مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,120
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

دیدگاه کارورزان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در مورد آموزش عملی و مهارت های بالینی بر اساس سند حداقل توانمندی های مورد انتظار پزشکان عمومی در ایران

صفحات

 صفحه شروع 554 | صفحه پایان 562

چکیده

 زمینه و هدف: آموزش پزشکی بر دو اصل مهارت های عملی و دانش نظری استوار است و آموزش بالینی جزء ضروری آموزش پزشکی به شمار می رود. یکی از روش های مناسب ارزشیابی یک سیستم, تعیین کیفیت آموزشی از دیدگاه فراگیران آن می باشد. در مطالعه حاضر, دیدگاه کارورزان سال آخر رشته پزشکی در خصوص آموزش عملی و مهارت های بالینی بررسی گردید.روش کار: در این مطالعه توصیفی- مقطعی که در سال 1390 در دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام گرفت, 122 کارورز که در ترم 14 مشغول به تحصیل بودند, به شیوه سر شماری در مطالعه شرکت کردند. پرسش نامه ای حاوی 18 عنوان در خصوص مهارت های بالینی و ارتباطی و 35 عنوان در حیطه اقدامات عملی به شرکت کنندگان داده شد. پس از تکمیل پرسش نامه ها, داده ها با استفاده از آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: 11.3 درصد شرکت کنندگان توانمندی خود را در برقراری ارتباط موثر با مراجعان در حد بسیار زیاد و 48.7 درصد آن ها این مهارت را زیاد اعلام کردند. در خصوص پرسش های مربوط به اقدامات عملی, 62.5 درصد پاسخ دهندگان بیان نمودند که آموزش های لازم را در مورد کمک های اولیه دیده اند و فقط 13.7 درصد توانمندی خود را کم و 2.5 درصد هم بسیار کم ارزیابی کردند.نتیجه گیری: در حیطه مهارت های بالینی و ارتباطی, به غیر از مواردی مانند «توانایی گرفتن شرح حال بالینی هدفمند و درست و ثبت یافته ها» که آموزش شرکت کنندگان در آن تا حدودی مطلوب بود و بیشتر افراد توانمندی خود را در حد زیاد ارزیابی کرده بودند, بقیه موارد در حد متوسط و کم ارزیابی شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    علیزاده، مهستی، یزدچی، هومن، و مازوچیان، حسین. (1394). دیدگاه کارورزان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در مورد آموزش عملی و مهارت های بالینی بر اساس سند حداقل توانمندی های مورد انتظار پزشکان عمومی در ایران. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، 12(4)، 554-562. SID. https://sid.ir/paper/355905/fa

    Vancouver: کپی

    علیزاده مهستی، یزدچی هومن، مازوچیان حسین. دیدگاه کارورزان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در مورد آموزش عملی و مهارت های بالینی بر اساس سند حداقل توانمندی های مورد انتظار پزشکان عمومی در ایران. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)[Internet]. 1394؛12(4):554-562. Available from: https://sid.ir/paper/355905/fa

    IEEE: کپی

    مهستی علیزاده، هومن یزدچی، و حسین مازوچیان، “دیدگاه کارورزان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در مورد آموزش عملی و مهارت های بالینی بر اساس سند حداقل توانمندی های مورد انتظار پزشکان عمومی در ایران،” گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، vol. 12، no. 4، pp. 554–562، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/355905/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا