Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    496-505
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1821
  • دانلود: 

    836
چکیده: 

زمینه و هدف: یادگیری سیار (همراه) به عنوان مرحله جدیدی از توسعه یادگیری الکترونیکی، فرصت هایی را جهت انتقال اطلاعات و تقویت و بهبود یادگیری مادام العمر در دانشجویان علوم پزشکی ایجاد می کند. از این رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر راهکارهای توسعه فن آوری سیار در جهت استقرار اثربخش یادگیری سیار در آموزش پزشکی بر اساس مدل پذیرش فن آوری Technology acceptance model) یا (TAM انجام گردید.روش کار: این تحقیق بر حسب هدف، از نوع کاربردی و بر اساس شیوه جمع آوری داده ها، توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری مطالعه را همه اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال 1393 تشکیل دادند. حجم نمونه با استفاده از فرمول Cochran،188  نفر به دست آمد. جهت جمع آوری داده ها از پرسش نامه های راهکارهای توسعه فن آوری سیار و مدل پذیرش فن آوری Davis استفاده شد. داده ها توسط ضریب همبستگی، آزمون t، تکنیک تحلیلی عاملی تاییدی، مدل سازی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر به وسیله نرم افزارهایLISREL  و SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: راهکارهای آموزشی، اداری- ساختاری، مدیریتی و انگیزشی- تفریحی به ترتیب بیشترین تاثیر معنی دار (در سطح 0.01) را بر روی برداشت ذهنی استادان از مفید بودن یادگیری سیار و نیز برداشت ذهنی آنان از آسانی استفاده از یادگیری سیار داشت. نتایج نشان داد که این دو مولفه بر اساس مدل TAM بر روی نگرش نسبت به استفاده و تصمیم به استفاده از فن آوری های سیار دارای اثرات مثبتی بود و از این طریق بر استفاده عملی از فن آوری های سیار توسط استادان در فعالیت های آموزشی و یادگیری، اثر مثبت و معنی داری (در سطح 0.01) دارند.نتیجه گیری: بر اساس نتایج به دست آمده، مدل پذیرش یادگیری سیار با توجه به راهکارهای ارایه شده توسعه فن آوری سیار در جامعه مورد مطالعه، تایید گردید و بر همین اساس، قابلیت به کارگیری در جامعه مورد نظر را دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1821

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 836 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 10
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    579-581
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    500
  • دانلود: 

    251
کلیدواژه: 
چکیده: 

رسالت اصلی دانشگاه های علوم پزشکی، تربیت نیروی انسانی به منظور ارتقای بهداشت و درمان جامعه است. می توان از مراکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی به عنوان بازوی اصلی دانشگاه ها در بحث کیفیت آموزش یاد کرد. تاسیس این مراکز در ایران با هدف ارتقای کیفی آموزش از اواخر سال 1338 در دستور کار قرار گرفت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 500

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 251 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    587-591
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    685
  • دانلود: 

    361
کلیدواژه: 
چکیده: 

حاکمیت آموزشی یک مساله اصلی سیاست در قرن بیست و یک می باشد. حاکمیت به یک اهرم بسیار مهم در بهبود کیفیت در تمام جنبه های آموزش عالی تبدیل شده است به طوریکه با استفاده از دادن اختیارات بیشتر و پاسخگویی مسوولانه تر سعی در ضمانت کیفیت در سراسر دنیا دارد. یک حاکمیت خوب به عنوان یک نقطه ورودی می تواند به بالاترین عملکرد سازمانی در ارائه خدمات آموزشی کمک نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 685

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 361 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    582-583
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1254
  • دانلود: 

    423
کلیدواژه: 
چکیده: 

مقاله ای با عنوان "واکاوی برنامه درسی پنهان در دوره پژوهشی مقطع دکتری" در مجله گام های توسعه در آموزش پزشکی در شماره 12 سال 1394 به چاپ رسیده است. این مطالعه، به روش کیفی، پدیدارشناسی انجام شده است. توجه ویژه به طراحی مطالعه تضمین کننده درستی داده های جمع آوری شده و الگوی تحلیل آنها است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1254

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 423 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    470-485
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2270
  • دانلود: 

    1212
چکیده: 

زمینه و هدف: شناسایی علل و همبسته های افت تحصیلی که از ناکامی های نظام آموزشی محسوب می شود، یکی از موضوعات کاربردی و مهم در حوزه پژوهش های آموزشی است. با توجه به فقدان بررسی جامع همه مستندات منتشر شده با وجود مقالات متعدد در این زمینه در ایران، هدف از مطالعه حاضر، مرور نظام مند متون منتشر شده طی 15 سال گذشته و تعیین نقش عوامل فردی، شخصیتی و اجتماعی مرتبط با افت تحصیلی دانشجویان بود.روش کار: در این مطالعه، ابتدا مستندات به صورت نظام مند، مرور و اطلاعات آن ها تجمیع شد. با بررسی مقالات منتشر شده مرتبط با علل عدم موفقیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی کشور از فروردین سال 1375 لغایت اسفند سال 1389 به صورت همه شماری، 1008 مقاله انتخاب شد که 26 مقاله به صورت متن کامل قابل دسترسی بود و حداقل کیفیت پژوهشی را داشت.یافته ها: بر اساس یافته های هر دو مرحله، عواملی مانند جنس پسر، بالاتر بودن سن ورود به دانشگاه، متاهل بودن، وجود مشکلات جسمی و روانی، عدم علاقه به رشته تحصیلی، پایین تر بودن معدل دیپلم یا مقطع قبلی، بیشتر شدن فاصله دیپلم تا ورود به دانشگاه، نداشتن مطالعه در طول ترم، استفاده زیاد از اینترنت و نداشتن فعالیت های علمی و پژوهشی از عوامل فردی منجر به افت تحصیلی در دانشجویان هستند. بر اساس مرور نظام مند متون، داشتن شغل دوم، زندگی خوابگاهی و دیپلم غیر از تجربی از علل منجر به افت تحصیلی در دانشجویان بود. در بین عوامل خانوادگی و اجتماعی نیز عواملی همچون تحصیلات پایین پدر و مادر، وجود مشکلات مالی، وجود مشکلات خانوادگی، بعد خانوار بیشتر، فعالیت اجتماعی ضعیف و برون گرا بودن با افت تحصیلی ارتباط داشت.نتیجه گیری: با وجود مطالعات زیاد در خصوص علل افت تحصیلی، به نظر می رسد استانداردها و تعاریف مورد استفاده از مطالعات متفاوت می باشد و برای ارتقای کیفیت کار باید استانداردسازی صورت پذیرد. در مجموع، دیدگاه های اعضای هیات علمی تا حدود زیادی با واقعیت های مشاهده شده در مقالات همخوانی داشت و نشان داد که تجربه مدرسین دانشگاه در این خصوص قابل اعتماد است. همچنین، با توجه به علل عمده لیست شده، به نظر می رسد بتوان گروه هایی را که احتمال افت تحصیلی در آن ها بیشتر است، شناسایی نمود و برای آنان اقدامات پیشگیرانه به کار برد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2270

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1212 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 29
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    526-543
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1552
  • دانلود: 

    730
چکیده: 

زمینه و هدف: ایجاد شواهد نظام مند و با رویکرد کیفی در آموزش اثربخش، کمتر مورد توجه بوده است. از این رو، هدف از مطالعه حاضر، تبیین دیدگاه ها، تجربیات و ادراک دانشجویان تحصیلات تکمیلی و استادان دانشگاه علوم پزشکی کرمان در مورد آموزش اثربخش و عوامل مرتبط با آن بود.روش کار: این تحقیق یک پژوهش کیفی با روش تحلیل محتوا و نمونه گیری هدفمند بود که روی 32 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی و 7 نفر از استادان دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام شد. یک راهنمای مصاحبه برای جمع آوری داده ها از طریق مصاحبه های گروهی و فردی عمیق استفاده شد. پس از کسب رضایت نامه آگاهانه شفاهی، داده ها ضبط، دست نویس و به روش تحلیل محتوا واکاوی شد. جهت حمایت از صحت و استحکام داده ها، معیار مقبولیت و تایید پذیری لحاظ گردید.یافته ها: دو درون مایه اصلی از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی و استادان شامل عوامل مستقیم و غیر مستقیم مرتبط با آموزش اثربخش استخراج شد. عوامل مستقیم شامل عوامل مرتبط با دانشجو، استاد، محیط آموزشی و عوامل انگیزشی بود. عوامل غیرمستقیم، عوامل مربوط به سیستم آموزشی کشور، سیستم ارزشیابی، پایش دانشجو و عوامل اقتصادی بودند.نتیجه گیری: دانشجویان تحصیلات تکمیلی و استادان بر این باور بودند که آموزش اثربخش، امری پیچیده است که عوامل کلان مانند ویژگی های سیستم آموزشی کشور و عوامل خرد مانند ویژگی های دانشجویان و استادان بر آن تاثیر می گذارند. همچنین، یک تناقض بین درک مربیان و دانشجویان از نقش آنان وجود داشت. مربیان معتقد بودند که دانشجویان مسوول یادگیری و خود انگیزگی هستند و دانشجویان بیان کردند که این مسوولیت اصلی مربی است. این موضوع مهم باید در هنگام برنامه ریزی برای آموزش اثربخش در نظر گرفته شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1552

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 730 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 19
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    486-495
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1878
  • دانلود: 

    855
چکیده: 

زمینه و هدف: دندان پزشکان استرس بالایی را که مرتبط با کار است، تجربه می کنند که از زمان آموزش دندان پزشکی آغاز می شود. هدف این مطالعه، مقایسه استرس محیط دندان پزشکی در دانشجویان بالینی در دانشکده دندان پزشکی کرمان بر حسب برخی عوامل دموگرافیک بود.روش کار: این مطالعه مقطعی توصیفی بر روی 165 دانشجوی دوره بالینی دندان پزشکی کرمان که به روش سرشماری انتخاب شده بودند، انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استرس محیط دندان پزشکی شامل 32 گویه در 6 حیطه و اطلاعات دموگرافیک بود. امتیازدهی گویه ها بر اساس مقیاس لیکرت از 4-1 بود. پس از جمع آوری اطلاعات، داده ها وارد کامپیوتر شد و در نرم افزار آماری SPSS با استفاده از آزمون های T،ANOVA  و ضریب همبستگی Pearson در سطح معنی داری 5 درصد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: میانگین سنی افراد شرکت کننده در این پژوهش، 2.94±23.63 سال بود. 53.3 درصد دختر، 78.2 درصد مجرد و میانگین معدل افراد 1.10±16.05 بود. میانگین نمره پرسشنامه 14.53±82.60 از 128 بود. بیشترین میزان استرس در حیطه کارامدی دانشگاهی در گویه امتحان و کسب نمره قبولی بود. بین دو جنس تفاوت آماری معنی داری از نظر میزان استرس محیط دندان پزشکی مشاهده شد (P<0.001). وضعیت تاهل، داشتن کار دانشجویی، اولویت انتخاب رشته دندان پزشکی با نمره استرس محیط، تفاوت آماری معنی داری را نشان نداد.نتیجه گیری: یافته های حاصل از این مطالعه، تایید مطالعات مشابه در خصوص داشتن استرس محیط دندان پزشکی در دانشجویان دندان پزشکی است. بیشترین استرس محیط دندان پزشکی، امتحانات و ترس از پاس نشدن در امتحان و یا مردودی در دوره می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1878

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 855 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2016
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    596-605
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    239
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Background & Objective: Mobile learning, as a new stage of development in e-learning, provides opportunities for information transfer, and strengthening and improving lifelong learning in students of medical sciences. The present study was conducted to evaluate the effect of mobile technology solutions on effective deployment of mobile learning in medical education based on the Technology Acceptance Model (TAM).Methods: This was an objective-based applied research and, based on the method of data collection, a descriptive survey. The statistical population consisted of all faculty members of the Hamadan University of Medical Sciences in 2014. The sample size (n=188) was determined using Cochran formula. Data were collected using the Mobile Technology Development Strategies Questionnaires and Davis’ TAM. Data analysis was performed using the correlation coefficient, t-test, confirmatory factor analysis, structural equation modeling, and path analysis and LISREL and SPSS software.Results: Instructional strategies, administrative-structural, managerial, and motivational–recreational, respectively, had the most significant effect (at the level of 0.01) on the teachers’ perception of the usefulness of mobile learning and the simplicity of its use. Based on TAM, these two components had positive effects on attitude toward using and deciding to use mobile technology. Thereby, they have significant positive effects on the application of mobile technology in teaching and learning by teachers (at the level of 0.01).Conclusion: Based on these results, TAM was approved according to the guidelines provided on mobile learning development in the study population, and thus, has deployment potential in the target population.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 239

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    506-517
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1404
  • دانلود: 

    680
چکیده: 

زمینه و هدف: بهترین شیوه برای مطرح نمودن یک مقاله در عرصه جهانی، انتشار آن در مجلات نمایه شده در نمایه نامه های معتبر است و سهم دانشمندان را در پیشبرد دانش در سطح جهانی نشان می دهد. هدف این مطالعه، بررسی تولیدات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پایگاه استنادی علوم طی سال های 2004 تا 2013 بود.روش کار: پژوهش کاربردی حاضر با تکیه بر روش های علم سنجی و تحلیل استنادی، به بررسی تولیدات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در بازه زمانی سال های 2004 تا 2013 میلادی پرداخت. منبع جمع آوری داده ها، پایگاه استنادی علوم بود.یافته ها: 1053 مدرک در بازه زمانی مورد بررسی توسط پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی کرمان و اغلب به صورت مقاله تولید شده بود. نرخ رشد تولیدات علمی 70 درصد و شاخص (H-Index) H این دانشگاه، 30 به دست آمد. توزیع مقالات نویسندگان دانشگاه علوم پزشکی کرمان از قانون Lotka تبعیت می کرد. به طور کلی، مدارک تولید شده، 4619 بار مورد استناد قرار گرفته و تنها 2.47 درصد مدارک توسط یک نویسنده تدوین شده بود. بیشترین همکاری داخلی با دانشگاه علوم پزشکی تهران و بیشترین همکاری خارجی با دانشگاه آمستردام صورت گرفته بود. حوزه داروسازی و داروشناسی بیشترین مدرک را تولید کرده بودند.نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر بیانگر روند رو به رشد تولیدات علمی و همکاری های علمی به نسبت بالای دانشگاه علوم پزشکی کرمان است. پیشنهاد می شود از تجربه گروه های موفق تر در تولید علم استفاده شود تا همه گروه ها نقش موثری در تولید علم دانشگاه داشته باشند. همچنین، تمهیداتی به منظور افزایش شانس استناد به مدارک اندیشیده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1404

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 680 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 21
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    518-525
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1106
  • دانلود: 

    667
چکیده: 

زمینه و هدف: تعیین اولویت ها و روش های مناسب آموزشی، امکان استفاده بهینه از منابع محدود و در دسترس را فراهم می نماید. به دلیل نقش موثر پزشکان خانواده در ارتقای سلامت و لزوم طراحی برنامه آموزشی مبتنی بر نیازسنجی، این مطالعه به بررسی نیازهای آموزشی پزشکان خانواده روستایی شاغل در دانشگاه علوم پزشکی کرمان پرداخت.روش کار: مطالعه توصیفی- تحلیلی- مقطعی حاضر در سال 1393 با حضور 102 پزشک خانواده روستایی که به روش سرشماری انتخاب شدند، انجام گردید. ابزار پژوهش، پرسش نامه محقق ساخته دو بخشی بود که روایی آن توسط استادان صاحب نظر مورد تایید قرار گرفت. پایایی پرسش نامه نیز با روش آزمون- بازآزمون و ضریب Cronbach’s alpha برابر با 0.96، تایید گردید. داده ها با کمک آزمون های آماری در نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: بیشترین نیاز آموزشی شامل ختنه، بیوپسی از پوست و مخاط، کشیدن ناخن و برداشت خال و زگیل بود. آموزش مداوم به عنوان اولین اولویت شیوه آموزشی موثر اعلام گردید. بین نیاز آموزشی پزشکان خانواده با سابقه کار کلی و سابقه کار در برنامه پزشک خانواده ارتباط معنی داری وجود داشت، اما بین نیاز آموزشی با جنس، سن، محل تحصیل و فاصله تحصیلی رابطه معنی داری مشاهده نشد.نتیجه گیری: به منظور ارتقای سطح دانش و مهارت پزشکان خانواده، ضمن بازنگری در برنامه آموزشی پزشکان عمومی، طراحی برنامه آموزشی مبتنی بر نیازسنجی ضروری به نظر می رسد. بنابراین پیشنهاد می شود، مسوولین حوزه سلامت و آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی کرمان، نتایج مطالعه حاضر را در تدوین برنامه ریزی آموزشی مد نظر قرار دهند تا منجر به ارتقای اثربخشی این برنامه گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1106

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 667 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 8
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    544-553
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1127
  • دانلود: 

    832
چکیده: 

زمینه و هدف: سازنده گرایی رویکردی است که تاثیرات عمیقی بر رویکردهای یادگیری و تدریس می گذارد و به دنبال آن آموزش، تدریس، فراگیر، نقش معلم و محیط یادگیری را دچار تغییر می کند. علوم پزشکی نیز از این زمینه مستثنی نیست. از طرف دیگر، برنامه های درسی مهم ترین ابزار و عناصر تحقق بخشیدن به اهداف و رسالت های کلی نظام آموزشی هستند. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان کاربست عناصر برنامه درسی سازنده گرا در دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شد.روش کار: این پژوهش به روش توصیفی- پیمایشی انجام گرفت و جامعه آماری آن را دانشجویان تحصیلات تکمیلی چهار دانشکده از دانشگاه علوم پزشکی شیراز تشکیل دادند که 200 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسش نامه بود که پس از تایید روایی و پایایی، بین گروه نمونه توزیع گردید. برای تحلیل داده ها در بخش آمار توصیفی از میانگین و انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی از آزمون های t، Independent t  و ANOVA استفاده شد.یافته ها: تفاوت معنی داری بین عناصر برنامه درسی و میانگین نظری آزمون وجود داشت؛ بدین معنی که عناصر برنامه درسی مبتنی بر رویکرد سازنده گرایی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، پایین تر از حد متوسط بود.نتیجه گیری: مطالعات گوناگونی در ارتباط با رویکرد سازنده گرایی در آموزش پزشکی انجام شده، اما در داخل ایران چندان مورد توجه نبوده است. با توجه به یافته های به دست آمده، توصیه می شود که استادان رویکرد سنتی به تدریس را کنار بگذارند و از رویکردهای جدیدتر مانند سازنده گرایی استفاده نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1127

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 832 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    554-562
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1142
  • دانلود: 

    815
چکیده: 

زمینه و هدف: آموزش پزشکی بر دو اصل مهارت های عملی و دانش نظری استوار است و آموزش بالینی جزء ضروری آموزش پزشکی به شمار می رود. یکی از روش های مناسب ارزشیابی یک سیستم، تعیین کیفیت آموزشی از دیدگاه فراگیران آن می باشد. در مطالعه حاضر، دیدگاه کارورزان سال آخر رشته پزشکی در خصوص آموزش عملی و مهارت های بالینی بررسی گردید.روش کار: در این مطالعه توصیفی- مقطعی که در سال 1390 در دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام گرفت، 122 کارورز که در ترم 14 مشغول به تحصیل بودند، به شیوه سر شماری در مطالعه شرکت کردند. پرسش نامه ای حاوی 18 عنوان در خصوص مهارت های بالینی و ارتباطی و 35 عنوان در حیطه اقدامات عملی به شرکت کنندگان داده شد. پس از تکمیل پرسش نامه ها، داده ها با استفاده از آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: 11.3 درصد شرکت کنندگان توانمندی خود را در برقراری ارتباط موثر با مراجعان در حد بسیار زیاد و 48.7 درصد آن ها این مهارت را زیاد اعلام کردند. در خصوص پرسش های مربوط به اقدامات عملی، 62.5 درصد پاسخ دهندگان بیان نمودند که آموزش های لازم را در مورد کمک های اولیه دیده اند و فقط 13.7 درصد توانمندی خود را کم و 2.5 درصد هم بسیار کم ارزیابی کردند.نتیجه گیری: در حیطه مهارت های بالینی و ارتباطی، به غیر از مواردی مانند «توانایی گرفتن شرح حال بالینی هدفمند و درست و ثبت یافته ها» که آموزش شرکت کنندگان در آن تا حدودی مطلوب بود و بیشتر افراد توانمندی خود را در حد زیاد ارزیابی کرده بودند، بقیه موارد در حد متوسط و کم ارزیابی شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1142

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 815 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    563-570
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1990
  • دانلود: 

    1155
چکیده: 

زمینه و هدف: برنامه های آموزش عالی جهت ارتقای کیفیت و داشتن پویایی، نیاز به ارزشیابی و بررسی های کمی و کیفی دارند. در این مطالعه، از الگوی ارزشیابیCIPP (Context, input, process and product)  جهت ارزشیابی دانشکده پزشکی بر اساس الگوی نظری CIPP سال 1393 استفاده شد.روش کار: ارزشیابی برنامه دانشکده پزشکی کرمان با توجه به الگوی CIPP شامل زمینه، درون داد، فرایند و برون داد اجرا شد. نمونه این پژوهش شامل 69 دانشجو، 20 استاد و 12 دانش آموخته بود. جهت انجام ارزشیابی، جمع آوری اطلاعات از طریق پرسش نامه استفاده شد. نمره1.5 -0 وضعیت نامطلوب، 3.5-1.5 وضعیت نسبتا مطلوب و 5-3.5 وضعیت کاملا مطلوب در نظر گرفته شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آمار توصیفی و استنباطی (آزمون (t انجام شد.یافته ها: از دیدگاه شرکت کنندگان در پژوهش، وضعیت زمینه، درون داد، فرایند و کلیت دانشکده پزشکی کاملا مطلوب و برون داد دانشکده نسبتا مطلوب بود. نتایج نشان داد که به طور کلی در زمینه، فرایند و برون داد دانشکده پزشکی بین دیدگاه دانشجویان و استادان، تفاوت معنی داری وجود دارد (P³0.050). دانشجویان وضعیت زمینه و استادان وضعیت درون داد، فرایند، برون داد و کلیت دانشکده را مطلوب تر ارزیابی کردند.نتیجه گیری: نتایج ارزشیابی برنامه آموزشی نهایی دانشکده پزشکی نشان داد که وضعیت این دانشکده مطلوب می باشد. در جهت نیل به سطح کاملا مطلوب، شایسته است مسوولین دانشکده و دانشگاه، بیش از پیش به تقویت عوامل مهم از جمله بازنگری در مواد و محتوای آموزشی، آموزش روش های تدریس و ارزشیابی و مهارت های ارتباطی به استادان توجه نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1990

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1155 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    571-578
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1281
  • دانلود: 

    872
چکیده: 

زمینه و هدف: آموزش عملی در دندان پزشکی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و به طور مستقیم در درمان بیماران و سلامت دهان و دندان افراد جامعه تاثیر دارد. هدف از انجام این مطالعه، ارزیابی نظرات دانشجویان در خصوص امکانات، فضای فیزیکی و نحوه آموزش در بخش رادیولوژی فک و صورت دانشکده دندان پزشکی کرمان بوده است.روش کار: این مطالعه مقطعی- توصیفی، در سال 1393 بر روی دانشجویان دندان پزشکی که حداقل یک واحد درس رادیولوژی را گذرانده و به روش سرشماری انتخاب شده بودند، انجام شد. ابزار جمع آوری داده ها شامل یک پرسش نامه مشتمل بر 28 سوال شامل 5 بخش (در حیطه های ارزیابی تجهیزات و وسایل، کیفیت آموزش از نظر مهارت های تشخیصی، کیفیت آموزش از نظر مهارت های بالینی، نحوه آموزش عملی روی بیمار و سوالات متفرقه) که توسط محققین طراحی شده و روایی و پایایی آن مورد ارزیابی قرار گرفته بود و بخشی نیز شامل مشخصات دموگرافیک بود. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS در رایانه ثبت شد و با به کارگیری آزمون های آماری t و ANOVA در سطح معنی داری P<0.050 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: در این پژوهش، 146 نفر از دانشجویان دندان پزشکی کرمان شرکت کردند که 43.2 درصد آنان مرد و 56.8 درصد زن بودند. میانگین نمره پرسش نامه 14.42±76.24 از 140 بود. نظر دانشجویان نسبت به بخش رادیولوژی به صورت کلی متوسط ارزیابی شد. نظر دانشجویان در حیطه سوالات در زمینه آموزش عملی تکنیک های مختلف و همچنین تشخیص شکستگی های استخوانی و دندانی از طریق رادیوگرافی نامناسب بود. به نظر دانشجویان، در حیطه تجهیزات و وسایل، تعداد و کیفیت دستگاه های رادیوگرافی نامناسب بود. بین دو جنس و ورودی های مختلف از لحاظ میزان رضایت تفاوت آماری معنی داری وجود نداشت.نتیجه گیری: در مطالعه حاضر، دانشجویان از آموزش های بخش رادیولوژی اغلب راضی بودند، اما کیفیت و تعداد دستگاه های رادیوگرافی را پایین ارزیابی کردند. تعمیر و به روز کردن تجهیزات و دستگاه های رادیوگرافی توصیه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1281

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 872 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    584-586
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1581
  • دانلود: 

    1147
چکیده: 

افت تحصیلی دانشجویان در نیم سالهای اول تحصیل اغلب به دلیل تغییر شیوه زندگی و عادت نداشتن به محیط جدید بویژه خوابگاه، جدایی از خانواده و درگیر شدن در مسائل عاطفی به دلیل حساس بودن سن ورود به دانشگاه مشاهده می شود. این گزارش به وضعیت تحصیلی محمد دانشجوی پزشکی می پردازد که با پیشینه علمی عالی و رتبه بسیار خوب در رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان قبول و در همان بدو ورود دو نیمسال متوالی مشروطی و دچار افت تحصیلی شدید می شود. محمد که از پشتوانه خانوادگی و وضعیت مالی نسبتا مناسبی برخوردار است در بدو ورود درگیر مشکلات عاطفی می شود و با شکست در این مرحله دچار افسردگی و افت شدید تحصیلی میگردد، خانواده محمد با تصور کمک به فرزندشان دچار اشتباهات بزرگتر شده و دانشجوی یاد شده با دو نیمسال مشروطی متوالی بعدی در معرض خطر اخراج قرار میگیرد. با توجه به حساس بودن این مرحله از زندگی دانشجویان، علاوه بر کمک و توجه اساتید، باید مرکز مشاوره در دانشگاه بسیار فعال عمل کند و دانشجویانی را که دچارمشکلات عاطفی و افت تحصیلی می شوند را شناسایی نموده، تحت مراقبت های محسوس و نامحسوس نگه دارد و دلسوزانه با مشاوره سودمند و با همکاری خانواده به آنها کمک شود که از این مرحله بحرانی عبور و با شرایط جدید سازگار شوند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1581

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1147 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button