فلسفه منطق و فلسفه دین دو حوزه با نشاط فلسفی در روزگار ماست. انبوهی از متفکران و فیلسوفان در این دو حوزه به فلسفه ورزی و نظرپردازی مشغول اند. اشتراک این دو حوزه آن است که هر کدام شاخه ای از فلسفه محسوب می شوند و از این رو، روش عمومی فلسفه، یعنی روش عقلی و استدلالی و همین طور غایت کلی فلسفه، یعنی تحری حقیقت (سیر آزاد عقلانی، برای رسیدن به حقیقت)، در آنها لحاظ و مراعات شده است.اما اختلاف آنها در این است که متعلق فلسفه منطق (philosophy of logic)، علم منطق است و مسایل آن عمدتا مباحث مربوط به مبانی منطق، همچون صدق منطقی (logical truh)، اعتبار (validity) استنتاجها و دستگاه های منطقی، سازگاری، تمامیت و امثال آنها در خصوص منطق استنتاج، و اموری از قبیل نظام جنسی و فصلی، ذاتی و عرضی و به طور کلی اوصاف اشیا، نسب و ویژگی های آنها در خصوص منطق تعریف است، حال آنکه متعلق فلسفه دین، اموری همچون خود دین، مسایل و گزاره های دینی، پیش فرضها و لوازم گزاره های دینی است.