی دخالت داشتند. میزان آگاهی این افراد قبل و بعد از آموزش دارای اختلاف معنی داری بوده، اما در میزان عملکرد این افراد قبل و بعد از آموزش اختلاف معنی داری مشاهده نشد.نتیجه گیری: آموزشهای ارایه شده در آموزشگاه ها اگر چه توانسته است تغییرمحسوسی درمیزان آگاهی افرادایجاد نماید امادر وضعیت عملکرد افراد تاثیری نداشته است. این امر می تواند ناشی از شیوه نامناسب آموزش، زمان ناکافی یا غیرمناسب و یا عدم اعمال موضوعات آموزش داده شده در زمان نظارت توسط بازرسان باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1782

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 439 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
نشریه: 

طلوع بهداشت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    1 (مسلسل 28)
  • صفحات: 

    17-26
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1948
  • دانلود: 

    1275
چکیده: 

سابقه و اهداف: بازیافت به تکنیک ها و روشهایی گفته می شود که بر اساس آن موادی از زباله که قابلیت استفاده مجدد را دارا می باشند، تفکیک و به چرخه صنعت و طبیعت برگردانده می شوند. در این تحقیق، در راستای دستیابی به یک برنامه مدیریتی، پتانسیل بازیافت پسماندهای تولیدی شهر اردکان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.روش بررسی : جهت شناخت مواد متشکله پسماند بر اساس آخرین دستورالعمل های جهانی،نمونه برداری از مناطق مختلف شهر اردکان (ده منطقه) به مدت ده روز در نیمه هر فصل و برای دوازده ماه از تاریخ 1/5/1387 لغابت 30/4/1388بطور جداگانه انجام گردید.یافته ها: یافته های تحقیق دلالت بر این مهم دارد که از 35.3 تن در روز پسماند تولیدی در شهر اردکان، %58.53 پسماند ها را مواد آلی %8.9 را کاغذ، روزنامه و مقوا، 3.8 درصد شیشه، 6.3 درصد فلزات و 10.1 درصد پسماندها را پلاستیک و PET تشکیل می دهد. در مجموع حدود 87.63 درصد پسماندهای شهر اردکان قابل استفاده مجدد (کمپوست و بازیافت) می باشد و با توجه به اینکه 29 درصد از آن را پسماند خشک تشکیل می دهد، روزانه حدود 10 تن پسماند خشک قابل بازیافت می باشد. در مجموع سالانه حدود 12535.5 تن پسماند تولید می گردد که از این مقدار حدود 3656 تن را پسماند خشک تشکیل می دهند.نتیجه گیری: بر اساس داده های برآورد شده قیمت کل اجزای بازیافتی در روز 18292400 ریال می باشد که رقم قابل توجهی بوده و می تواند جوابگوی بخشی از هزینه های مربوط به جمع آوری، حمل و نقل و دفع نهایی پسماند شهر باشد. با اجرای برنامه بازیافت در مبدا تولید علاوه بر اینکه در مواد اولیه صرفه جویی می گردد، شغل های جدیدی نیز به وجود خواهد آمد، همچنین از آلودگی محیط زیست کاسته شده و از انتقال بیماریهای ناشی از پسماند در جامعه به میزان قابل توجهی پیشگیری می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1948

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1275 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

طلوع بهداشت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    1 (مسلسل 28)
  • صفحات: 

    27-34
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1564
  • دانلود: 

    598
چکیده: 

سابقه و اهداف: پوسیدگی دندانها و بیماری های پریودنتال از جمله شایعترین بیماریهای بشری است و بخش مهمی از وقت و هزینه خانواده ها را به خود اختصاص داده است. صاحبنظران دندانپزشکی بر این عقیده اند که تنها راه کاهش پوسیدگی و بیماری های پریودنتال روی آوردن به امر پیشگیری است و در این میان مدرسه نقش بسیار مهمی در ارتقاء سلامت در مراحل بحرانی دوران کودکی و نوجوانی ایفا می کند. به منظور رفع نیازهای آموزشی و بهداشتی دانش آموزان، باید آموزش معلمین و تقویت مداوم آن مدنظر قرار گیرد.مطالعه حاضر با هدف بررسی وضعیت آگاهی و نگرش و عملکرد معلمین دبیرستانهای ناحیه یک شهر یزد درباره بهداشت دهان و دندان انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی - تحلیلی است که در سال 88 در مدارس متوسطه ناحیه 1 شهر یزد انجام شد. 210 معلم که با استفاده از فرمول نمونه گیری بدست آمده بود بطور تصادفی انتخاب شدند. تعداد 10 مدرسه از مدارس مقطع متوسطه ناحیه 1 شهرستان از نقاط مختلف جغرافیایی شهربطور تصادفی از لیست مدارس انتخاب و کلیه معلمین این مدارس مورد بررسی قرار گرفتند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه پیش ساخته که روایی و پایایی آن توسط محقق تعیین شده بود استفاده شد که حاوی 7سوال دموگرافیک، 19 سوال مربوط به نگرش، 8 سوال آگاهی و 3 سوال در مورد عملکرد بود. داده ها با کمک نرم افزار آماری SPSS 11و با استفاده از شاخص های میانگین، انحراف معیار و درصدها توصیف و با استفاده از آزمو ن کای اسکوئر،کروس کالوالیس و من ویتنی تحلیل شد.نتیجه گیری: از تعداد 210 نفر معلم 54 نفرمرد و 156 نفر زن بودند متوسط سن افراد مورد مطالعه 37.37±4.98 بوده است. که میانگین نمره آگاهی افراد مورد مطالعه 13.88±2.43 بوده است. میانگین آگاهی با جنس و وضعیت درآمد از لحاظ آماری معنی دار بود (P<0.05). همچنین با توجه به نتایج به عمل آمده با افزایش سن میزان آگاهی معلمان از بهداشت دهان و دندان افزایش می یابد ولی این اختلاف از لحاظ آماری معنی دار نیست. میانگین نمره نگرش آنان 10.34±3.42 (از کل 19 امتیاز) بود. ولی میانگین نگرش با هیچکدام از متغیر های دموگرافیک ارتباط آماری معنی داری نداشت.نتیجه گیری: با توجه به نتایج این مطالعه میتوان گفت که جهت بهبود کیفیت بهداشت دهان و دندان در مدارس نیاز به افزایش آگاهی معلمان با استفاده از دوره های بازآموزی توسط افراد مجرب، تجدیدنظر در محتوا دوره های بازآموزی و افزایش سطح علمی این دوره ها وجود دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1564

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 598 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 8
نشریه: 

طلوع بهداشت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    1 (مسلسل 28)
  • صفحات: 

    35-40
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    998
  • دانلود: 

    494
چکیده: 

سابقه و اهداف: با وجود کوشش های فراوانی که برای کنترل بیماری سل در ایران انجام شده است متاسفانه این بیماری در ایران مانند بسیاری از کشورهای دیگر در حال توسعه بعنوان یک مشکل جدی بهداشت عمومی مطرح می باشد. در این مطالعه به صورت همزمان در دو شهر یزد و شیراز وضعیت بیماران مسلول دارای پرونده مورد بررسی قرار گرفتند.روش بررسی: این مطالعه توصیفی به روش case series به صورت همزمان در دو شهر یزد و شیراز انجام و کلیه افراد مسلولی که برای آنها در مقطع زمانی سال 1383 پرونده سل تشکیل شده بود وارد مطالعه شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه ای استفاده شد که در آن سن، جنس، شغل، ملیت، وضعیت اسمیر، نتیجه کشت،ESR و محل سل ثبت می گردید.یافته ها: در مجموع 136 پرونده سل ریوی (یزد 32 و شیراز 104) مورد بررسی قرار گرفت. از نظر سنی در یزد بیشترین تعداد بیماران در گروه سنی 75-51 و در شیراز در گروه سنی 50-26 سال قرار داشتند (P=0.00) از نظر جنس در شهر یزد اکثریت بیماران مونث (%52.9) و در شیراز اکثریت بیماران مذکر (%63.7) بودند (P=0.02). میزان موارد اسمیر مثبت به ترتیب در یزد %68.7 و در شیراز %69.2 بود. از نظر ملیت در یزد %23.5 و در شیراز %40.8 بیماران مسلول افغانی و بقیه ایرانی بودند (P=0.01). از نظر میزان  ESR(Erythrocyte sedimentation rate)در دو جنس تفاوت معنی داری مشاهده نشد. در مجموع در دو شهر مورد مطالعه %59.1 افراد (136 نفر) سل ریوی و %40.8 افراد (94 نفر) سل خارج ریوی داشتند که شایع ترین محل سل خارج ریوی به ترتیب غدد لنفاوی، استخوان و پلور بود.نتیجه گیری: درصد موارد سل ریوی اسمیر مثبت نسبت به سل ریوی اسمیر منفی قابل قبول و نزدیک به انتظار سازمان بهداشت جهانی (%70) می باشد. موارد سل خارج ریوی بیشتر از حد انتظار بود که باید پیشنهاد نمود معیارهای تشخیص سل خارج ریوی بیشتر رعایت شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 998

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 494 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 9
نشریه: 

طلوع بهداشت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    1 (مسلسل 28)
  • صفحات: 

    41-50
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    4420
  • دانلود: 

    1408
چکیده: 

سابقه و اهداف: در حال حاضر، در کشور ایران حدود 6 میلیون دانش آموز در مقطع دبستان مشغول تحصیل می باشند. از آنجایی که دانش آموزان ابتدائی به دلیل خصوصیات جسمانی و عادات ویژه رفتاری، بیشتر از بزرگسالان در معرض خطرات محیطی هستند، رعایت بهداشت محیط فیزیکی و ایمنی مدارس، نقش موثری در سلامت دانش آموزان دارد. این مطالعه با هدف تعیین وضعیت بهداشت محیط فیزیکی و ایمنی مدارس ابتدایی دولتی شهرکرد در سال 1388 انجام گردید. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی، کلیه 37 دبستان دولتی شهرکرد به روش سر شماری مورد بررسی قرار گرفت. جهت جمع آوری اطلاعات ازچک لیست 105 سوالی پژوهشگر ساخته که در 4 حیطه تنظیم و طراحی شده بود،استفاده شد. اعتبار ابزار به روش اعتبار محتوا تعیین گردید. پایایی ابزار به روش پایایی بین نمره دهندگان محاسبه گردید. جهت تحلیل داده ها از نرم افزار اس پی اس اس، نسخه 16 استفاده شد. برای دستیابی به یافته-های پژوهش از آمار توصیفی استفاده شد.یافته ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که وضعیت بهداشت ساختمان مدارس در 100 درصد مدارس دخترانه و پسرانه مناسب است. وضعیت وسایل و تجهیزات در 52.6 درصد مدارس دخترانه و در 88.9 درصد مدارس پسرانه، وضعیت امکانات بهداشتی در 63.2 درصد مدارس دخترانه و در 77.8 درصد مدارس پسرانه و وضعیت ایمنی محیط فیزیکی در 63.2 درصد مدارس دخترانه و در 66.7 درصد مدارس پسرانه نامناسب بوده است. همچنین نتایج نشان داد وضعیت بهداشت ساختمان مدارس با میانگین و انحراف معیار 75.6±3.1 بالاترین امتیاز و وضعیت امکانات بهداشتی با میانگین و انحراف معیار 31.2±4 کمترین امتیاز را کسب نمودند. نتیجه گیری: بر اساس نتایج این پژوهش وضعیت بهداشت محیط فیزیکی و ایمنی مدارس ابتدایی دولتی شهرکرد، با نارسایی هایی مواجه است. با بررسی و ارزشیابی مداوم مدارس می توان بر اساس یافته ها، جهت بهبود وضعیت بهداشت و ایمنی محیط آموزشی برنامه ریزی نمود وگام موثری در راستای سلامت جسمی، روانی و اقتصاد جامعه برداشت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4420

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1408 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 10
نشریه: 

طلوع بهداشت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    1 (مسلسل 28)
  • صفحات: 

    51-57
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1590
  • دانلود: 

    630
چکیده: 

سابقه و اهداف : حادثه به عنوان رویداد غیر منتظره و برنامه ریزی نشده ای تعریف می شود که می تواند موجب آسیب شود. ترافیک ومشکلات مربوط به آن یکی ازمهمترین مسائل جوامع صنعتی بوده که حل آن منجر به توسعه پایدار وحفظ وتامین سلامت نیروی انسانی می گردد. در بین کاربران جاده ای، موتورسواران بدلیل متحمل شدن بیشترین خسارتها به عنوان کاربران پرخطر راهها خوانده می شوند. درحالی که استفاده از کلاه ایمنی میزان مرگ و میر و آسیبهای جدی ناحیه سر موتورسواران را %20-45 کاهش می دهد آمار سازمان جهانی بهداشت نشان می دهد که حدود %25 قربانیان حوادث ترافیکی از آسیبهای مربوط به ضربه های مغزی رنج می برند. لذا بر ان شدیم تا میزان نگرش و عملکرد موتور سواران شهر یزد را نسبت به استفاده از کلاه ایمنی جهت برنامه ریزی اموزشی بسنجیم.مواد و روشها: این مطالعه توصیفی و از نوع مقطعی می باشد که در آن 210 نفر از موتورسواران شهر یزد به صورت نمونه گیری خوشه ای از 5 بخش شهر یزد به طور تصادفی انتخاب شدند. در این بررسی، داده ها از طریق پرسشنامه جمع آوری گردید. پرسشنامه های تکمیل شده به صورت کد وارد کامپیوتر شد. داده ها بوسیله نرم افزار آماری SPSS11.5 تجزیه و تحلیل گردید واز جدول توزیع فراوانی و تست ANOVA برای تجزیه تحلیل داده ها استفاده شد.یافته ها: نتایج گویای آن است که از نظر سنی بیشتر موتورسواران با %37.6 در گروه سنی 20-17سال قرار داشته اند و %48.6 از آن ها دارای گواهی نامه و %514 فاقد گواهی نامه بوده اند. همچنین نتایج نشان می دهد که بیش از %98.1 عقیده داشتند که استفاده از کلاه ایمنی احتمال صدمه به سر را کاهش می دهد. داده ها گویای ان است که فقط 43.3 درصد از افراد جامعه مورد بررسی از کلاه ایمنی استفاده می کنند و همچنین %56.7 نیز فاقد کلاه ایمنی هستند ولی از کسانی که ازکلاه ایمنی استفاده نمی کنند %58.9 از آنها قصد استفاده از کلاه ایمنی در آینده را دارند طبق نتایج میانگین امتیازات نگرش افراد زیر 17 سال 55.28±4.57 و عملکرد این گروه سنی 1.57 از 3 بود همچنین میانگین امتیازات نگرش افراد 20-17 برابر 55.08±6.77 می باشد و نمره عملکرد افراد 20-17 نیز 1.54±0.74 می باشد.نتیجه گیری: یافته دال بر آن است که استفاده از کلاه ایمنی ماهیتا رفتارهایی هستند که تمامی افراد جامعه عقاید نسبتا مطلوبی را نسبت به آن داشته و نشانه رشد آگاهی عمومی نسبت به این مقوله می باشد. این نتایج نشان دهنده آن است که میزان استفاده از کلاه ایمنی در جامعه مورد بررسی نسبتا پایین می باشد. لازم است مسوولین اجرایی کشور با انجام اقدامات لازم میزان استفاده از کلاه ایمنی در موتورسواران را ارتقاء دهند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1590

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 630 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
نشریه: 

طلوع بهداشت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    1 (مسلسل 28)
  • صفحات: 

    58-68
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2056
  • دانلود: 

    753
چکیده: 

زمینه و هدف: یکی از اقداماتی که سازمان ها برای تجدید حیات و نوآفرینی در برابر تحولات محیطی و به منظور توانمندسازی کارکنان خود می اندیشند برنامه ریزی، اجرا و ارزشیابی برنامه های آموزشی کوتاه مدت می باشد. بنابراین مطالعه حاضر با هدف مقایسه تاثیر دوره های آموزشی کوتاه مدت حضوری و غیرحضوری بر توانمندسازی اجتماعی کارکنان انجام گرفت.روش بررسی: تحقیق حاضر از نوع شبه آزمایشی بوده که تعداد60 نفر از مدیران و معاونان مقاطع مختلف تحصیلی شهرستان زابل، در دوره سه روزه رهبری آموزشی که در اسفندماه 1388 در آن شهرستان برگزار گردید، شرکت داشتند و به عنوان نمونه آماری در دو گروه کنترل (آموزش به شیوه غیرحضوری) و آزمون (آموزش به شیوه حضوری) مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها شامل فرم اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه محقق ساخته بود که به بررسی 4 بعد سازگاری، تسهیم اطلاعات، مسولیت پذیری و کیفیت روابط می پرداخت. پرسشنامه ها در دو مرحله، قبل و 2 هفته بعد از آموزش، توسط کلیه نمونه ها در دو گروه تکمیل شدند. در ضمن برای تجزیه و تحلیل داده های تحقیق از آزمون T برای گروه های مستقل با کمک نرم افزار کامپیوتری SPSS14 استفاده شده است.یافته ها: دوره آموزشی کوتاه مدت حضوری نسبت به دوره آموزشی کوتاه مدت غیرحضوری در توانمندسازی اجتماعی و ابعاد چهارگانه آن (سازگاری، تسهیم اطلاعات، مسوولیت پذیری و کیفیت روابط) موثرتر می باشد.نتیجه گیری: با وجود برتری آموزش های کوتاه مدت حضوری نسبت به آموزش های غیرحضوری بر توانمندی اجتماعی نمی توان از این نکته غافل شد که شرط اصلی توانمندسازی کارکنان، آموزش (چه به شیوه حضوری یا چه به شیوه غیرحضوری) می باشد و ناکارآمدی آموزش های کوتاه مدت غیر حضوری نیازمند آسیب شناسی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2056

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 753 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 14
نشریه: 

طلوع بهداشت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    1 (مسلسل 28)
  • صفحات: 

    69-77
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2350
  • دانلود: 

    892
چکیده: 

سابقه و اهداف: هویت احساس نیاز به جدا بودن از دیگران که دارای سبک های مختلف بوده و در دوران نوجوانی بسیار حایز اهمیت است. اگر نوجوان چارچوبی از ارزش ها و باورهای خود ساخته و یا وام گرفته از دیگران را برای خود حفظ کند، نشان از تعهد او می باشد. این دو مولفه( سبک هویت و تعهد هویت) می تواند مجموعه ای از پاسخ های هیجانی و رضایت کلی از زندگی را تحت تاثیر قرار دهد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین انواع سبک های هویت، تعهد هویت و بهزیستی روانی در بین دانش آموزان دختر راهنمایی شهر قم در سال تحصیلی 89-1388 انجام شد.روش بررسی: در این پژوهش تعداد 500 دانش آموز دختر در مقطع راهنمایی شهر قم با روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. برای دستیابی به نتایج از پرسشنامه های سبک های هویت (ISI-6G)، (برزونسکی، 1989) و پرسشنامه بهزیستی روانی بزرگسالان مک کامینز (2002) استفاده شد. در تحلیل آماری از نرم افزار SPSS18 برای شاخص های توصیفی و استنباطی از جمله همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده گردید.یافته ها: تحلیل داده ها نشان داد که بین سبک هویت اطلاعاتی و هنجاری با بهزیستی روانی و تعهد هویت در سطح معناداری P<0.01 رابطه مستقیم وجود دارد و بین سبک هویت سردرگم با بهزیستی روانی و تعهد هویت در سطح معناداری P<0.05 رابطه معکوس معنادار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام هم نشان داد که سبک هویت هنجاری و تعهد هویت دو متغیری بودند که به خوبی توانایی پیش بینی بهزیستی روانی 1 و 2 را داشتند. بهزیستی روانی 1 و 2 هرکدام جداگانه بوسیله رگرسیون گام به گام پیش بینی و مورد تحلیل قرار گرفته است.نتیجه گیری: این تحقیق همسو با اکثر تحقیقات بوده و بیانگر وجود ارتباط بین انواع سبک های هویت، تعهد هویت و بهزیستی روانی می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2350

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 892 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button