هدف اصلی این تحقیق، بررسی رابطه تعهد سازمانی و فرسودگی شغلی دبیران مدارس مقطع راهنمایی شهرستان مهاباد بود که در راستای آن از روش توصیفی - پیمایشی مقطعی استفاده شد. جامعه آماری شامل 300 نفر از دبیران مدارس راهنمایی بود که از بین آن ها 168 نفر با روش نمونه گیری طبقه ای نسبتی تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند و 161 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. جهت جمع آوری اطلاعات تعهد سازمانی از پرسشنامه میر و آلن و برای سنجش فرسودگی شغلی از پرسشنامه مزلچ استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون، نشان داد که بین تعهد سازمانی و فرسودگی شغلی رابطه معنی دار وجود دارد (r=0.38 و P<0.1) و همچنین فرسودگی شغلی با متغیرهای تعهد عاطفی (r=-0.41 و P<0.01)، تعهد مستمر (r=-0.2 و P<0.01)، و تعهد هنجاری (r=-0.2 و P<0.01)، همبستگی معکوس و معنی داری دارد.