علامه شهید سید محمد باقر صدر بر مبنای باور به خداگرایی، توحید و عدل کلی، سه اصل حاکمیت مطلقه خدا بر جهان، سنت های حاکم بر هستی و آزادی و اختیار انسان - به عنوان موجود عاقل - را نتیجه می گیرد که حاصل آنها پذیرش خلافت و جانشینی انسان از سوی خدا در قالبی تکوینی و فطری همراه با تایید و پذیرش شرعی است. بعد سیاسی این خلافت و جانشینی اداره سرنوشت مشترک جمعی با حکومت است که جز رعایت و پاسداری از حقوق، شوون و مصالح عمومی و مصالح دین الهی نمی باشد. این حکومت حق مردم و مسوولیت آنان به عنوان جانشین خدا در زمین است. از این رو نظام مردمی با مردم سالارانه نیز مورد تایید او هست؛ هر چند در اساسا قائل به امامت منصوص (بر اساس عصمت) می باشد. بنابراین او در زمان غیبت امام عصر (عج) باور دارد که حکومت از دو خط خلافت انسان، با مسوولیت تشکیل نهاد حکومتی مشتمل بر قوای مقننه و مجریه و شهادت «مرجع فقیه عام» با مسوولیت نظارت شرع بر حکومت و بیان احکام و داوری (قضاوت) تشکیل می گردد که وی آن را حکومت «جمهوری اسلامی» می نامد.