جریان ریزشی روی سرریز پلکانی به دلیل زبری قابل قیاس پله های بستر سرریز نسبت به عمق معمول جریان، دارای آشفتگی شدید قائم است که است که به تبع آن ورود هوا از سطح و در نهایت جریان دوفازی آب و هوا را در پی خواهد داشت. برآورد میزان استهلاک انرژی روی سرریز پلکانی با توجه به پیچیدگی جریان دوفازی و تلاطم شدید، یکی از مهمترین مباحث مورد پژوهش است. در این مقاله با ملحوظ کردن آخرین نکات اثر مقیاس مدل فیزیکی در جریانهای دوفازی، برای دو شیب 18.8 و 28 درجه با افق، چهارخیز پلکان متفاوت 3، 5، 8 و 12 سانتیمتری و دبیهای مختلف 6، 10، 15، 20 و 25 لیتر در ثانیه )در مجموع 40 حالت(، اندازه گیری میزان استهلاک انرژی جریان ریزشی توسط روش جدید عمق گودال آب شستگی پایین دست و بررسی دیداری حالتهای مختلف جریان انجام شده است. با مقایسه نسبی نتایج آزمایشگاهی با نتایج دیگر محققان مطرح، روش گودال آب شستگی به عنوان نوعی روش جدید ساده غیر مستقیم با دقت مناسب، برای اندازه گیری انرژی جریانهای دوفازی روباز در مقابل روش پر هزینه اندازه گیری غلظت هوا، مطرح و قابل ارایه است. در این مقاله طی بررسی دیداری، ارتباط معناداری بین سه حالت مختلف جریان ریزشی و "عدد فرود زبر" حاصل شد که نشانگر جایگاه مهم این عدد بدون بعد در مباحث سرریز پلکانی است. در نهایت با توجه به اینکه با کمک روش اندازه گیری جدید گودال آب شستگی، انرژی باقیمانده در پایین دست سرریز پلکانی برای تمام حالتهای سه گانه جریان ریزشی قابل اندازه گیری است، امکان ارایه رابطه تجربی جدیدی برای برآورد میزان استهلاک انرژی برای کل طیف جریان ریزشی بر اساس نسبت بدون بعد ترکیبی از "عدد فرود زبر"، "تعداد پلکان" و "شیب سرریز"، میسر شده است.