Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

باغ نظر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    48
  • صفحات: 

    43-56
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1424
  • دانلود: 

    812
چکیده: 

آراء مارکس و خوانش های صورت گرفته از آن در جریان انقلاب 1917، در گشودن درهای هنر روسیه به سوی ماشین موثر بودند. ساختار هنر آوانگارد روس که همزمان با جنبش های انقلاب کمونیستی 1905 بود، از فلسفه عملی مارکس نشات می گرفت. در همین راستا بود که مکاتبی چون فوتوریسم روسی، کانستراکتیویسم و پروداکتیویسم پاگرفتند که حضور عناصر ماشینی در وجوه مختلف آنها از ویژگی های مشترکشان است. این عناصر که به نحوی بازنمایاننده عصر سیستم های غول آسای خودکار هستند، توجه مارکس را نیز در نگارش فلسفه اجتماعی بسیار به خود معطوف داشته بود. اکنون این پرسش مطرح می شود که چگونه می توان به تبیین زیبایی شناسی ماشین در هنر آوانگارد روس بر پایه آرا مارکس پرداخت. فرضیه غالب در این پژوهش مبتنی است بر در نظر داشتن انقلاب کمونیستی-مارکسیستی پرولتاریای روسیه به عنوان یکی از مهم ترین سرچشم ههای ورود ماشین به عرصه هنر و ظهور مولفه های جدید زیبایی شناسی. در این جستار با در نظر داشتن آثار هنری آوانگاردهای روس و نوشته های به جا مانده از آنها، روشن خواهد شد که مولفه های زیبایی شناسانه ماشین در هنر آوانگارد روس بر پایه نظریات مارکس مبنی بر شکست انحصار ماشین در دستان سرمایه، آگاهی پرولتاریا از وضع موجود، به چالش کشیدن طبقه حاکم، خروج پرولتاریا از حالتی منفعلانه در برابر سرمایه داری و همچنین لزوم پیشبرد جامعه کمونیستی، استوار است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1424

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 812 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

باغ نظر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    48
  • صفحات: 

    57-68
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    715
  • دانلود: 

    656
چکیده: 

عدم وجود بهسازی لرزه ای در طرح های محافظت و مرمت بناهای تاریخی از یک سو و ویژگی سرزمینی از سوی دیگر بیانگر شناختی ناکارآمد و نوعی ساده اندیشی در امر محافظت است. شناخت ناکافی و استفاده از مراتب بالای در بهسازی لرزه ای به ارایه طرح های بهسازی لرزه ای می انجامد که به سبب حجم وسیع مداخله و عدم توجه به ارزش بناها مورد پذیرش اصحاب محافظت قرار نگرفته و بخشی مهم که همانا بهسازی لرزه ای است از گردونه محافظت وامیماند. به عبارت دیگر ورود اثربخش بهسازی لرزه ای به چرخه محافظت ابنیه تاریخی تنها با شناخت نارسایی های موجود در فرآیند بهسازی لرزه ای ابنیه تاریخی و تدوین متدولوژی مخصوص به خود امکا نپذیر است.این تحقیق از استدلال منطقی بهره می برد و مباحث نظری بهسازی لرزه ای در پیوند با اصول محافظت، از ابتدایی ترین تا به روزترین رویکردها، مداخله ها، راهبردها و راهکارهای بهسازی ارایه می شود. بنابراین تحقیق ماهیتی نظری داشته و با رویکردی تحلیلی- تفسیری در نظر دارد با متمایز دانستن بهسازی لرزه ای بناهای تاریخی از دیگر بناها، ابتدا آن را به دو شاخه تقویت و ترمیم تقسیم کرده و شاخه تقویت را به دلیل هماهنگی بیشتر با محافظت پیشگیرانه درکانون توجه قرار دهد. سپس به بیان تعاریفی نو از ارزش بهسازی لرزه ای و ضد ارزش مداخله اقدام می کند. ابعاد ضد ارزشی مداخله برای کلیه راهکارها و با هر مرتبه بهسازی شناسایی می شود. در ادامه به ترسیم شبکه مداخله بر اساس ابعاد شناخته شده ای مانند نوع بهسازی، شکل مداخله، هزینه بهسازی، محدوده برگشت پذیری و نوع فن آوری برای کلیه راهکارها پرداختیم. در پایان به بیان زیرساخت های مورد نیاز برای رهایی از نارسایی موجود در فرآیند بهسازی لرزه ای ابنیه تاریخی اشاره می شود. از مشخصات بارز این تحقیق می توان به تعامل و تقابل دیدگاه های علم محافظت ابنیه تاریخی و دانش بهسازی لرزه ای در استفاده از راهبردها و راهکارها نام برد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 715

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 656 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

عندلیب علیرضا

نشریه: 

باغ نظر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    48
  • صفحات: 

    5-16
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3283
  • دانلود: 

    4706
چکیده: 

توازن و تعادل لازمه پایداری یک سیستم است. به هم خوردن موازنه میان شاخص های «تراز میانگین شهر» در بافت های فرسوده به دلیل قطع یا اختلال شبکه ها، جریان ها و پیوندهای آن، موجب تشدید پدیده عدم توازن و در نتیجه، اختلال در نظم پایدار سیستم این بافت ها شده است. رویکرد نظریه نوسازی متوازن به عنوان یک نظریه بومی، معطوف به تلاش برای تغییر الگوهای ناکارآمد و تولید الگویی نوآورانه است.این مطالعه با هدف دستیابی به توازن در مسیر بررسی، شناخت و شناسایی مولفه های تاثیرگذار بر آن، از طریق شناخت و تبیین رابطه بین متغیرهای توازن و نوسازی صورت گرفته است. دستیابی به نظریه از سطح ارتباط «ذهنی» به ارتباط «عینی» حرکت کرده و سپس از ارتباط عینی به رابطه ذهنی بازگشته و آن را مورد تایید قرار می دهد، به این ترتیب حرکت رفت استقرایی و حرکت برگشت قیاسی بوده است.نظریه نوسازی متوازن سعی دارد توازن را در سیستم نوسازی بافت های فرسوده شهری با شش خرد «هنجاری- راهبردی»، «کاربردی- بومی»، «اجتماعی- اقتصادی»، «روی های- محتوایی»، «تبینی- تجویزی» و «علمی- عملی» بازتعریف کرده و اصول نوسازی متوازن را تبیین و معرفی کند. یافته های مطالعات انجام شده، چارچوبی را برای «توازن میان دوپارگی های متوالی اجزاء و عناصر شبکه های موضوعی بافت و توازن شبکه های کل سیستم» شامل اصول چهارگانه: توازن (به عنوان سلول بنیادی نوسازی)، پرهیز از پیچیدگی (میان عناصر پیچیده و چندوجهی نوسازی)، توالی دوپارگی ها (به عنوان کوچک ترین واحد تشخیص، شناسایی و سنجش توازن) و تعامل درونی و بیرونی (برقراری تعاملات پیوسته شبکه ها و کل سیستم با یکدیگر)حاصل کرده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3283

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 4706 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

باغ نظر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    48
  • صفحات: 

    17-30
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1031
  • دانلود: 

    1425
چکیده: 

به پیکره درآمدن مکان در جهان، وابسته به اندیشه و خیالی است که برپایه «سفر» در عوالم وجودی (جهان وجودی)، روی می دهد. این سفر، ساختاری وجودی را در قالب مبداء/مسیر/مقصد، به دست می دهد که انسان می تواند در «حضر» برای انتظام بخشی مکان به کار بندد. کاربست این ساختار وجودی، جهانی را در مکان، گشوده می دارد. این جهان به نوبه خود، فضاهایی را برای «رویداد زندگی»، مهیا می سازد. نوعی زندگی که آدمیان در آن، نسبتی با وجود یافته و آن را تجربه می کنند. در چنین حالتی می توان اذعان داشت که مکان به مثابه مرکز یا مرکز به مثابه یک مکان، برفلسفه حیات استوار شده است.مکتب اصفهان و هایدگر، هریک از راهی جداگانه، برپایه «وجود و موجود»، آرایی بنیادین به دست داده اند که خود به ساختارهای معنابخش در حوزه های «جهان»، «مکان» و «زندگی» و از آن مسیر به معنای مرکز راه می برند.این مقاله در قلمرو این دو طیف از آرا، در پی بازخوانی بنیادها و ساختارها در جهت دستیابی به معنای مرکز است. چنین امری، پژوهش را در حوزه روش شناسی، متکی بر حوزه تفسیری با رویکرد تطبیقی می کند. هر چند بنیادها و ساختارها، خود ریشه در حوزه استدلال منطقی دارند.موضوعی که در این مقاله به آن پرداخته می شود، بررسی تطبیقی بنیادها در آرا هستی شناسانه این دو طیف بوده که بدوا معنای لازم را به جهان وانسان یا عالم و آدم، می بخشد. سپس این مقولات، بازخوانی معنای مرکز را در حوزه های سه گانه جهان، مکان و زندگی در ارتباط و پیوندی معنادار با هم به دست می دهند.یافته های این پژوهش به عنوان پیش فهم، می تواند زمینه فهم دگرگونی در ساختارهای تاریخی معنابخش مرکز را در نسبت با دوران معاصر نیز میسر سازد. وجهی که معطوف به دگرگون شدن فلسفه مکان از حوزه هستی شناسانه به حوزه زیست شناسانه بوده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1031

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1425 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

باغ نظر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    48
  • صفحات: 

    31-42
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2248
  • دانلود: 

    1589
چکیده: 

مطالعه مفهوم فضای شهری به عنوان یک عنصر ساختاری در شهرها، در حال توسعه و گسترش است. فضاهای عمومی را می توان عنصری مهم در نظر گرفت که توانایی افزایش نظم شهری، خلق و حفظ مرکزیت محلی قوی، ارتقاءکیفی محیط زیستی برتر و افزایش حس شهروندی را در اختیار دارند. از طرفی، انسجام شهری همواره از اساسی ترین کیفیت های ساختاری و از اصول و مفاهیم محوری در شهرها بوده است. شبکه منسجم فضاهای شهری ساختار یکپارچه سازمان فضایی یک شهر را نشان م یدهد که در آن نه تنها پیوند و اتصال فرم و عملکرد فضاها مد نظر است، بلکه معنا نیز جایگاه خود را در کل یک سیستم پیچیده شهری پیدا می کند. از این رو فرایند های برنامه ریزی، طراحی و ساخت فضاهای شهری را باید مورد توجه قرار داد تا بتوانند در یافتن راه حل های مفید برای حل مسایل ساختاری در الگوی شهری مثل فقدان انسجام در شهرها که شامل تجزیه مکانی در آنها می شود کمک کننده و مفید باشند. در این راستا هدف پژوهش، شکل دهی الگوی مفهومی از شبکه منسجم فضاهای شهری در فرآیند تصمیم سازی است. چنین شبکه ای به علت ایجاد انسجام و تقویت ساختار شهر، رشد و ترقی حیات اقتصادی-اجتماعی و شکوفایی شهر را در پی خواهد داشت. لذا پژوهش حاضر در پی کشف مولفه های تاثیرگذار بر شبکه فضاهای منسجم شهری از یکسو و ارایه الگوی مفهومی در شک لدهی آن از سوی دیگر است. پژوهش از نوع اکتشافی-تبیینی بوده و در فرآیند تصمیم سازی آن، از مقایسه تحلیلی استفاده شده است. تحلیل محتوا و استدلال قیاسی روش اصلی در ایجاد پایه های فکری تحقیق است. نتایج تحقیق بیانگر آن است که فضاهای شهری در یک منطق شبکه ای جای دارند که جهت ایجاد انسجام فضایی شاخص ههای اجتماع پذیری، کالبدی، معنا، عملکردی هر فضا با خود و سایر فضاها از طریق شاخصه های انسجام از جمله امتزاج، پیوستگی، سلسله مراتب، سازمند و... یکپارچه می شوند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2248

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1589 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

BAGH-E NAZAR

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2017
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    48
  • صفحات: 

    45-60
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    386
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

The main issue of this paper is to find the theoretical foundations of the presence of Machine in the works of Russian Avant-garde artists, or to provide an explanation for the Machine aesthetics; this will be carried out by tracing those foundations in the ideas of Karl Marx. During the 1917 revolution, Marx’s ideas were effective in opening Russian art’s doors toward the Machine. According to the hypothesis of this study, the Avant-garde artists chose different ways to express their ideology to be in step with the revolution; thus the application of the Machine and displaying its features, was one of the most prominent characteristics of their works. It was in the same direction that certain artistic schools such as Russian Futurism, Constructivism, and Productivism Emerged, and the presence of Machine elements was their common feature. These elements that somehow represented the era of giant automatic systems highly attracted Marx’s attention in writing his social philosophy. Thus, the Russian Avant-garde art’s structure, has its origin in Marx’s practical philosophy. The question is how these Russian Avant-garde artists, saw themselves along with the revolutionaries and in the same line with the workers. In this context, and considering the existing documents and evidences, it will be clear that one of the key components of the emergence of the Machine into the realm of art was the annihilation of the social contradictions intended by Marx, namely, the contrast between the progress of science and the human welfare that should have been brought by it, and the difficult conditions which the masses were actually struggling with. The artists believed that in this manner, the Machine was no longer in the hands of Capitalists exclusively; instead, by fitting in the comprehensive realm of art, it could have belonged to the individuals. Breaking with tradition, and what Marx had recommended for raising the level of the proletariat’s consciousness are among other key components. According to Marx, this could accelerate criticizing the existing situation, by expanding creativity and the spirit of inquiry toward a dynamic critical culture. The last component is to display the nature and manner of production, after the revolution; it aims to create the construction flow, and to encourage the proletariat to strengthen their society and to progress it through industrial development.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 386

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

BAGH-E NAZAR

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2017
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    48
  • صفحات: 

    61-72
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    364
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

On the one hand, the absence of seismic rehabilitation in conservation projects and restoration of historical buildings and on the other, the territorial characteristics reveal an insufficient cognition and inexperience in conservation. Inadequate knowledge and high level of seismic rehabilitation leads to projects which will not be accepted by conservation authorities owing to massive interventions and ignoring the building value. Therefore, the seismic rehabilitation as a significant issue is obliterated during conservation process. In other words, the effective seismic rehabilitation in conservation process of historical buildings is only possible by recognizing the current deficiencies in seismic rehabilitation procedure of historical buildings and developing its own methodology. Using logical reasoning, this research tries to represent a theoretical basis of seismic rehabilitation in relation to conservation principles, from the earliest to the most recent approaches, interventions, strategies and rehabilitation solutions. Therefore, this research is theoretical in nature and aims at making seismic rehabilitation of historical buildings distinct from the other ones and divides it to two reinforcement and repairing branches. Thereafter, it focuses on reinforcement branch for its coordination with preventive conservation. Moreover, it offers new definitions of seismic rehabilitation value and the intervention anti-value. The anti-value of intervention will then be recognized for all solutions and rehabilitation levels. Eventually, the intervention network based on the acknowledged rehabilitation aspects such as rehabilitation type, intervention form, rehabilitation cost, returnability limitations and technology type in all solutions is provided. At the end the required infrastructures for exterminating the current deficiencies in seismic rehabilitation of historical buildings are pointed out. Interaction and confrontation of historical conservation ideas and seismic rehabilitation knowledge in defining the strategies and solutions is the prominent feature of this research.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 364

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

دیزانی احسان

نشریه: 

باغ نظر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    48
  • صفحات: 

    69-82
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2895
  • دانلود: 

    1936
چکیده: 

هند ازجمله سرزمین هایی است که از گذشته های دور دارای تمدن های متنوعی بوده است. همین امر باعث شده این کشور از دیدگاه معماری غنی و متنوع باشد. ورود اسلام به هند و شکل گیری حکومت های اسلامی باعث شکل گیری نوع خاصی از معماری اسلامی در شبه قاره شده است. معماری مساجد هندی، بارزترین گونه معماری اسلامی شبه قاره ارزیابی می شود. این پژوهش بر این فرض استوار است که الگوی معماری مساجد هند ترکیبی از معماری مساجد اولیه اسلامی، ایرانی و معماری بومی هند است. ریشه یابی ویژگی های معماری مساجد هندی، موضوع نوشتار حاضر است. در این مجال به تاثیرپذیری معماری مساجد هندی از معماری مساجد اولیه اسلامی، معماری غنی و باسابقه طولانی در هند، قبل از ورود اسلام و معماری تمدن های اسلامی پیشرفته در همسایگی هند مانند ایران پرداخته شده است.ویژگی های معماری مساجد هندی به طورکلی شامل شبستان های رو به قبله، وجود میانسرا، الگوی چهار ایوانی، تقسیمات منفرد بدنه ها به ویژه تقسیمات سه تایی، حضور مسجد در مرکز محله و قرارگیری آن بر روی صفه (در ارتفاع)، دسترسی به ورودی های مسجد با پلکان های وسیع، تقسیمات سه تایی گنبدخانه ای روب هقبله و استفاده از رواق های شفاف (نیم جداره بیرونی رواق ها که منظری به بیرون دارد) در اطراف میانسرا است. ریشه یابی ویژگی های معماری فوق در نوشتار حاضر، رهنمون به کشف الگوی معماری مساجد هندی خواهد بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2895

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1936 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button