مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,484
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

682
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

انسانی شدن علم و دین در فلسفه کانت

صفحات

 صفحه شروع 145 | صفحه پایان 172

چکیده

 کانت یکی از تاثیرگذارترین فیلسوفان غرب در دوره مدرنیته بر اندیشه فلسفی و نیز بر مساله علم و دین بوده است, اهمیت این مساله از آنجاست که تاریخ فلسفه مدرن را می توان به دو دوره ماقبل و مابعد کانت تقسیم کرد؛ زیرا بر اثر فلسفه کانت بود که نگرش جدید انسان به هستی, که از دکارت شروع شده بود و به کمال نهایی خود رسید تا آنجا که بعد از کانت, فلسفه و مابعدالطبیعه به مسیر جدیدی قدم گذاشتند که در این رهگذر علم و دین معنا و هویت جدیدی را به خود گرفتند. موضوعات اندیشه فلسفی کانت را از جهتی می توان انسان, خدا و جهان و از جهتی دیگر علم, مابعدالطبیعه, اخلاق, دین و هنر دانست. در هر حال, کانت در آثار اساسی خود چون «نقد عقل محض», «نقد عقل عملی و دین در محدوده عقل تنها», انسان و تواناییهای او را محور اساسی پژوهش فلسفی خود قرار می دهد و این انسان دارای تواناییهای شناسایی, اخلاقی, دینی, هنری و غیره است که معرفت, اخلاق و دین برای ما در این پژوهش دارای اهمیت خاص است. کانت محور هستی را انسان قرار می دهد؛ زیرا او تقسیم عالم, فهم حقیقت, اخلاق, علم و دین را تنها در پرتو تواناییها و اراده و تکلیف انسان دارای معنا و اعتبار می داند که این همان علم و دین انسان مدار یا انسانی شدن علم و دین است. ضمن اینکه جهان واقعی این انسان نیز, همان جهان پدیداری و تجربی است؛ یعنی واقعیت دین و علم بیشتر در همین دنیای تجربی و تنها در حد و توانایی فهم و اراده انسان دارای اعتبار و ارزش است. در نتیجه, برای انسان هیچ واقعیتی فراتر از دنیای مادی و خواستها و تواناییهای او وجود ندارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    قربانی، قدرت اله. (1384). انسانی شدن علم و دین در فلسفه کانت. پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت)، 3(5)، 145-172. SID. https://sid.ir/paper/125709/fa

    Vancouver: کپی

    قربانی قدرت اله. انسانی شدن علم و دین در فلسفه کانت. پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت)[Internet]. 1384؛3(5):145-172. Available from: https://sid.ir/paper/125709/fa

    IEEE: کپی

    قدرت اله قربانی، “انسانی شدن علم و دین در فلسفه کانت،” پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت)، vol. 3، no. 5، pp. 145–172، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/125709/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا