درباره منشا معرفت خدا و هدایت الهی، دو دیدگاه وجود دارد: بر اساس یک دیدگاه، معرفت خدا، اکتساب بندگان است و بر اساس دیدگاه دوم، معرفت خدا، فعل اله و موهبت الهی است، که به فضل خود، بدون الزام، به بندگان مرحمت میکند. در برابر این عطای الهی، وظیفه بندگان، قبول و تصدیق و تسلیم است. آنگاه خداوند، به بندگانی که این وظیفه را ادا کنند، ثواب و پاداش می بخشد. نویسنده، در این گفتار، میکوشد تا نشان دهد که آیات و روایات باب معرفه اله، در صدد بیان این نکته اند. در این جهت، نویسنده، پس از بیان 8 آیه و 16 حدیث، ده نکته به عنوان نتیجه و بحثی در زمینه هدایت و معرفت اولی و ثانوی آورده است. پس از آن، یک آیه و 15 حدیث در اثبات دیدگاه مخالف می آورد. ابتدا، این مجموعه را مطابق با نظر خود توضیح می دهد، سپس وجوه جمع میان دو گروه روایات را بیان می دارد. این مقاله را میتوان مکمل سلسله مقالات نویسنده درباره معرفت خدا (شماره 7 تا 10 فصلنامه سفینه) دانست.