مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

829
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

539
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ساختار سازه ای واکه های زبان فارسی در دانش آموزان 7 تا 9 ساله عادی و مبتلا به افت شنوایی متوسط و شدید شهر اصفهان

صفحات

 صفحه شروع 42 | صفحه پایان 52

چکیده

 زمینه و هدف: یکی از بارزترین خطاهای گفتاری افراد آسیب دیده شنوایی خطاهای واکه ای بوده و تشخیص تولید صحیح واکه ها تنها با ارزیابی ادراکی انجام نمی شود و نیاز به بررسی دقیق آزمایشگاهی دارد. هدف از این مطالعه تعیین و مقایسه ساختار سازه ای واکه های زبان فارسی در کودکان عادی و مبتلا به افت شنوایی متوسط و شدید محدوده سنی 9ـ7 سال بود.روش بررسی: این پژوهش به صورت مقطعی و توصیفی ـ تحلیلی روی 64 نفر دانش آموز عادی و مبتلا به افت شنوایی متوسط و شدید انجام گرفته است. اطلاعات زمینه ای از طریق مصاحبه گردآوری و سپس آزمون تولید واکه ها گرفته شد. سازه اول و دوم و سوم هر شش واکه به طور جداگانه توسط دستگاه به دست آمد و بین سه گروه مورد مقایسه قرار گرفت.یافته ها: میانگین سازه اول و دوم و نسبت سازه دوم به اول و سوم به اول شش واکه زبان فارسی در بین سه گروه تفاوت معنی داری داشت (p<0.05), میانگین سازه سوم در واکه های /u/,/i/,/æ/  در بین سه گروه معنی دار نبود ولی تفاوت ها در واکه های /o/,/e/  و/a/  معنی دار بود (p<0.05).نتیجه گیری: تفاوت اصلی بین گروه کودکان عادی و مبتلا به افت شنوایی متوسط و شدید مربوط به فضای واکه ای است و هر چه شدت افت شنوایی افزایش یابد فضای واکه ای بسته تر می شود, از این رو این کودکان تکیه بیشتری بر حس عمقی دارند که این امر باعث تحرک کم زبان و جابجایی واکه های دارای F1 و F2 مشابه می شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صالحی، فرانک، بهرامی، اکبر، پورقریب، جمشید، ترابی نژاد، فرهاد، و کمالی، محمد. (1387). ساختار سازه ای واکه های زبان فارسی در دانش آموزان 7 تا 9 ساله عادی و مبتلا به افت شنوایی متوسط و شدید شهر اصفهان. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، 17(2 (پیاپی 30))، 42-52. SID. https://sid.ir/paper/106381/fa

    Vancouver: کپی

    صالحی فرانک، بهرامی اکبر، پورقریب جمشید، ترابی نژاد فرهاد، کمالی محمد. ساختار سازه ای واکه های زبان فارسی در دانش آموزان 7 تا 9 ساله عادی و مبتلا به افت شنوایی متوسط و شدید شهر اصفهان. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research[Internet]. 1387؛17(2 (پیاپی 30)):42-52. Available from: https://sid.ir/paper/106381/fa

    IEEE: کپی

    فرانک صالحی، اکبر بهرامی، جمشید پورقریب، فرهاد ترابی نژاد، و محمد کمالی، “ساختار سازه ای واکه های زبان فارسی در دانش آموزان 7 تا 9 ساله عادی و مبتلا به افت شنوایی متوسط و شدید شهر اصفهان،” (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، vol. 17، no. 2 (پیاپی 30)، pp. 42–52، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/106381/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا