مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,124
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

888
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه استدلال اخلاقی دانشجویان پرستاری با پرستاران شاغل در دانشگاه علوم پزشکی تبریز

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 9

چکیده

 زمینه و هدف: توانایی استدلال اخلاقی از ضروریات حرفه پرستاری است. این استدلال اخلاقی باید در طول دوران تحصیل در دانشجویان پرستاری ارتقا یافته و با ورود به کار بالینی مستقل به عنوان پرستار تکامل بیشتری یابد. در کشور شواهد پژوهشی کمی در زمینه سطح استدلال اخلاقی دانشجویان پرستاری و پرستاران وجود دارد. بنابراین, هدف این مطالعه مقایسه استدلال اخلاقی دانشجویان پرستاری و پرستاران شاغل در دانشگاه علوم پزشکی تبریز است. مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی-مقایسه ای بر روی 115 دانشجوی پرستاری و 269 پرستار انجام گرفت که با روش سرشماری انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه (NDT) Nursing dilemma که مشتمل بر 6 سناریو است استفاده شد. در این پرسشنامه نمره استدلال اخلاقی که حاصل جمع نمرات سطح پنجم و ششم تکامل اخلاقی کلبرگ (Kohlberg) است محاسبه گردید که نمره آن از 18 تا 66 متغیر بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری اس پی اس اس و آمار توصیفی و استنباطی انجام گرفت.یافته ها: میانگین نمره استدلال اخلاقی (Nursing principled thinking) دانشجویان پرستاری (6.5±48.9) (نمره از 18 تا 66) به صورت معنی داری از نمره پرستاران (6.7±46.6) بیشتر بود (0.02=p). همچنین, مشخص شد که نمره NP در پرستاران بخش داخلی بیشتر از پرستاران دیگر بخش ها بود (0.02=p) و این نمره با افزایش سابقه بالینی پرستاران کاهش می یافت (0.04=p). نتیجه گیری: کمتر بودن نمره استدلال اخلاقی پرستاران در مقایسه با دانشجویان پرستاری زنگ خطری برای مدیران پرستاری می باشد که نیازمند توجه ویژه است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    زیرک، محمد، مقدسیان، سیما، عبداله زاده، فرحناز، و رحمانی، آزاد. (1391). مقایسه استدلال اخلاقی دانشجویان پرستاری با پرستاران شاغل در دانشگاه علوم پزشکی تبریز. نشریه دانشکده پرستاری و مامایی (Advances in Nursing and Midwifery)، 22(77)، 1-9. SID. https://sid.ir/paper/108227/fa

    Vancouver: کپی

    زیرک محمد، مقدسیان سیما، عبداله زاده فرحناز، رحمانی آزاد. مقایسه استدلال اخلاقی دانشجویان پرستاری با پرستاران شاغل در دانشگاه علوم پزشکی تبریز. نشریه دانشکده پرستاری و مامایی (Advances in Nursing and Midwifery)[Internet]. 1391؛22(77):1-9. Available from: https://sid.ir/paper/108227/fa

    IEEE: کپی

    محمد زیرک، سیما مقدسیان، فرحناز عبداله زاده، و آزاد رحمانی، “مقایسه استدلال اخلاقی دانشجویان پرستاری با پرستاران شاغل در دانشگاه علوم پزشکی تبریز،” نشریه دانشکده پرستاری و مامایی (Advances in Nursing and Midwifery)، vol. 22، no. 77، pp. 1–9، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/108227/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button