زمینه و هدف: آسیب های سر، شایع ترین علت مرگ و میر سرنشینان موتورسیکلت به دنبال حوادث ترافیکی هستند. تاثیر مثبت استفاده از کلاه ایمنی در کاهش مرگ و میر موتورسواران در مطالعات بسیاری مطرح و تایید شده است. از منظر بالینی، یافتن نوع خاصی از کلاه ایمنی که در مقایسه با سایر انواع بتواند محافظت بیشتری از سر، صورت و گردن به عمل آورد، موضوع مورد بحث مطالعات بسیاری بوده است. با این حال بیشتر مطالعات در این باره گذشته نگر و یا با تعداد نمونه اندک صورت گرفته اند. مواد و روش ها: این پژوهش به صورت آینده نگر در بین سال های 1391 الی 1393 در مرکز تروما بیمارستان سینا صورت گرفت. مصدومین موتورسوار دارای کلاه ایمنی که تروما به ناحیه سر و گردن داشتند، بدون در نظر گرفتن سن، جنس، و شدت تروما وارد مطالعه شدند. بیماران بر اساس انواع کلاه ایمنی موجود در بازار کشور به 4 گروه تقسیم شدند. جزئیات آسیب ارگان-های بدن و همچنین شدت تروما بر اساس معیار استاندارد ISS برای هر بیمار ثبت گردید. پیگیری کوتاه مدت و بلند مدت بیماران طی مراجعه به درمانگاه نوروتروما و پزشکی قانونی بیمارستان سینا صورت گرفت. اطلاعات به دست آمده با نرم افزار SPSS 22 آنالیز و از T-TEST، X2 و رگرسیون لجستیک دو حالته و چند حالته استفاده شد. یافته ها: 384 بیمار (371 مرد، 13 زن) دارای کلاه ایمنی و ضربه به سر، واجد معیارهای ورود به مطالعه بودند. میانگین سنی بیماران 13±32 بود. میانگین شدت تروما بر اساس ISS در بیماران 8.45±6.9 بود. 6 مورد فوت (GOS=1) در بیمارستان (6/1%) حادث گردید. در تروماهای صورت با درجه AIS=1 کلاه های جلو باز و پوشاننده ورتکس و گوش ها نسبت به کلاه جلو بسته به ترتیب 2 برابر و 4 برابر شانس بیشتری برای آسیب صورت ایجاد نمودند (هر دو P =0.002; 95% CI : 1.7، 10.5). این میزان در تروماهای صورت با درجه AIS=2 بیش از 14 برابر بود. (P=0.009, 95% CI: 1.98, 122.8) سایر آسیب های جمجمه و مغز و گردن ارتباط معنی داری با نوع کلاه ایمنی نداشتند. نتیجه گیری: به نظر می رسد استفاده از کلاه جلو بسته محافظت بیشتری در برابر آسیب های خفیف، متوسط و احتمالا شدید صورت، نسبت به انواع دیگر کلاه ایمنی ایجاد می کند. ارتباطی بین نوع کلاه ایمنی و آسیب های جمجمه، مغز و گردن دیده نشد. به نظر می رسد می توان کلاه جلو بسته را به عنوان کلاه ایمنی استاندارد به موتورسواران پیشنهاد کرد.