مقدمه: عزت نفس یکی از نیازهای حیاتی بشر است و اغلب متخصصان آن را به عنوان عامل اصلی سازگاری اجتماعی – عاطفی در نظر می گیرند. کاهش عزت نفس در دانش آموزان سبب افت تحصیلی، احساس تنهایی، سوء استفاده از مواد، دوری از واقعیت و رفتارهای خود تخریبی می شود.هدف: این تحقیق با هدف تعیین میزان عزت نفس و عوامل مرتبط با آن در دانش آموزان دبیرستانهای شهر رشت انجام شده است.روش کار: در این بررسی مقطعی از نوع توصیفی – تحلیلی تعداد 419 نفر از دانش آموزان دبیرستانی شهر رشت به روش تصادفی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. روش جمع آوری داده ها پرسشنامه ای مشتمل بر دو بخش بود. بخش اول شامل پرسشنامه استاندارد بررسی عزت نفس کوپر اسمیت (Cooper Smith Self-steem Inventory) بود که 4 حیطه (عمومی، تحصیلی، خانوادگی و اجتماعی) را مورد بررسی قرار می داد و بخش دوم شامل پرسشنامه محقق ساخته عوامل مرتبط با عزت نفس نوجوانان شامل دو قسمت عوامل فردی و خانوادگی (سن، جنس، قد، وزن، رتبه تولد، پایه تحصیلی، رشته تحصیلی، معدل سال قبل، انجام فرایض دینی، ابتلا به بیماری جسمی و روحی، وجود مشکلات ظاهری آشکار، تعداد افراد خانواده، تحصیلات، شغل و سن پدر و مادر، متوسط درآمد ماهانه خانواده و محل و شرایط زندگی) بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های آمار توصیفی و آزمونهای کروسکال والیس و من ویتنی یو استفاده گردید.نتایج: نتایج پژوهش نشان دهنده آن بود که فقط 37.8 درصد از واحد های مورد پژوهش دارای عزت نفس مطلوب بودند. همچنین بین عزت نفس و جنس (p<0.04)، مقید بودن به فرایض دینی (P=0.0001) و میزان درآمد ماهیانه خانواده (P<0.006) ارتباط آماری معنی داری وجود دارد.نتیجه گیری: با توجه به آن که اکثریت واحد ها فاقد عزت نفس مطلوب بودند، توجه بیشتر مربیان و والدین به رشد عزت نفس نوجوانان ضروری به نظر می رسد.