نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    18
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3163
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3163

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    18
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1978
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1978

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    18
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    5700
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 5700

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    18
  • صفحات: 

    1-29
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    2458
  • دانلود: 

    833
چکیده: 

هدف اصلی این تحقیق، بررسی رابطه تعهد سازمانی و فرسودگی شغلی دبیران مدارس مقطع راهنمایی شهرستان مهاباد بود که در راستای آن از روش توصیفی - پیمایشی مقطعی استفاده شد. جامعه آماری شامل 300 نفر از دبیران مدارس راهنمایی بود که از بین آن ها 168 نفر با روش نمونه گیری طبقه ای نسبتی تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند و 161 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. جهت جمع آوری اطلاعات تعهد سازمانی از پرسشنامه میر و آلن و برای سنجش فرسودگی شغلی از پرسشنامه مزلچ استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون، نشان داد که بین تعهد سازمانی و فرسودگی شغلی رابطه معنی دار وجود دارد (r=0.38 و P<0.1) و همچنین فرسودگی شغلی با متغیرهای تعهد عاطفی (r=-0.41 و P<0.01)، تعهد مستمر (r=-0.2 و P<0.01)، و تعهد هنجاری (r=-0.2 و P<0.01)، همبستگی معکوس و معنی داری دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2458

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 833 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
نویسندگان: 

اقدسی علی نقی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    18
  • صفحات: 

    31-49
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1059
  • دانلود: 

    569
چکیده: 

به منظور تعیین میزان اثربخشی مشاوره فردی و مشاوره گروهی بر اساس تئوری معکوس در کاهش استرس ورزشکاران، 36 ورزشکار زن و مرد تیم های ملی در رده های و رشته های مختلف ورزشی به عنوان آزمودنی انتخاب گردید. در مرحله بعد به صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل جایگزین شدند. متغیرهای مورد مطالعه شامل مشاوره فردی و گروهی با استفاده از تئوری معکوس به عنوان متغیر مستقل، میزان استرس به عنوان متغیر وابسته بودند. برای یکی از گروه های آزمایش، مشاوره فردی و گروه آزمایش دیگر مشاوره گروهی، هر دو با استفاده از مفاهیم و روش ها و فنون مورد تاکید تئوری معکوس، به کار گرفته شد. گروه سوم به عنوان گروه کنترل استفاده گردید. در گروه های سه گانه به منظور تعیین میزان استرس آنها در قبل و پس از اعمال متغیر مستقل از پرسش نامه استرس لیونل کودرون استفاده شد و پس از جمع آوری داده ها، اطلاعات حاصل با روش های آماری تحلیل واریانس یک راهه و دوراهه (ANOVA) با اندازه گیری های مکرر، آزمون تی وابسته و آزمون تعقیبی توکی با (P£0.05) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و نتایج زیر حاصل گردید:-تئوری معکوس در کاهش استرس ورزشکاران تیم های ملی تاثیر مثبت و معنی داری در سطح (0.003) داشت؛-مشاوره فردی با استفاده از تئوری معکوس در کاهش استرس ورزشکاران تیم های ملی تاثیر مثبت و معنی داری در سطح (0.001) داشت؛-مشاوره گروهی با استفاده از تئوری معکوس در کاهش استرس ورزشکاران تیم های ملی تاثیر مثبت و معنی داری در سطح (0.001) داشت؛-بین مشاوره فردی و مشاوره گروهی در کاهش استرس ورزشکاران تیم های ملی تفاوت معنی داری وجود نداشت. در کل می توان نتیجه گرفت برای کاهش استرس ورزشکاران تیم های ملی می توان از مشاوره های فردی و گروهی بهره گرفت. همچنین تئوری معکوس می تواند به عنوان یکی از تئوری های موثر در مشاوره با ورزشکاران مورد استفاده قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1059

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 569 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    18
  • صفحات: 

    51-69
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2009
  • دانلود: 

    588
چکیده: 

هدف: به منظور بررسی اثر حافظه فعال و خستگی شناختی بر عملکرد حل مسائل شناختی دانشجویان دختر و پسر، آزمایشی طراحی و اجرا شد. روش: ابتدا بر اساس شاخص پردازش اطلاعات (IPI)، 80 نفر دانشجوی دختر و پسر دارای ظرفیت موثر حافظه فعال، یک انحراف استاندارد بالاتر و پائین تر از میانگین، از یک گروه 300 نفره انتخاب شدند و به طور تصادفی در 8 گروه 10 نفره جایگزین شدند. آزمایش دارای دو مرحله بود. در مرحله اول آزمودنی ها در گروه های کنترل و آزمایش با مسائل تشخیصی قابل کنترل و غیرقابل کنترل روبه رو شدند و به دنبال آن در مرحله دوم به منظور مقایسه، گروه ها در موقعیت حل مساله قرار گرفتند. در نهایت، داده ها به وسیله تحلیل واریانس سه راهه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات عملکرد حل مساله دانشجویان دختر و پسر از نظر آماری تفاوت معناداری وجود دارد. به عبارت دیگر، در موقعیت حل مساله عملکرد دانشجویان پسر از دانشجویان دختر بهتر بود. همچنین، نتایج نشان داد که اثر اصلی متغیر گروه (گروه کنترل و گروه آزمایش) و متغیر حافظه (افراد با ظرفیت موثر حافظه فعال بالا و افراد با ظرفیت موثر حافظه فعال پایین) بر عملکرد حل مساله دانشجویان معنادار به دست آمد. به عبارت دیگر، در موقعیت حل مساله، عملکرد حل مساله افراد گروه کنترل در مقایسه با گروه آزمایش و افراد با ظرفیت موثر حافظه فعال بالا در مقایسه با دانشجویان دارای ظرفیت موثر حافظه فعال پایین، بهتر بود. اما، کنش متقابل هیچ یک از متغیرها معنادار نبود.نتیجه گیری: یافته های پژوهش حاضر، ضرورت توجه و تاکید بر نقش محوری متغیرهای خستگی شناختی و ظرفیت حافظه فعال را در مطالعه عملکرد افراد در موقعیت حل مساله مورد توجه قرار می دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2009

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 588 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    18
  • صفحات: 

    71-86
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    5823
  • دانلود: 

    2181
چکیده: 

پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین راهبردهای مقابله ای و شادکامی دانشجویان پرداخته است. در این تحقیق که از نوع توصیفی است تعداد 384 نفر به طور تصادفی از دانشجویان رشته های مختلف برگزیده شدند و در بین آنها پرسشنامه راهبردهای مقابله ای لازاروس- فولکمن و مقیاس شادکامی دانشگاه مموریال نیوفاندلند (مونش) اجرا گردید. نتایج مطالعه، همبستگی مثبت و معنی داری (P<0.01) را بین شادکامی و راهبردهای مقابله ای مساله مدار و همبستگی منفی و معنی داری (P<0.01) را بین شادکامی و راهبردهای مقابله ای هیجان مدار نشان داد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که با در نظر گرفتن زیرمقیاس های این دو نوع راهبرد مقابله ای، راهبرد فرار-اجتناب (P<0.001 و b=-0.43)، ارزیابی مجدد مثبت (P<0.001 و b=0.33)، مساله گشایی برنامه ریزی شده (P<0.05 و b=0.12)، خویشتنداری (P<0.05 و b=-0.11) و مسوولیت پذیری (P<0.05 و b=0.10) به ترتیب شادکامی را پیش بینی می کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 5823

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2181 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    18
  • صفحات: 

    87-100
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3238
  • دانلود: 

    2348
چکیده: 

هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش نوروفیدبک بر حافظه کاری بود، که به صورت نیمه آزمایشی انجام شد، در این پژوهش دو گروه آزمایش و پلاسیبو وجود داشت. بدین منظور از بین دانشجویان یک زبانه (فارسی زبان) دانشگاه تبریز که داوطلب شرکت در پژوهش بودند 30 نفر که معیارهای لازم را جهت انتخاب نهایی داشتند، انتخاب شد، و در نهایت به طور تصادفی در 2 گروه آزمایش وپلاسیبو (هرکدام 15 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایشی به مدت 2 ماه تحت 20 جلسه آموزش با نوروفیدبک قرار گرفت و گروه پلاسیبو نیز طی 20 جلسه جلوی مانیتور می نشستند بدون اینکه آموزش نوروفیدبک دریافت کنند. دانشجویان هر دو گروه (آزمایشی و پلاسیبو) در دو مرحله پیش و پس از آموزش با پرسشنامه آزمون فراخنای حروف-ارقام مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفتند. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج بیانگر این بود که آموزش نوروفیدبک تاثیر معنی داری بر حافظه کاری دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3238

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2348 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    18
  • صفحات: 

    101-123
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1371
  • دانلود: 

    857
چکیده: 

هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه پردازش حسی و معنایی اطلاعات در سه گروه بیماران دچار اسکیزوفرنیا، بیماران دچار افسردگی اساسی و گروه کنترل سالم انجام گرفت.روش: روش پژوهش حاضر، علی - مقایسه ای و از نوع طرح مورد شاهدی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه افراد مبتلا به اختلال اسکیزوفرنی و اختلال افسردگی بستری در بیمارستان های شهرستان اردبیل تشکیل داد. تعداد 30 نفر مبتلا به اختلال اسکیزوفرنی و تعداد 30 نفر مبتلا به اختلال افسردگی به روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان گروه های مورد مطالعه و تعداد 30 نفر نیز به همین روش از بین جامعه افراد بهنجار به عنوان گروه مقایسه انتخاب شدند در نهایت 4 نفر از گروه اسکیزوفرنی و 2 نفر از گروه افسرده از شرکت در مطالعه خودداری کردند یعنی در کل 84 نفر در این پژوهش شرکت کردند. پس از تشخیص روانپزشک، هر سه گروه با استفاده از پرسشنامه های نیمرخ حسی بزرگسال و آزمون افتراق معنایی آزگود ارزیابی شدند.یافته ها: نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد که در مولفه های ثبت پایین (P<0.001) و حساسیت حسی (P<0.01) و اجتناب از احساس (P<0.03) بین سه گروه تفاوت معنی وجود دارد ولی در مولفه جستجوی احساس تفاوت معنی داری بین سه گروه وجود نداشت. در ارتباط با پردازش معنایی نیز، در مولفه های ارزیابی (P<0.001)، قدرت (P<0.001) و فعالیت (P<0.002) این سه گروه تفاوت وجود داشت ولی در مولفه خطر تفاوت آماری معنی داری بین سه گروه وجود نداشت.نتیجه گیری: در مقایسه با گروه سالم افراد مبتلا به اسکیزوفرنی و افسردگی اساسی اطلاعات حسی و معنایی را به طور متفاوتی پردازش می کنند. یعنی در قلمرو آسیب شناسی روانی مولفه های ثبت پایین، حساسیت حسی و اجتناب از احساس به عنوان یک عامل مشترک عمل می کند و در پردازش معنایی نیز مولفه های ارزیابی، توانایی و فعالیت در جمعیت بالینی ضعیف تر هستند، بدون اینکه بتوان تفاوت معنی داری در جمعیت بالینی مشاهده کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1371

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 857 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

میرنسب میرمحمود

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    18
  • صفحات: 

    125-141
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1050
  • دانلود: 

    248
چکیده: 

پژوهش حاضر، با هدف بررسی و مقایسه انواع رهیافت های مقابله ای مذهبی و غیرمذهبی در دانش آموزان تیزهوش و عادی شهر تبریز انجام گرفت. 240 دانش آموز تیزهوش و عادی مقطع دبیرستان (120 دانش آموز تیزهوش و 120 دانش آموز عادی) با استفاده از روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. پرسشنامه راهیابی در حوادث و رخدادهای تنیدگی زای زندگی برای بررسی انواع رهیافت های مقابله ای (اقدامی و اسنادی) مورد استفاده اجرا شد. تحلیل داده های حاصل با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیره، حاکی از آن است که بین دانش آموزان تیزهوش و عادی در تمام محورهای مقابله ای اقدامی پرسشنامه را هیابی در حوادث و رخدادهای زندگی به جز محور اقدام شخصی تفاوت معنی دار وجود دارد. علاوه بر آن تفاوت محورهای مقابله اسنادی به جز در محور اسناد اجتماعی نیز معنی دار است. بدین ترتیب که در موقعیت های چالش انگیز، دانش آموزان عادی در مقایسه با دانش آموزان تیزهوش از رهیافت های مقابله ای بیشتری استفاده می کنند. یافته های مطالعه با تاکید بر استفاده دانش آموزان از رهیافت های مقابله ای مذهبی در موقعیت های منفی و تهدیدکننده سلامتی مورد بحث قرار می گیرند و انجام پژوهش با گروه های غیردانش آموزی، افراد بزرگسال و توجه به رابطه مولفه های سازگاری روان شناختی را با انواع رهیافت های مقابله ای در افق تحقیقات آینده نشان می دهند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1050

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 248 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    18
  • صفحات: 

    143-165
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    4739
  • دانلود: 

    1894
چکیده: 

هدف این مطالعه بررسی ویژگی های روانسنجی آزمون 84 سوالی بهزیستی روانشناختی ریف و همکاران بود. این آزمون دارای 6 مولفه خودمختاری، هدفمندی در زندگی، تسلط بر محیط، رشد شخصی، ارتباط مثبت با دیگران، پذیرش خود می باشد که پژوهشگران مختلف در خصوص ویژگی های روانسنجی و ساختار سازه ای آن دیدگاه های متفاوتی دارند. برای رسیدن به این مهم 376 نفر از بین دانشجویان رشته های مختلف کارشناسی و ورودی های مختلف با بهره گیری از نمونه گیری چندمرحله ای انتخاب و آزمون روی آن ها اجرا شد. برای تحلیل داده ها از آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تاییدی استفاده گردید. نتایج نشان دادند ضریب پایایی درونی (آلفای کرونباخ) این آزمون برای تمام مولفه ها بیش از 0.70 است که بر این اساس ابزار مناسبی است. علاوه بر این بررسی روایی سازه ابزار فوق از طریق تحلیل عاملی تاییدی نشان داد، مدل شش عاملی پیشنهادی سازندگان در قیاس با مدل های یک و سه عاملی برازش بهتری داشته و در این نمونه نیز مورد تایید است. بر این اساس، از این مقیاس می توان برای سنجش وضعیت بهزیستی روانشناختی دانشجویان کارشناسی بهره گرفت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4739

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1894 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    18
  • صفحات: 

    167-198
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1261
  • دانلود: 

    592
چکیده: 

برخی از مطالعات حاکی از این می باشند که بیماران وسواسی-اجباری و هم افسرده نقایص شناختی و نوروپسیکولوژیک نشان می دهند، اما برخی از پژوهشگران (موریتز، 2001) این فرضیه را مطرح کرده اند که نقایص نوروپسیکولوژیک بیماران وسواسی- اجباری به دلیل وجود اختلال همزمان نشانه های افسردگی است. این مطالعه درصدد بررسی این فرضیه است که در سه مولفه کارکردهای اجرایی (بازداری، تغییر آمایه و به روزرسانی حافظه فعال) بین این گروه ها تفاوت وجود دارد.در راستای هدف پژوهش با استفاده از پرسشنامه SCL-90 ،30  دانشجوی افسرده و 30 دانشجوی وسواسی انتخاب و با گروه کنترل مورد مقایسه قرار گرفتند. برای تشخیص اختلالات مورد نظر از آزمون افسردگی بک و آزمون وسواسی- اجباری مادزلی استفاده شد. بیماران مبتلا به وسواسی- اجباری که در آزمون بک نمره بالاتر از 20 دریافت کرده بودند از مطالعه کنار گذاشته شدند. تحلیل داده های به دست آمده نشان داد که در زمینه بازداری، بین گروه کنترل با گروه های بیمار تفاوت معنادار وجود دارد. همچنین بین گروه وسواسی- اجباری و افسرده نیز تفاوت معنادار وجود داشت، بدین صورت که در افسرده ها شدت نقص بیشتر بود. در متغیر تغییر آمایه نیز بین افراد سالم و بیماران تفاوت وجود داشت ولی شدت نقص ها در گروه افسرده بیشتر از وسواسی- اجباری بود. در زمینه به روزرسانی حافظه فعال نیز گروه سالم با بیماران تفاوت داشتند، اما بین افسرده ها و وسواسی- اجباری ها تفاوتی وجود نداشت. یافته های مطالعه حاضر نشان دادند که هم بیماران افسرده و هم بیماران وسواسی- اجباری در مولفه های سه گانه دچار آسیب هستند. اما بیماران افسرده در بیشتر زمینه ها نقص شدیدتری نسبت به بیماران وسواسی- اجباری نشان می دهند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1261

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 592 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4