Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    2 (30)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    914
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 914

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    2 (30)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    822
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 822

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    2 (30)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    890
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 890

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    2 (30)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1391
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1391

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    2 (پیاپی 30)
  • صفحات: 

    1-8
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1425
  • دانلود: 

    631
چکیده: 

زمینه و هدف: در تله متری پاسخ عصبی، تحریک و ثبت پاسخ عصب شنوایی توسط الکترودهای درون حلزونی پروتز کاشت حلزون صورت می پذیرد. در این جا تحریک الکتریکی توسط یک الکترود به عصب شنوایی ارایه و پاسخ حاصله که پتانسیل عمل مرکب الکتریکی نامیده می شود، توسط یکی از الکترودهای مجاور ثبت می گردد. مهم ترین کاربردهای بالینی این آزمون عبارتند از ارزیابی و پایش پاسخ های عصب شنوایی در حین و بعد از عمل جراحی و کمک به تنظیم اولیه پردازشگر گفتار. هدف این مطالعه، ارزیابی تغییرات آستانه این پتانسیل طی سه ماه بعد از دریافت پروتز در کودکان کاشت حلزون شده بود.روش بررسی: مطالعه حاضر، یک مطالعه طولی بود. جمعیت مورد مطالعه، کودکانی بودند که در تابستان و پاییز سال 1386 در بیمارستان های امیراعلم و حضرت رسول اکرم (ص) تهران تحت عمل جراحی کاشت حلزون قرار گرفته بودند. آستانه این پتانسیل طی چهار جلسه پس از دریافت پروتز و با فواصل زمانی تقریبا یک ماهه، در الکترودهای اول، هشتم، پانزدهم و بیستم مورد ارزیابی قرار گرفت.یافته ها: میانگین آستانه ها، تفاوت درون الکترودی معنی داری نداشتند. اما مقایسه بین الکترودی نتایج حاکی از کاهش معنی دار میانگین آستانه در الکترودهای راسی تر نسبت به الکترودهای پایه ای تر بود (p<0.001).نتیجه گیری: ثبات نتایج حاصله می تواند باعث اطمینان خاطر بیشتر درمانگر جهت تنظیم پردازشگر گفتار برای مدتی نسبتا طولانی گردد. هم چنین نتایج بهتر الکترودهای راسی تر نیز می تواند موجب ارایه و اعمال یک راهکار کدگذاری موثرتر گردند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1425

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 631 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    2 (پیاپی 30)
  • صفحات: 

    9-15
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1017
  • دانلود: 

    492
چکیده: 

زمینه و هدف: وزوز صدایی ناخوشایند و غیرقابل تحمل است که می تواند سبب برخی اختلالات رفتاری گردد. منشا وزوز تنها در سیستم شنوایی محیطی نیست بلکه شواهد بسیاری مبنی بر وجود اختلال عملکردی در سیستم شنوایی مرکزی وجود دارد. بنابراین بررسی سیستم شنوایی مرکزی با استفاده از آزمون های مناسب که قادر به بررسی اختلالات عملکردی باشند، لازم است. این پژوهش با هدف مقایسه پاسخ های شنوایی ساقه مغز در افراد مبتلا به وزوز ناشی از نویز و افراد بدون وزوز انجام شده است.روش بررسی: این مطالعه مقطعی روی 60 مورد شامل30 نفر مبتلا به وزوز ناشی از نویز و 30 نفر بدون وزوز در محدوده سنی 20 تا 50 ساله صورت گرفت. پاسخ های شنوایی ساقه مغز در دو گروه با آرایش الکترودی همانطرفی و دگرطرفی ثبت شد و دامنه و زمان نهفتگی آنها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: افزایش معنی دار میانگین زمان نهفتگی بین موجی (p=0.022) III-V و (p=0.033) I-V با آرایش الکترودی همانطرفی و افزایش معنی دار میانگین زمان نهفتگی مطلق امواج (p=0.015) IV و (p=0.048) V با آرایش الکترودی دگرطرفی در افراد دچار وزوز ناشی از نویز نسبت به گروه شاهد مشاهده شد.نتیجه گیری: یافته های حاصل، کاهش سرعت انتقال عصبی و به طور کلی درگیری هسته های میانی مجموعه زیتونی فوقانی و نوار خارجی در افراد دچار وزوز ناشی از نویز را نشان می دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1017

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 492 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    2 (پیاپی 30)
  • صفحات: 

    16-24
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    920
  • دانلود: 

    137
چکیده: 

زمینه و هدف: یکی از شایع ترین شکایات به ویژه برای افرادی که شنوایی هنجار یا نزدیک به هنجار در فرکانس های پایین دارند این است که صدایشان "مبهم" می باشد که دلیل اصلی آن "اثر انسداد" است. هدف از انجام این مطالعه مقایسه میزان اثر انسداد در افراد دارای شنوایی هنجار با استفاده از دو روش بینگ و ارزیابی گوش واقعی است.روش بررسی: 20 فرد بزرگسال با وضعیت شنوایی هنجار شامل ده مرد و ده زن در محدوده سنی 24-18 سال در این مطالعه شرکت کردند. ابتدا ادیومتری بینگ انجام شد. سپس در روش ارزیابی گوش واقعی، از آن ها خواسته شد تا واکه های/â/  و /i/ را به مدت 5 ثانیه صداسازی کنند. با استفاده از پروب میکروفن فشار صوتی درون مجرای گوش آن ها اندازه گیری شد. مقدار اثر انسداد در تمامی این افراد ثبت و مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت.یافته ها: میانگین میزان اثر انسداد در این افراد ثبت شد. هیچ گونه همبستگی بین نتایج دو آزمون به دست نیامد. متغیرهای انسداد یک گوشی یا دو گوشی و جنسیت تاثیری در نتایج حاصل از ارزیابی گوش واقعی نداشتند. اما تفاوت نتایج حاصل از انسداد یک گوشی و دو گوشی در ارزیابی بینگ معنی دار بود (p=0.00).نتیجه گیری: مقدار اثر انسداد در بین افراد کاملا متغیر است. بهترین راه حل برای رفع اثر انسداد، تنظیم دقیق سمعک در محدوده فرکانسی است که بیشترین میزان اثر انسداد در آن محدوده رخ داده است. تعیین دقیق میزان و محدوده فرکانسی تغییرات در سمعک نیز، تنها با ارزیابی پروب میکروفن امکان پذیر است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 920

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 137 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    2 (پیاپی 30)
  • صفحات: 

    25-32
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    905
  • دانلود: 

    171
چکیده: 

زمینه و هدف: به کارگیری کام نگاری در فرآیند ارزیابی و درمان نیازمند آشنایی با الگوهای طبیعی تماس زبان به کام می باشد. عوامل مختلفی می توانند بر الگوی تماس همخوان ها تاثیر بگذارند که یکی از آن ها واکداری می باشد. هدف این تحقیق تعیین مقادیر شاخص های فضایی تولید همخوان های انسدادی ـ لثوی و سایشی ـ لثوی فارسی و بررسی رفتار زبان در مقابل تغییر در مختصه واکداری می باشد.روش بررسی: در این پژوهش توصیفی ـ تحلیلی با استفاده از سیستم کام نگاری Reading ـ نسخه 1/1، تماس های زبانی کامی 4 فرد بزرگسال فارسی زبان حین ده بار تکرار هجای (C=/s, z,t,d/, V=/a/) CVCV مورد مطالعه قرار گرفتند. الگوهای تماس از لحاظ شاخص تعداد کل الکترودهای تماس یافته و سایر شاخص های فضایی بررسی شد و بین جفت های واکدار و بی واک همخوان ها مقایسه شد.یافته ها: در این مطالعه مقادیر شاخص های فضایی همخوان های مورد مطالعه به دست آمد. همچنین مشخص شد اختلاف معنی داری از لحاظ شاخص تعداد نقاط تماس سایر شاخص ها بین جفت های واکدار و بی واک همخوان های مورد بررسی وجود ندارد.نتیجه گیری: نتایج این بررسی با نتایج مطالعات مشابه در زبان های دیگر منطبق می باشد. تغییر در مختصه واکداری تغییر چندانی در شاخص های فضایی مربوط به الگوی تماس زبان به کام ایجاد نمی کند. با این همه به نظر می رسد راس زبان در مقایسه با دیگر بخش های زبان نسبت به تغییرات واکداری یا تغییر در فشار داخل دهانی حساس تر می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 905

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 171 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    2 (پیاپی 30)
  • صفحات: 

    33-41
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    895
  • دانلود: 

    556
چکیده: 

زمینه و هدف: وزوز اختلالی است که علی رغم شیوع گسترده آن هنوز اطلاع دقیقی از منشا آن در دست نیست. هدف از این مطالعه اندازه گیری و مقایسه میانگین آستانه پاسخ های پایدار شنوایی در دو مدولاسیون 20 و 40 هرتز در بیماران دچار وزوز ذهنی ایدیوپاتیک و افراد هنجار است تا به بررسی جایگاه وزوز در این بیماران پرداخته شود.روش بررسی: این مطالعه تحلیلی و به شیوه مورد ـ شاهد روی 19 فرد دچار وزوز ذهنی ایدیوپاتیک و 24 فرد هنجار در محدوده سنی 40-18 ساله انجام شد. کلیه بیماران از نظر نداشتن هر نوع بیماری زمینه ساز وزوز و سلامت سیستم شنوایی بررسی شدند و سپس با مدولاسیون های 20 و 40 هرتز تحت آزمون پاسخ های پایدار شنوایی قرار گرفتند. افراد گروه مورد، از بیماران مبتلا به وزوز مراجعه کننده به بیمارستان حضرت رسول اکرم انتخاب شدند.یافته ها: میانگین آستانه پاسخ های پایدار شنوایی در مدولاسیون 40 هرتز در دو گروه مورد و شاهد اختلاف معنی دار داشت (p<0.05) ولی در مدولاسیون 20 هرتز معنی دار نبود. این شرایط در هر دو حالت میانگین گیری دو گوش و تفکیک گوش ها صادق بود.نتیجه گیری: به نظر می رسد منشا پاسخ های 40 هرتز، قشر اولیه شنوایی و نواحی مغز میانی و زیرقشری، در این بیماران درگیر باشد؛ یا حداقل منشا وزوز این افراد به نوعی با عملکرد غیرطبیعی در نواحی فوق مرتبط است. هر چند در زمینه پاسخ های 20 هرتز هنوز بررسی های بیشتری موردنیاز است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 895

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 556 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    2 (پیاپی 30)
  • صفحات: 

    42-52
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    829
  • دانلود: 

    539
چکیده: 

زمینه و هدف: یکی از بارزترین خطاهای گفتاری افراد آسیب دیده شنوایی خطاهای واکه ای بوده و تشخیص تولید صحیح واکه ها تنها با ارزیابی ادراکی انجام نمی شود و نیاز به بررسی دقیق آزمایشگاهی دارد. هدف از این مطالعه تعیین و مقایسه ساختار سازه ای واکه های زبان فارسی در کودکان عادی و مبتلا به افت شنوایی متوسط و شدید محدوده سنی 9ـ7 سال بود.روش بررسی: این پژوهش به صورت مقطعی و توصیفی ـ تحلیلی روی 64 نفر دانش آموز عادی و مبتلا به افت شنوایی متوسط و شدید انجام گرفته است. اطلاعات زمینه ای از طریق مصاحبه گردآوری و سپس آزمون تولید واکه ها گرفته شد. سازه اول و دوم و سوم هر شش واکه به طور جداگانه توسط دستگاه به دست آمد و بین سه گروه مورد مقایسه قرار گرفت.یافته ها: میانگین سازه اول و دوم و نسبت سازه دوم به اول و سوم به اول شش واکه زبان فارسی در بین سه گروه تفاوت معنی داری داشت (p<0.05)، میانگین سازه سوم در واکه های /u/،/i/،/æ/  در بین سه گروه معنی دار نبود ولی تفاوت ها در واکه های /o/،/e/  و/a/  معنی دار بود (p<0.05).نتیجه گیری: تفاوت اصلی بین گروه کودکان عادی و مبتلا به افت شنوایی متوسط و شدید مربوط به فضای واکه ای است و هر چه شدت افت شنوایی افزایش یابد فضای واکه ای بسته تر می شود، از این رو این کودکان تکیه بیشتری بر حس عمقی دارند که این امر باعث تحرک کم زبان و جابجایی واکه های دارای F1 و F2 مشابه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 829

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 539 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    2 (پیاپی 30)
  • صفحات: 

    53-60
تعامل: 
  • استنادات: 

    6
  • بازدید: 

    4431
  • دانلود: 

    1580
چکیده: 

زمینه و هدف: خواندن یکی از اساسی ترین مهارت های موردنیاز در عصر حاضر است. بدیهی است که بروز اختلال در آن می تواند مشکلات زیادی را برای فرد مبتلا ایجاد نماید و ارزیابی و تشخیص زود هنگام آن نقش بزرگی در درمان آن بازی می کند. این مطالعه با هدف طراحی و ساخت آزمون غربالگری سیاهه خواندن به منظور تشخیص سریع اختلال در خواندن در دانش آموزان مقطع ابتدایی انجام شد.روش بررسی: بدنه اصلی آزمون در هر پایه مرکب از یک متن صد کلمه ای و چهار سوال درک مطلب است که توسط کارشناس ارشد و کارشناسان آسیب شناسی گفتار و زبان بدقت کنترل شده است. این آزمون بر روی 200 دانش آموز دختر و پسر در تمام پایه های اول تا پنجم مقطع ابتدایی و مجموعا 1000 دانش آموز که بصورت تصادفی از کلیه نواحی پنجگانه شهر اصفهان انتخاب شده بودند، معیار شد. به علاوه آزمون روی دو گروه نارساخوان و عادی اجرا گردید.یافته ها: همبستگی نمرات دقت و سرعت خواندن با نمره کل آزمون بالا بود. اعتبار آزمون با معیار آلفای کرونباخ 0.77 بود. تفاوت میانگین نمره دو گروه مبتلا و غیرمبتلا به اختلال خواندن معنی دار بود (p=0.01).نتیجه گیری: با توجه به نتایج فوق، این آزمون می تواند به عنوان یکی از ابزارهای مفید در تشخیص غربالی و سریع نارساخوانی دانش آموزان پایه های اول تا پنجم کاربرد داشته باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4431

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1580 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 6 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    2 (پیاپی 30)
  • صفحات: 

    61-65
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    848
  • دانلود: 

    274
چکیده: 

زمینه: آنمی فانکونی بیماری ارثی بوده و به صورت اتوزومال مغلوب منتقل می شود و با پان سیتوپنی پیشرونده و اختلالات مادرزادی متعدد و افزایش استعداد ابتلا به لوسمی میلوژن حاد و کانسرهای اپیتلیال به ویژه در ناحیه سر و گردن و سیستم ادراری و تناسلی مشخص می شود. فنوتیپ ظاهری این بیماری به صورت قدکوتاه، لکه های شیر قهوه ای متعدد روی پوست، چشمان کوچک، عقب ماندگی ذهنی و اختلالات اسکلتی و اختلالات شنوایی می باشد.مورد: بیمار موردنظر مرد 23 ساله کشاورزی است که مورد شناخته شده آنمی فانکونی از ده سالگی می باشد که تحت درمان بوده و از 5 سال قبل درمان را بدون اطلاع پزشک قطع کرده است. بیمار در سن 23 سالگی با تشخیص پنومونی در اورژانس بیمارستان بستری و تحت درمان قرار گرفت در آن زمان به دلیل کاهش شنوایی که از چند ماه قبل ذکر می نمود به واحد ادیومتری ارجاع شد. طی آزمایش های ادیومتری کاهش شنوایی عمیق دوطرفه مشاهده گردید.نتیجه گیری: یکی از اختلالات مادرزادی دیده شده در این بیماری اختلالات شنوایی است که بیشتر به صورت افت شنوایی انتقالی تنگی مجرای شنوایی خارجی و بدشکلی های لاله گوش و گاهی کاهش شنوایی حسی ـ عصبی پیشرونده می باشد. در بیمار موردنظر در معاینات بالینی لاله و مجرای گوش و پرده تمپان طبیعی و نتایج آزمون تمپانومتری نوع An بوده و نتیجه ادیومتری افت شنوایی عمیق دوطرفه را نشان می داد که این مورد از یافته های بسیار نادر در بیماری موردنظر می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 848

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 274 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0