زمینه و هدف: مراقبت از بیمار با کیفیت بالا، ارتباط موثر و مهارت های فردی برای پزشکان لازم است. هدف این مطالعه ارزیابی مهارت های ارتباطی و بین فردی دستیاران با استفاده از رویکرد 360 درجه بود.روش کار: مطالعه از نوع کمی به روش بررسی مقطعی انجام گرفت. این پرسش نامه ها توسط 10 نفر از اعضا هیات علمی، دستیاران، پرستاران و بیماران تکمیل گردید. پاسخ ها پس از نمره دهی، وارد نرم افزار SPSS نسخه 17 گردید و با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های مرتبط مثل T-TEST و ANOVA و... در سطح معنی داری 0.05 تحلیل شد.یافته ها: در مجموع، 326 فراگیر مورد ارزیابی قرار گرفتند. 149 مورد (%45.7) را مردان و 177 مورد (%54.3) را زنان تشکیل دادند. میانگین نمره استاد برابر 80.98±12.87 (محدوده 22 تا 100)، میانگین نمره پرستار برابر 79.36±15.93 (محدوده 13.33 تا 100)، میانگین نمره دستیار برابر 86.22±14.71 (محدوده 14 تا 100)، میانگین نمره بیمار برابر 77.51±18.12 (محدوده 16 تا 100) و میانگین کل نمرات نیز برابر 81.23±10.93 (محدوده 32 تا 99) بود. تفاوت بین مردان و زنان تنها در میانگین نمره پرستاران مشاهده شد به نحوی که میانگین نمره پرستاری در مردان به مراتب بالاتر از زنان بود (82.03±15.78 در برابر 77.19±15.76، ارزش P برابر 0.010) در زمینه ارزیابی میانگین نمرات در فراگیران سال های گوناگون، فراگیران سال سه بالاتر از سایر فراگیران و پایین ترین نمرات نیز در کلیه موارد مربوط به فراگیران سال یک بود.نتیجه گیری: ارزیابی این توانمندی ها در پزشکان می تواند بازتابی مناسب از عملکرد برنامه آموزش قبل از فارغ التحصیلی و نیز آموزش مستمر پس از آن را فراهم آورد و منجر به بهبود مهارت های ارتباطی و بین فردی دستیاران گردد.