Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    59
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    906
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 906

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    59
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1254
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1254

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    59
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2099
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2099

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    59
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1532
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1532

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    59
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3875
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3875

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    59
  • صفحات: 

    5-11
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    917
  • دانلود: 

    581
چکیده: 

مقدمه: اسکیزوفرنیا ناتوان کننده ترین اختلال روانی است و بیماران مبتلا به آن در زندگی خود تنش های بسیار زیادی را تجربه می کنند که راهبردهای مقابله ای در سازگاری با این موقعیت های پر تنش نقش بسیار مهمی دارند. بیماران اسکیزوفرنیک در راهبردهای مقابله ای خود دچار مشکل می باشند. آن ها غالبا از راهبردهای مقابله ای غیر فعال و ناموثر استفاده می کنند. پژوهش حاضر با هدف بررسی راهبردهای مقابله ای در بیماران اسکیزوفرنیک مراجعه کننده به درمانگاه های روانپزشکی بیمارستان های وابسته به دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهر تهران در سال 1385 انجام شد. مواد و روشها: این پژوهش بصورت توصیفی انجام گرفت. 90 بیمار اسکیزوفرنیک که مشخصات واحدهای مورد پژوهش را دارا بودند در دو مرحله از طریق نمونه گیری غیر تصادفی (سهمیه ای، در دسترس) وارد مطالعه شدند. از «پرسشنامه راه های مقابله ای» جهت جمع آوری اطلاعات استفاده گردید که پس از تعیین اندکس اعتبار محتوا و صوری ابزار، پایایی آن با روش ثبات درونی محاسبه شد(a=0.89)  سپس داده ها با روش خود گزارش دهی و کسب برخی از اطلاعات از طریق پرونده جمع آوری شده و از طریق نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد راهبرد مقابله ای «کناره گیری کردن» با میانگین 50.11 درصد در سطح اول و راهبرد مقابله ای «خود تسکینی» با میانگین 47.06 درصد در سطح دوم و راهبرد های مقابله ای «تفکر کردن»، «باز ارزیابی مثبت»، «چشم پوشی کردن» و «عمل نمودن» به تر تیب با میانگین های 41.38، 40.86، 40.67 و 37.03 درصد در سطح سوم راهبردهای مقابله ای به کار گرفته شده قرار دارند. همچنین نتایج نشان داد اکثریت واحدهای مورد پژوهش از «راهبرد مقابله ای اجتنابی» و اقلیت آن ها از «راهبرد مقابله ای مبتنی بر مشکل» استفاده می کردند. بحث و نتیجه گیری: اکثریت واحدهای مورد پژوهش از راهبردهای مقابله ای اجتنابی استفاده می کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 917

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 581 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    59
  • صفحات: 

    12-18
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3950
  • دانلود: 

    1328
چکیده: 

مقدمه: تغییرات خلقی و نیازهای زن باردار در محل کار، مشکلاتی را نظیر افزایش خستگی ایجاد می کند. از طرفی طی دهه های گذشته شرکت زنان در نیروی کار 3 برابر شده است. در حالی که هم اکنون در مراقبت های معمول زنان حامله بخصوص زنان شاغل، بطور اخص میزان خستگی بررسی نمی شود و روشهای مانند کاهش یا مهار خستگی آموزش داده نمی شود. لذا زنان باردار شاغل با توجه به موقعیت خاص دوران بارداری، خستگی و عوارض آن تجربه می شود. این پژوهش به منظور بررسی شدت خستگی و عوامل مربوط به آن درمادران مراجعه کننده به درمانگاههای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان صورت گرفت.مواد و روشها: این مطالعه طولی در مادران باردار مراجعه کننده به درمانگاههای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام گرفت. منظور از شغل داشتن کار درآمدزا داخل منزل یا خارج از بود. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود، اعتبار پرسشنامه از طریق اعتبار محتوا و پایایی آن توسط آلفای کرونباخ اندازه گیری شد. قسمت اول پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و مامایی بود که در ویزیت اول توسط پژوهشگر تکمیل می شد. در صورت واجد شرایط بودن برسشنامه خستگی به مادران داده می شد تا از هفته 32 حاملگی تا زمان زایمان به صورت هفتگی، در یک روز مشخص در هفته آن را تکمیل نمایند. اطلاعات باSPSS 13  و آزمونهای من ویتنی و کروسکال والیس و پیرسون و اسپیرمن تحلیل گردید. یافته ها: نتایج نشان داد که از 70 نفر مادر شاغل 67.6 درصد مادران شاغل خستگی متوسط و شدید داشتند، 12.8 درصد مادران بیش از یک شغل داشتند و از مادران شاغل خارج از خانه 34.8 درصد نوبت کاری داشتند. 90 درصد مادران بیش از سه ساعت در روز می ایستادند. 58.2 درصد مادران اظهار داشتند با وجود خستگی به کار ادامه می دهند 93 درصد مادران با منابع خستگی مواجه بودند و  10درصد آنان زایمان زودرس (سن حاملگی کمتر از 37 هفته و 18.5 درصد نوزاد کم وزن (وزن کمتر از2500  گرم) داشتند.بحث و نتیجه گیری: خستگی متوسط و شدید در دو سوم مادران شاغل مورد بررسی، وجود داشت که میتواند روی نتیجه حاملگی اثر گذارد و می توان با مراقبت های مداخله ای مانند وقفه های استراحتی و آموزش روش های کاهش خستگی مثل تن ارامی درحین کار آن را کاهش داد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3950

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1328 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    59
  • صفحات: 

    19-25
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1710
  • دانلود: 

    666
چکیده: 

مقدمه: هیپر بیلی روبینمی در اکثر نوزادان اتفاق می افتد. در بیشتر موارد این زردی خوش خیم است اما به علت سمیت بالقوه بیلی روبین، بایستی نوزادان تحت بررسی قرار گیرند تا پیشرفت بسوی موارد هیپر بیلی روبینمی شدید و در موارد نادر آنسفالوپاتی حاد بیلی روبین یا کرنیکتروس مشخص گردد. عوامل مادری و نوزادی و حوالی تولد شواهدی از احتمال بروز هیپر بیلی روبینمی شدید را در نوزاد فراهم می آورد. این پژوهش با هدف تعیین میزان بروز و عوامل مادری و نوزادی همراه با هیپر بیلی روبینمی نوزادی انجام گرفت.مواد و روشها: این مطالعه توصیفی از نوع مقطعی بود و برای انجام آن کلیه نوزادان متولد شده و مراجعه کننده به بیمارستان هدایت تهران از اول دی تا پایان اسفند ماه 1385 (1292 نوزاد) مورد بررسی قرار گرفتند. روش جمع آوری داده ها پرسشنامه بود که اعتبار آن از طریق اعتبار محتوا و پایایی آن توسط آزمون مجدد اندازه گیری شد (r=0.95). اطلاعات با استفاده از پرسشنامه جمع آوری و با نرم افزارهای آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: میزان بروز هیپربیلی روبینمی در طی مدت نمونه گیری در بیمارستان مذکور 19.9 درصد بود و در نوزادان مبتلا به هیپربیلی روبینمی میانگین عوامل مادری عبارت بودند از: سن 26.6 سال، دفعات بارداری 1.6، طول مدت بارداری 38.8 هفته، طول لیبر 8.19 ساعت، میزان مصرف اکسی توسین 22.85 واحد و مدت زمان پارگی کیسه آب 6.66 ساعت. در اکثریت مادران 52.1 درصد گروه خونی O، 92.5 درصد ارهاش مثبت، 88.7 درصد عدم سابقه زردی در خانواده، 53.5 درصد زایمان طبیعی، 95.2 درصد گرفتن بی حسی اپیدورال در زایمان طبیعی، 60.7 درصد بیهوشی عمومی در سزارین و 69.9 درصد زایمان بدون استفاده از ابزار کمکی بوده است.در مورد عوامل نوزادی واحدهای مبتلا به هیپربیلی روبینمی، میانگین ها عبارت بودند از: وزن تولد 3016.4 گرم، رتبه تولد 1.44، سن 3.5 روز، میزان بیلی روبین 15.3 mg/dl، دفعات تغذیه 12.53 بار و دفعات اجابت مزاج 4.4 بار در شبانه روز. همچنین اکثر نوزادان مبتلا مذکر54.4 درصد، بدون داشتن صدمات زایمانی 95.5 درصد، داشتن تغذیه انحصاری با شیر مادر  100درصد و شروع تغذیه در کمتر از 2 ساعت بعد از تولد 99.6 درصد بوده اند.بحث و نتیجه‏گیری: اطلاعات بدست آمده نشان داد که از بین عوامل خطر ساز مادری دفعات بارداری و ارهاش خون مادر و از عوامل خطر ساز نوزادی سن و دفعات اجابت مزاج نوزاد در شبانه روز با میزان بیلی روبین نوزاد ارتباط معنی دار آماری دارند (P<0.05). لذا توجه به این عوامل و شناخت سایر عوامل خطرساز سبب کاهش آنها و در نهایت دستیابی به سلامت جامعه لازم است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1710

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 666 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    59
  • صفحات: 

    26-32
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1552
  • دانلود: 

    661
چکیده: 

مقدمه: بارداری ناخواسته به علت تاثیر آن بر رشد بی رویه جمعیت و نیز بر سلامت مادر و کودک، یکی از مشکلات بزرگ کشورهای در حال توسعه است. جمعیت بسیاری از کشورهای فقیر در مدت کمتر از 20 سال آینده 2 برابر خواهد شد که یکی از عوامل موثر بر این رشد بی رویه، بارداری ناخواسته می باشد. هدف از انجام این مطالعه، تعیین شیوع حاملگی ناخواسته و بررسی برخی عوامل موثر بر آن در زنان باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی - درمانی جنوب تهران می باشد.مواد و روشها: این پژوهش از نوع توصیفی است که 300 زن باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی - درمانی جنوب تهران در سال 1385 را مورد بررسی قرار داده است. روش جمع آوری داده ها، مصاحبه و ابزار آن پرسشنامه بوده. اعتبار و پایایی پرسشنامه از طریق اعتبار محتوا و پایایی از طریق آلفا کرونباخ انجام شد (a=0.83). جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری SPSS و آزمون آماری کای دو و آزمون T استفاده شده است.یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که نسبت حاملگی ناخواسته در زنان مورد مطالعه 31 درصد می باشد. در این مطالعه عواملی همچون سن زنان (P=0.011) و همسران (P=0.017)، میزان تحصیلات زنان (P=0.01)، وضعیت اشتغال همسران (P=0.02)، تعداد حاملگی (P=0.00)، تعداد زایمان (P=0.00)، تعداد فرزندان (P=0.00)، نحوه مراجعه زنان جهت مراقبت های دوران بارداری (P=0.04)، روش پیشگیری از بارداری (P=0.043)، همزمانی حاملگی و استفاده از وسایل پیشگیری از بارداری (P=0.00)، نحوه مصرف قرص پیشگیری از بارداری (P=0.024)، آگاهی از نحوه مصرف قرص پیشگیری از بارداری (P=0.024)، با حاملگی ناخواسته ارتباط معنی دار آماری داشت. بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده و درصد بالای بارداری ناخواسته در این مطالعه، آگاه کردن زنان در مورد استفاده از روشهای پیشگیری از بارداری و انجام مشاوره درمورد به کاربردن صحیح این روش ها ضروری بوده و توصیه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1552

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 661 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    59
  • صفحات: 

    33-37
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1270
  • دانلود: 

    743
چکیده: 

مقدمه: سکته مغزی اولین مشکل نورولوژیک در دنیا و شایع ترین اختلال ناتوان کننده عصبی بوده، عوارض شدید و فرساینده آن، زندگی بیمار و خانواده وی را تهدید کرده، کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. این مطالعه یک مطالعه توصیفی - همبستگی بوده، هدف آن تعیین کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سکته مغزی مراجعه کننده به بیمارستان کامکار - عرب نیا، وابسته به دانشکده علوم پزشکی قم است.مواد و روشها: در این پژوهش تعداد 70 نفر از بیماران مبتلا به سکته مغزی در محدوده سنی40 تا 90 سال که مبتلا به سایر بیماریهای مزمن و آفازی نبوده، و از زمان ابتلای آنها به سکته مغزی حداقل دو ماه و حداکثر چهارده ماه (فاصله زمانی یک ساله) گذشته بود، مورد بررسی قرار گرفتند. نمونه گیری به روش در دسترس صورت گرفت. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه ای مشتمل بر دو بخش، شامل بررسی مشخصات دموگرافیک مددجویان و سنجش ابعاد کیفیت زندگی بود. اعتبار پرسشنامه از طریق اعتبار محتوا و پایایی آن توسط اندازه گیری آلفای کرونباخ تعیین شد (a=0.84).یافته ها: یافته های آماری نشان داد که اکثریت نمونه ها وضعیت جسمانی خود را در حد متوسط، وضعیت روحی - روانی خود را در حد متوسط، و وضعیت اجتماعی - اقتصادی خود را در حد ضعیف بیان داشته اند.بحث و نتیجه گیری:سکته مغزی موجب کاهش کیفیت زندگی در سه بعد جسمانی، روحی - روانی و اجتماعی - اقتصادی می گردد. لذا پیشنهاد می گردد که مراکز درمانی، ضمن ارزشیابی برنامه های درمانی، مراقبتی و حمایتی خود از این بیماران برنامه ریزی های خود را در جهت ارتقا کیفیت زندگی این مددجویان تصحیح نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1270

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 743 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    59
  • صفحات: 

    38-46
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2682
  • دانلود: 

    1013
چکیده: 

مقدمه: بیماری های قلبی و عروقی یکی از مهمترین دلایل مرگ و میر بیماران در ایران شناخته شده است. برنامه آموزش به بیمار یکی از محوری ترین برنامه هایی است که می تواند در پیشگیری و درمان این گروه از بیماری ها تاثیر بسزایی داشته باشد. هر برنامه آموزش به بیمار در ارتباط مستقیم با فرهنگ افرادی است که با بیمار ارتباط دارند. از آنجا که عوامل فرهنگی تاثیر گذار بر امر آموزش بیماران مبتلا به اختلالات عروق کرونر در کشور ایران تا کنون مورد بررسی قرار نگرفته است، لذا شناخت این عوامل نقش مهمی را در پیشبرد و ارایه هر چه موثرتر برنامه های آموزش به بیمار ایفا خواهد کرد. این مطالعه شناسایی تاثیر باورهای فرهنگی و رفتارهای بیماران مبتلا به اختلالات عروق کرونر در آموزش به بیمار است.مواد و روشها: در این مطالعه از رویکرد کیفی استفاده شده است. 35 شرکت کننده بر اساس نمونه گیری مبتنی بر هدف در این پژوهش شرکت داشتند. شرکت کنندگان شامل 18 پرستار به عنوان افراد آگاه اصلی، 4 پزشک متخصص، 9 بیمار و 4 عضو از اعضای خانواده بیماران به عنوان آگاهان فرعی در دو بیمارستان آموزشی شهر تهران در سال 1385-1384 مورد مصاحبه قرار گرفتند. مصاحبه ها با توجه به دیدگاههای شرکت کنندگان پیرامون پدیده مورد بررسی، تا زمان اشباع داده ها ادامه یافت و داده ها با روش تحلیل محتوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: شرکت کنندگان طیف گسترده ای از عوامل فرهنگی تاثیر گذار بر امر آموزش بیماران مبتلا به اختلالات عروق کرونر را بیان نموداند. از تجزیه و تحلیل داده ها پنج مضمون اصلی استخراج شد که شامل: 1- باورهای فرهنگی و عادات بیماران مربوط به شیوه زندگی، 2- باورهای بیماران و اعضای تیم درمانی در مورد بیماری و درمان؛ 3- مخفی کردن تشخیص بیماری، 4- باورهای بیماران، خانواده آنان، پرستاران و پزشکان در مورد فرد آموزش دهنده و 5- ناتوانی آموزش دهنده در برقراری ارتباط با قومیتهای مختلف می باشد.بحث و نتیجه گیری: یافته ها نشان می دهد که باورهای فرهنگی به صور مختلف می توانند زمینه ساز و یا تشدید کننده بیماری باشند. شناخت و تبیین این باورها برای ارایه آموزش موثر به بیمار لازم و ضروری است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2682

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1013 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    59
  • صفحات: 

    47-56
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2124
  • دانلود: 

    660
چکیده: 

مقدمه: امروزه با رویکرد نظام های مدرن سلامت در کشور های پیشرفته جهان، استفاده از روش های غیر تهاجمی در تشخیص بیماریها مد نظر قرار گرفته است. در حیطه بیماریهای زنان نیز امکان تشخیص کنوره و کلامدیا با استفاده از آزمون های ادراری به عنوان جایگزین معاینه با اسپکولوم فراهم شده و این امکان وجود دارد که تشخیص عفونتهای ایجاد شده با میکروارگانیسم هایی نظیر، واژینوز باکتریایی، کاندیدا و تریکومونا بوسیله گرفتن مستقیم سوآپ های واژینال و بدون انجام معاینه با اسپکولوم انجام گیرد. هدف از این مطالعه مقایسه نتایج دو روش نمونه گیری از ترشحات واژن با و بدون استفاده از اسپکولوم در تشخیص عفونتهای دستگاه تناسلی است.مواد و روشها: در این پژوهش 100 بیمار مبتلا به ترشحات واژن و سایر علایم واژینیت که به درمانگاه زنان مرکز آموزشی، درمانی طالقانی مراجعه کرده بودند و در محدوده سنی 49-18 سال بودند به روش نمونه گیری آسان انتخاب شدند. در این مطالعه اعتبار فرم ثبت اطلاعات و چک لیست از طریق اعتبار محتوا و پایایی آن از روش آزمون مجدد انجام شد، (a=0.85). از ترشحات واژینال بیماران یکبار قبل از معاینه با اسپکولوم و بار دیگر در طی معاینه با اسپکولوم نمونه تهیه شد و جهت تشخیص عفونت تریکومونیاز، کاندیدیاز و واژینوز باکتریال مورد بررسی قرار گرفت.یافته ها: حساسیت روش نمونه گیری از ترشحات واژن با اسپکولوم در تشخیص واژینوز باکتریال به ترتیب 81 درصد، در تشخیص تریکومونیاز 69 درصد و در تشخیص کاندیدیاز ولوواژینال 86 درصد بود. حساسیت روش نمونه گیری از ترشحات واژن بدون اسپکولوم در تشخیص واژینوز باکتریال به ترتیب71  درصد، در تشخیص تریکومونیاز 62.5 درصد و در تشخیص کاندیدیاز ولوواژینال  77درصد بود. آزمون آماری مک نمار اختلاف آماری معنی داری بین حساسیت دو روش نمونه گیری از ترشحات واژن با و بدون استفاده از اسپکولوم در تشخیص این عفونتها نشان نداد (P=NS). میزان توافق به دست آمده بین دو روش نمونه گیری از ترشحات واژن با و بدون اسپکولوم در تشخیص واژینوز باکتریال، تریکومونیازیس و کاندیدیاز ولوواژینال به ترتیب 0.89، 0.85 و 0.72 بود.بحث و نتیجه گیری: ارزیابی عفونتهای دستگاه تناسلی می تواند بدون انجام معاینه با اسپکولوم صورت پذیرد. این روش می تواند در زنانی که به عات ترس از معاینه با اسپکولوم با تاخیر مراجعه می کنند سودمند باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2124

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 660 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    59
  • صفحات: 

    57-68
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    962
  • دانلود: 

    762
چکیده: 

مقدمه: اعضای هیات علمی پرستار مهم ترین رکن حرکت دانشکده های پرستاری به سمت رسالت و اهدافش می باشند. به همین جهت عملکرد آنان بایستی شناسایی و ارزشیابی گردد تا میزان دستیابی به اهداف سازمان مشخص گردد. هدف از این مطالعه «تبیین حیطه های اصلی و مولفه های ارزشیابی عملکرد اعضای هیات علمی پرستار» است.مواد و روشها: در مطالعه کیفی حاضر، داده های مورد نیاز با استفاده از دو روش مصاحبه فردی با صاحبنظران به صورت نیمه ساختار یافته و مشاهده فرم ها، رویه ها و خط مشی های موجود مربوط به ارزشیابی گردآوری شدند. در مجموع محتوای 22 مصاحبه فردی و 26 سری مواد موضوعی مورد تحلیل کیفی محتوا قرار گرفتند. روش نمونه گیری مصاحبه شوندگان هدفمند و در مورد اسناد ارزشیابی از سرشماری استفاده گردید.یافته ها: تحلیل کیفی محتوا منجر به شناسایی سه حیطه اصلی و مولفه های آنها برای ارزشیابی عملکرد اعضای هیات علمی پرستار گردید. این سه عبارتند از: «شایستگی های فردی مدرس»، «فرآیند انجام وظایف» و «برآیند کار».بحث و نتیجه گیری: یافته های مطالعه حاضر جهت ارزشیابی سه حیطه مزبور، بر استفاده از ترکیبی از سه نظام عمده در ارزشیابی عملکرد اعضای هیات علمی پرستار تاکید می نماید. این سه عبارتند از: ارزشیابی مبتنی بر شایستگی های فردی، نظام ارزشیابی فرایند محور و نظام ارزشیابی رسالت مدار.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 962

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 762 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button