زمینه و هدف: توانایی استدلال اخلاقی از ضروریات حرفه پرستاری است. این استدلال اخلاقی باید در طول دوران تحصیل در دانشجویان پرستاری ارتقا یافته و با ورود به کار بالینی مستقل به عنوان پرستار تکامل بیشتری یابد. در کشور شواهد پژوهشی کمی در زمینه سطح استدلال اخلاقی دانشجویان پرستاری و پرستاران وجود دارد. بنابراین، هدف این مطالعه مقایسه استدلال اخلاقی دانشجویان پرستاری و پرستاران شاغل در دانشگاه علوم پزشکی تبریز است. مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی-مقایسه ای بر روی 115 دانشجوی پرستاری و 269 پرستار انجام گرفت که با روش سرشماری انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه (NDT) Nursing dilemma که مشتمل بر 6 سناریو است استفاده شد. در این پرسشنامه نمره استدلال اخلاقی که حاصل جمع نمرات سطح پنجم و ششم تکامل اخلاقی کلبرگ (Kohlberg) است محاسبه گردید که نمره آن از 18 تا 66 متغیر بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری اس پی اس اس و آمار توصیفی و استنباطی انجام گرفت.یافته ها: میانگین نمره استدلال اخلاقی (Nursing principled thinking) دانشجویان پرستاری (6.5±48.9) (نمره از 18 تا 66) به صورت معنی داری از نمره پرستاران (6.7±46.6) بیشتر بود (0.02=p). همچنین، مشخص شد که نمره NP در پرستاران بخش داخلی بیشتر از پرستاران دیگر بخش ها بود (0.02=p) و این نمره با افزایش سابقه بالینی پرستاران کاهش می یافت (0.04=p). نتیجه گیری: کمتر بودن نمره استدلال اخلاقی پرستاران در مقایسه با دانشجویان پرستاری زنگ خطری برای مدیران پرستاری می باشد که نیازمند توجه ویژه است.